Laddar annons
28 Nov, 2008

Veckans tips mörk öl och tummen ner för Systembolaget, v. 48

Visste ni att Mariestads Porter har bytt årgång? Nej, kunde tänka mig det. Har ni precis som jag själv inte uppmärksammat årgångsbytet är det helt i linje med Systembolagets information, vilken är noll. På frågan om vilken anledningen till den ofullständiga informationen är, får Vinbanken ett otrevligt svar.

Söker man på bolagets hemsida kommer endast namnet Mariestads Porter upp. Artikelnumret är 1476.

Ölet introducerades förra året i oktober, då med årgångsbeteckning 2007. Under innevarande höst 2008 har den nya brygden kokat och lagrats färdigt i brygghusen i Vårby varefter ny årgång fasats in i Systembolagets sortiment. Nu säljs alltså Porter 2008. Det som är spännande är förstås att samla flera årgångar och prova dem mot varandra. Spendrups plan är att nästa höst, 2009, släppa en nybryggd Porter 2009 samt Porter 2007 som lagrats i tank fram till 2009. Ölfreaks som jag själv har följt den spännande produktutvecklingen på håll och själv har jag lagt porterflaskor 2007 och 2008 i min källare. Nästa år ska jag jämföra flasklagrad med tanklagrad Porter från 2007, hur coolt är inte det och hur gott det kommer bli fantiserar jag redan om.

Men om man inte vet om att ölet byter årgång, eller ens att det är en årgångsöl, eller att smaken kan utvecklas när man lagrar ölet, både i flaska och i tank är Mariestads Porter knappast mer än ett artikelnummer i Systembolagets sortiment.

På frågan om det inte är ett mervärde för konsumenterna att veta att ölet har årgång svara Systembolagets ölinköpare Dan Ihrelius så här,

- ölet bryggs efter samma recept år från år, så det innebär ingen skillnad på smaken. Om vi ska skriva till informationen om årgången har vi inte funderat på. Den är inköpt som en porter, inte årgångsporter. Förresten, vad spelar det för roll egentligen!

Vinbanken kan bara konstatera att dagens samtal med ansvarig inköpare på vårt svenska monopol kommer kvalificera sig för årets bottennapp, alla kategorier i dryckesvärlden. Tummen ner för bemötandet och för okunskapen om hur stort och seriöst ölintresset är i Sverige. Lägg till att det dessutom handlar om en svensk produkt, något som bara det är värt att uppmärksammas extra.