Framtid och historia hos Mr. Draper

Favoritmarkera

Vissa vinproducenter definierar sina viner som “naturviner”. Men det finns även många producenter som arbetar så naturligt som möjligt både i vingården och i sitt vinmakande men som inte önskar att bli kategoriserade utifrån det – istället låter de vinet tala. En av dessa är kultproducenten Ridge Vineyards i Santa Cruz i Kalifornien.<a
Ridge Vineyards fick världens ögon på sig efter Judgement of Paris, blindprovningen 1976 där amerikanska viner för första gången vann över franska toppviner i en tävling. Ridges vingårdsspecifika cabernet sauvignondominerade “Monte Bello” kom femma. På bild: Paul Draper och Erica Landin.

När originalvinerna provades igen på 30-årsdagen vann 1971 Ridge Monte Bello stort, före viner som Chateau Mouton Rotschild, Chateau Haut-Brion och Stags Leap.

Vinmakaren årgång 1971 är dagens VD och vinmakare – legenden Paul Draper. En mild, vänlig man med glittrande ögon som gör vad som kan vara USAs bästa vin.

-Vi är ekologiska “på riktigt”, säger Draper över fatprover av Monte Bello 2011, och syftar på att Ridge inte bara uppfyller ekologiskt regelverk enligt checklista utan verkligen jobbar med att förstå sina jordar och balansen i vingården. Ridge säger sig inte vara “naturvinsproducenter” men är nogranna med att kommunicera allt som görs i vinkällaren.
-Vi skriver på vår webbsida precis vad som har gjorts med de individuella vinerna, berättar Draper.

Ridge odlar ekologiskt, använder bara jäst från vingården, undviker att tillsätta enzymer, använder absolut inte tillsatt syra, socker eller tanniner och undviker sterilfiltrering och att mekaniskt förändra alkoholnivåer. Lite sulfit tillsätts för stabilitet. Det är vinmakande som det var innan industrialiseringen på 1930-talet.

-Vi har haft århundraden av “naturligt” vinmakande, de industriellt manipulerade, skapade vinerna är ett mer nytillkommet påfund, säger Draper som kallar sitt vinmakande för “pre-industrial winemaking”.

På Ridge ser man att de moderna, mer och mer industrialiserade vinerna saknade den komplexitet, det ursprungsuttryck och den förmåga att åldras som de för-industriella vinerna hade.

-Vinproducenter strävar efter jämnhet i en produkt som inte är ment att vara sig exakt lik från år till år eller plats till plats. Det är marknadstrycket som har drivit på den utvecklingen. Det är helt enkelt svårare att marknadsföra och sälja en unik produkt så man “fördummar” vinet för att göra det lättare för konsumenten, fortsätter han. Däremot verkar unga konsumenter, från generation X, Y och milleniegenerationen ha större intresse för personliga, varierade produkter med historia så Draper är hoppfull inför framtiden.

En handfull unika och komplexa Ridge-viner senare är vi beredda att hålla med. Ridge behöver inte vila på historiska meriter – det är en vingård med framtiden för sig.

Av: Erica Landin

 

Kommentera