Nya aktörer utmanar Systembolaget

Favoritmarkera

The Wine Company är en ny aktör på den svenska marknaden för vin på nätet. Bakom satsningen står vinaktören Hawesko Group, som är en av Tysklands största direktförsäljare av vin med 270 vinbutiker i landet. Samtidigt tar också företaget Wine Finder alltfler marknadsandelar. De fördelaktiga priserna, hemleverans, kundnyttan och servicen för privatpersonen med hjälp av skapande av personliga profiler för vin och matstil samt hjälp med vad vinet passar till är några av Wine Finders starka kort.

Tjänsten hos Wine Company lanseras i november och är en webbaserad vinbutik som fokuserat på svenskarnas favoritregioner och favoritdruvor. Leverans sker direkt hem till dörren.

– Svenskar är både vinintresserade och generellt väldigt kunniga. I vårt sortiment har vi därför fokuserat på att ta fram högkvalitativa viner från de regioner och druvor som är populärast bland svenskarna. I sortimentet har vi också valt viner som normalt inte finns på Systembolaget, säger Eckhard Hillmann, ansvarig för The Wine Companys sortiment i Sverige.

Men företaget erbjuder också kunder att ringa för tips kring vilka viner som passar till vad.

− Vinkonsulterna kan även hjälpa till med frågor kring leveranser och kring lagstiftningen, lovar Therése Engström, marknadsansvarig för The Wine Company.

Wine Finder lyfter fram kvalitet och det lilla extra. Här kan även kunder som vill investera i vin hitta fram till rätt val med hjälp av kunnig vägledning.

Kommentera