Drew-Lambert-the-wine-wankers-nyarskronika-vinbanken

Drew Lambert från The Wine Wankers om vinåret 2019

Favoritmarkera

Vinbanken bad Drew Lambert, en av skribenterna på den omåttligt populära australiensiska vinbloggen The Wine Wankers, svara på några frågor inför vinåret 2019.

The Wine Wankers är en vinblogg som snart når 1 milj följare. Men det många inte känner till är att bloggen drivs som ett fritidsprojekt av de goda vännerna tillika två australiensarna, Conrad och Drew. Så därför kan vi tryggt säga att det inte är vilken vin-blogg som helst utan en av världens just nu mest inflytelserika med sina snart 1 miljon följare.

Som av en händelse och mer som en kul grej att hålla på med på fritiden, startade tre vänner vin-blogga i juli 2013. Sedan gick allt snabbt. Från skämt och ord till att bestämma bloggens namn och så handling, pang! Såklart, att heta The Wine Wankers väcker frågor men som grundarna säger, namnet fångar ”helt perfekt och mitt i prick vad vi vill förmedla och vad vi står för”.

conrad-grah-and-drew-lambert

The Wine Wankers, Conrad Grah och Drew Lambert

Efter fem år är grundidén densamma som när bloggen startade, ”att stå för ett mer lättsamt förhållningssätt till vin. Vi kryddar våra inlägg med kunskap och information, men det gör vi på vårt sätt”, säger Drew.

Både Conrad och Drew har kvar sina heltidsjobb. Hur hinner de med? Vi har ett massivt vinintresse vilket också var anledning till att starta bloggen. Kanske är anledningen vårt sätt att prata om vin, ”vi njuter av vinet i alla situationer eller sällskap och vi har kul”.

Vinbanken bad Drew, som vi tycker har en fantastisk helikoptersyn på ”vinbranschen och vad som är på gång” globalt, berätta om vad han ser i kristallkulan för 2019. Drew har även bott i Stockholm några år varför han har god kännedom om svensk alkoholpolitik och hur det fungerar i Sverige.

Men först, en kort introduktion.

Hej Drew,

berätta kort, vem är du?

Well, jag är vinskribent sedan 20 år och var dessförinnan en av Sydneys första vinkypare som vi sa då i mitten av 90-talet. Då var det fortfarande ovanligt med en sommelier på restaurang, även i en stor stad som Sydney där vi inte var fler än kanske 10 under samma tid.

Mitt stora intresse tog mig vidare till Adelaide och en 4 år lång högskoleutbildning inom vin. Snart därefter fick jag frågan om att skriva om vin i en av Sydneys lokaltidningar och så har det rullat på. Jag har alltid haft ett begåvat förhållningssätt till traditionell vinjournalistik som jag ser som delvis tråkig och förvånande intetsägande. Som exempelvis olika betygsskalor och viners ranking. Framförallt 100 poängskalan som är som ett skämt – ärligt! Finns det någon som läser dessa tabeller med nöje, eller?

För fem år sedan startade bloggen The Wine Wankers, med syfte att äntligen få säga och tala om vin så som vi tycker att vin borde presenteras. Det visade sig att ingen någonsin gjort något liknande i den sociala media-vinvärlden tidigare!

Varför är The Wine Wankers så framgångsrika?

Ett knasigt namn i kombination med vårt sätt att presentera vin är en anledning. Vi är också mer högljudda än hur vinsamtalen förts tidigare. Vi filmar, dummar oss, kryddar med både svordomar och blandar med kan tyckas okunniga kommentarer. Men glöm inte, vi lägger också vikt vid att vara utbildande i varje post. Vi förstod de sociala kanalerna tidigt och därför har The Wine Wankers stuckit ut i bruset på internet. Ungdomar älskar våra upptåg och följer oss på vår knäppa vin-upptäcksresa.

Drew Lambert om vinåret 2019 i ett socialt media-perspektiv

Vilka trender ser du?

Det händer mycket och går snabbt på nätet. Hade vi startat bloggen i dag hade den förmodligen inte fått lika stort genomslag. Vi ser en större fokusering på yta. Att vara ung, snygg och tala om vin i bilder och film är klockrent rätt just nu och där är inte The Wine Wankers. Tänk dig själv, det blir bara inte bra om jag tittar in i kameran med djup blick samtidigt som jag håller i ett vinglas. Så den bollen lämnar vi över till alla snygga människor. Dessutom, det finns plats för alla. Vi fortsätter med vår grej som är att sälja drömmar, vi besöker vingårdar och länder, prova coola viner eller upptäcker obskyra druvsorter och äter mat!

Hur står sig de klassiska länderna och distrikten i förhållande till nya världen (social media)?

Talar vi sociala medier är jämförelsen som ett skämt. Europeiska vinländer är distanserade när det kommer till ”social media” som exempel har vinbranschen i Frankrike inte ens vaknat ur sin medeltida törnrosasömn. Jämför med exempelvis australiensiska vintillverkarna vilka ser det som ett måste att vara på Instagram. De flesta har redan tusentals följare som de samtidigt bygger en långsiktig relation med.

Om det svenska detaljhandelsmonopolet, vad säger du?

Monopolet är frustrerande och frågan kan besvaras på fler än ett sätt. Jag vill ha 7 dagars tillgänglighet, öppettider till 21, kylavdelningar i butiken och bättre lägsta-kvalitet på de billigaste vinerna. I Sverige säljs faktiskt ovanligt många usla viner i den billiga gruppen.

Sedan är den höga alkoholskatten ett problem för ett mer normalt fungerande socialt sällskapsliv. Det är knepigt för restauranger att prissätta alkoholdrycker.

Det jag också upplevt under min tid i Sverige är bland annat att det är svårt att få nya vänner. Det finns en tradition att samlas i hemmen för att dela en flaska vin eller till förfest med drinkar och öl. Anledningen är också att det är dyrt att dricka vin på krogen. Att träffa nya människor på sociala mötesplatser är därför inte så enkelt som man kan tyckas tro, många är redan väl berusade ute på lokal.

Jämför till Danmark vars restaurang- och klubbliv blomstrar och utvecklas. Svenskar kan och borde också få (tillåtas) ta mer eget ansvar. Att bli matad med katastrofinformation om det ena och andra bland annat alkoholens skadeverkningar (förminskar ej men är en annan fråga) och om Systembolagets förträfflighet är att omyndigförklara vinkonsumenter. I stället borde Systembolaget fokuserade på utbildning, som hur bra vin passar till mat. Mycket skulle vara vunnet om Systembolaget hade ett annat förhållningssätt för mycket är också bra. Som att dyrare viner är extremt billiga i Sverige och att personalen i butik är kunniga.

Vart är Systembolaget om 5 år?

Det finns kylar i butikerna. De finns inga spår av alla de nu usla, billiga skräpviner som säljs i dag. Öppettiderna är helt andra.

Vad vill du säga till svenska vinälskare för 2019?

Följ The Wine Wankers Insta, Facebook eller Twitter. Bli inspirerad, boka en resa till Australien för att fly vintern men också för att upptäcka vinerna från Down Under.

Välkomna och cheers!/ Drew

HUVUDBILD och bild i inlägg: Drew Lambert, privata foton.

Lämna ett svar

?>