I dag hör Giacomo Borgogno till ett av de mest populära och bästa vinhusen från Piemonte i Italien. Så har det dock inte alltid varit. Orsaken till återuppståndelsen och succén stavas i mångt och mycket Andrea Farinetti.
Trots sin anrika historia och starka koppling till Romarriket så är Italien i själva verket ett ungt land. När Bartolomeo Borgogno år 1761 valde att göra vin i regionen Piemonte så fanns inte nationen Italien. Istället tillhörde Piemonte Kungariket Sardinien, där storstaden Turin stundtals var huvudstad.
Det var först 1861 som Republiken Italien bildades. Än i dag firas Kung Viktor Emanuel II, premiärminister Camillo Cavour samt frihetskämpen Giuseppe Garibaldi. Gator och torg runtom i landet är döpta efter dessa tre. I samband med Italiens enande och bildande 1861 så skålades det med vin, och givetvis skulle det var piemontesiskt vin i glasen. Då föll det naturliga valet på Borgognos viner, som då tillhörde ett av de mest respektabla och nobla vinerna i Italien.
Garzón - historien om Uruguays främsta vinproducent
Hamnade på efterkälken
Över hundra år senare, på 1980-talet, påbörjades en annan revolution i Italien. Nämligen den inom vinets värld. En grupp av unga vinmakare tog landet och hela vinvärlden med storm. De gick under namnet Barolo Boys och deras viner blev snabbt världskända. De hade tagit ett klassiskt vin, från en klassisk region, och gjort det mer tillgängligt, mer modernt och framförallt mer samtida.
Producenten Giacomo Borgogno hamnade då på efterkälken. Vinerna var inte moderna och kvalitén var sviktande. De fick se sig omsprungna av andra, betydligt mer framåtlutade, vinhus. När den italienska entreprenören Oscar Farinetti 2007 köpte Borgogno så var det lite av en sovande jätte. Oscar Farinettis son, den unga Andrea Farinetti som var nyutexaminerad oenolog, fick då i uppdrag att ta över Borgogno.
– Min pappa berättade för mig att jag fick ansvaret för Borgogno. Jag kommer ihåg att jag tittade frågande på honom. Borgogno var inte så värst känt då. Men han tog med mig till vingården där jag fick prova en Barolo från Borgogno från 1982, och för mig är det där mitt inspirationsvin. Jag bestämde mig där och då för att ta mig an det hela och försöka efterlikna den typen av vin.
"Lever med vinproduktionen varje dag"
Ut försvann det traditionella tänket och in kom ett modernt synsätt. Andrea Farinetti var då en av de absolut yngsta vinmakarna i Italien. Dessutom fick han ansvaret över ett vinhus som hade över 240 år på nacken.
I dag har det passerat nästan 15 år sedan Andrea Farinetti tog över Borgogno. Och sedan dess har vinhuset genomgått en smärre revolution. Det pratas om Borgogno igen. Deras viner syns på vinhyllor runtom i världen. Och de lyckas i dag producera viner av absolut högsta världsklass.
– Jag bor på själva vingården och jag lever med vinproduktionen varje dag. Jag har sett hur våra årgångar förändrats och hur det pratas om våra viner igen, berättar Andrea Farinetti under ett besök i Stockholm.
Borgogno lanserade No Name
Med ett helt nytt synsätt har han tagit Giacomo Borgogno till en helt ny nivå. Det skrivs, talas och surras om Giacomo Borgogno på ett helt nytt sätt i dag. Med viner som ”No Name” har man dessutom gjort sig ett namn samtidigt som det finns en intressant historia bakom vinet. I dag är Giacomo Borgogno dessutom med i samarbeten på flera håll och kanter i Italien. Bland annat har ett vitt ”No Name”, som är gjort på druvan friluano i nordöstra Italien, lanserats. Utöver det bedriver man ett lyckats samarbete ihop med den sicilianska producenten Tornatore där man producerar vinerna som går under samlingsnamnet ”Villa de Baroni”.
Historien bakom etiketten "No Name"
I dag dyker det upp allt fler Barolo-producenter som lanserar viner för en bra bit under 200 kronor på marknaden. Barolo är fortsatt ett trendigt vin med bra rykte, men att vinets status kommer devalveras och sänkas på grund av de billigare alternativen, det tror inte Andrea Farinetti.
– I Italien, när man åker på motorvägen, så finns det en återförsäljare som säljer Barolo för drygt tio euro. Såklart man blir besviken då man vet att det krävs en hel del för att göra en riktigt bra Barolo. Men jag vet samtidigt att Giacomo Borgogno i dag har ett så pass starkt varumärke att våra konsumenter vet vad de får när de köper våra viner. De vet om att vinerna håller hög klass och att framförallt att de får en äkta Barolo, avslutar Andrea Farinetti.