Bilden av tequila som något man dricker med en citronklyfta och salt är något som etsat sig fast hos många svenskar. Utbudet av tequila av den finare sorten har dock bara blivit större och nu lanseras en världsunik tequila på Systembolaget.
Du kliver in på nattklubben eller puben strax efter midnatt. Kön har varit lång och efter många om och men har du lyckats tränga dig fram genom folkhavet och tagit dig hela vägen till baren. Genom den öronbedövande musiken skriker du till bartendern att du vill ha tre shots tequila. Fram kommer tre 4 cl shots med en citronklyfta och lite salt bredvid varje shot. Det är bilden som de allra flesta svenskar har av tequila i dag. Det är något som dricks eftermidnatt på nattklubbar och barer, och det ska framförallt drickas med citron och salt.
– Det var faktiskt i USA som hela trenden med citron och salt började. Det var en del av marknadsföringen av en tequila, och orsaken till att man använde sig av just citron och salt var för att dölja mycket av den industriella smaken som fanns i massproducerad tequila, berättar Claes Puebla Smith som varit verksam inom tequilabranschen i snart 18 år.
– Sen är det inte så konstigt att det blev just citron och salt, för just dessa två råvaror är något som finns på i stort sett alla mexikanska bord. Man använder citron och salt ihop med massvis av olika maträtter, och därifrån är steget inte stort till spriten, fortsätter Claes.
"Fler får upp ögonen för hur riktig tequila ska smaka"
Under sina många år i branschen har Claes Puebla Smith sett hur kunskapen om spritsorten förändrats till det bättre. Men trots det så finns det fortsatt en stor okunskap kring de stora skillnaderna mellan industriell tequila och hantverksmässig tequila.
– Vi har ett större utbud i dag än vad vi hade för 20 år sedan. Man märker att folk börjar bli mer intresserade av bra tequila och att fler får upp ögonen för hur riktig tequila faktiskt ska smaka. Sen har många fortfarande fördomar. Fördomar som ofta skapades när man var ung och testade på det för första gången.
I dag finns det åtta olika tequila i det fasta sortimentet på Systembolaget. Inom kort, närmare bestämt 16 september, kommer det lanseras en ny tequila i det tillfälliga sortimentet. Då kommer nämligen över 200 butiker i Sverige få ta del av en världsunik produkt. För första gången någonsin kommer då en tequila i en flaska av återvunnet papper lanseras i Sverige. Den heter Buen Vato, som är spanska för god gangster, och det är Claes Puebla Smith som ligger bakom det med sitt bolag AliasSmith.
– Det har tagit lång tid att få fram den. Man ska veta att Mexiko inte är det land i världen som är mest framåt när det kommer till hållbarhet och miljötänk. Man har bland annat en president som öppet sagt att han ska satsa på att utvinna ännu mer olja, så det har varit svårt att få alla att förstå vad vi vill göra.
Cinco de Mayo - tips på tre drinkar med tequila
"Ligger helt rätt i tiden"
Bakom orsaken till att Claes Puebla Smith valde att satsa på världens första tequila i en flaska av återvunnet papper ligger flera besök i Mexiko där han bland annat hjälp producenten Tequila Selecto de Amatitan att bli CSR-certifierade. Claes Puebla Smith såg då en möjlighet att lansera en helt ny tequila med mycket mindre klimatavtryck.
– Det ligger helt rätt i tiden och klimatavtrycket är väldigt mycket mindre än för de andra tequilorna. Nu slipper vi dessutom stora delar av transportkostnaden då tequilan buteljeras i Nederländerna. Vi transporterar tequilan till Nederländerna där vi sedan tillsätter vatten och buteljerar tequilan. Vi tror att det här ligger helt rätt i tiden och intresset för den är stort runtom i världen. Många har redan hört av sig och är intresserade av att lansera Buen Vato i sina länder, men Systembolaget är först ut.
Den unika tequilan lanseras 16 september
16 september är det så dags för den unika lanseringen av världens första tequila i pappflaska. Totalt är det strax under 3 000 flaskor som når den svenska marknaden och Claes Puebla Smith har höga förhoppningar.
– I slutändan handlar väldigt mycket om smaken, och om man testar den här tequilan så får man den verkligen smaken av Mexiko. Det är så här en tequila ska smaka och det är en väldigt bra produkt. Att den dessutom har ett så pass litet klimatavtryck och kommer i en helt ny sorts förpackning tror jag kommer tilltala en helt ny målgrupp, avslutar Claes Puebla Smith.
Buen Vato, Tequila Blanco (41211) 399:-
En väldigt intensiv och fräsch dofta av gräs och örter, men även en gnutta citrus. I smaken möts man sedan av en härlig fruktighet och de där tydliga tonerna av örter. En mjuk och fräsch tequila som kittlar smaklökarna och som imponerar.