Laddar annons
Mathilde Boulachin – kvinnan bakom succén Chavin
27 May, 2023

Mathilde Boulachin – kvinnan bakom succén Chavin

Av en slump hamnade hon i Östergötland och Linköping i början av 2000-talet. Tiden i Sverige formade Mathilde Boulachin till den graden att hon valde att starta ett eget vinhus några år senare. I dag gör hennes viner som går under namnet Chavin stor succé på Systembolagets hyllor.

Om man är född och uppväxt i Champagne i norra Frankrike så kan man lugnt konstatera att man har vin i blodet. Man omges av kultförklarade vinmakare, eleganta bubblor och ett hantverk med flera hundra års historia i ryggen. För Mathilde Boulachin så har vinet alltid spelat en viktig roll i livet. Men hon har samtidigt triggats av att göra saker annorlunda. Att hitta en väg där ingen annan tidigare tittat. Som en kvinna i en mansdominerad och relativt konservativ bransch valde hon att gå mot strömmen och skapa något unikt. I dag går hennes viner att hitta i hela 64 länder och succén är stor i Sverige, som hon fortsatt ser som sitt andra hem.

– Det var i Sverige som jag fick upp ögonen för jämställdhet. För mig var det en enorm omställning jämfört med Frankrike, men jag blev helt fascinerad av hur ni såg på saker och ting när jag kom hit, berättar Mathilde Boulachin.

"I Linköping insåg jag vilken fantastisk kultur det finns i Sverige"

Entreprenören och vinmakaren syftar på sin tid i Östergötland och Linköping i början av 2000-talet. Hon skulle egentligen studera i Argentina men på grund av den ekonomiska krisen i det sydamerikanska landet på den tiden så rådde hennes universitet i Frankrike henne till att åka norrut, till kalla Sverige och universitetsstaden Linköping.

– Det var inte många som ville studera i Sverige kommer jag ihåg. Och när jag kom hit och tittade på kartan så insåg jag att Linköping verkligen ligger mitt ute i ingenstans. Det var lite skrämmande men du vet att när man inte har några förväntningar alls på ett ställe, då brukar det bli som allra bäst.

– I Linköping insåg jag vilken fantastisk kultur det finns i Sverige. Hur öppna ni är för andra influenser, hur ni väljer att ta till er av andra matkulturer och göra de till era egna. Jag insåg vilket fantastiskt monopol ni har på Systembolaget där ni får möjlighet att upptäcka viner från hela världen.

Mathilde Boulachin

Utbytesterminen på sex månader blev betydligt längre då Mathilde valde att göra sin långpraktik på ett bolag som var verksamma inom medicinsk IT. Där blev hon kvar även efter praktiken då hon fick en anställning där. Efter en imponerande resa inom bolaget så började hon några år senare längta tillbaka till Frankrike. Hon valde då att flytta till Dijon för att studera till master i vin. Efter ett år så bar det återigen av tillbaka till Sverige för att arbeta med vin på heltid som brand manager åt en svensk importör. Där hade hon hand om den franska portföljen och fick en ännu större förståelse och kunskap om den svenska marknaden inom vin.

– I Frankrike så har många producenter ofta en bild av att man skapar ett vin utan att tänka på vem man skapar det för. Man gör ett vin som man själv är nöjd med och så exporterar man det. Bara för att man själv tycker att det är ett bra vin så innebär det inte att alla andra också gör det. För min egen del handlar det om detaljer. Jag insåg vad konsumenterna ville ha och valde att anpassa mig efter det. Marknadsföringen kring vinet är minst lika viktig som allt det andra.

Chavin syftar till en fransk livsstil

Med sin kunskap kring den svenska marknaden, och med sin stora kärlek till vin, valde hon 2010 att köpa en bit mark i södra Frankrike och det soliga Languedoc för att för första gången skapa sina egna viner. Vinvarumärket Pierre Chavin var skapat.

– Även här handlar det om detaljer. Pierre syftar på det franska ordet sten, och Chavin har ordet vin i sig och ska syfta till en fransk livsstil. Det ska sitta bra i munnen, vara enkelt att säga och syfta till något positivt.

– Jag valde medvetet att inte döpa mina viner till Mathilde Boulachin. Jag tror inte det hade gått lika bra om jag gjort det. För det första så lockar tyvärr inte det namnet lika mycket och för det andra så vill inte jag vara i fokus. Jag vill trycka mer på livsstilen som Chavin ska förmedla.

Att en kvinna år 2010 valde att kliva in i en mansdominerad bransch och göra saker på ett sätt som väldigt få tidigare gjort, sågs inte direkt med beundran och respekt från andra vinproducenter.

– Det var ingen som applåderade mig och jublade över att jag gav mig in i vinbranschen och gjorde saker på mitt eget sätt.

Mathilde Boulachin Chavin

Samtidigt ville hon visa för framtida generationer i Frankrike att allt var möjligt även som kvinna och tjej. Hon ville visa att man kan skapa något eget och göra det bra, trots att man inte har arbetat i branschen tidigare.

– Jag har två döttrar som nu är 11 och 13 år. Det är enkelt för mig som mamma att säga till dem att de ska tro på sina drömmar och våga göra saker i livet. Men det ger ännu mer kraft till det om jag som mamma gör det och visar för dem att det faktiskt går. Då går man från ord till handling och visar att man kan göra skillnad.

I dag har Chavin funnits på Systembolagets hyllor i över tio års tid, och totalt finns sex viner i det fasta sortimentet. Inklusive ett alkoholfritt alternativ som är på väg att lanseras. Mathilde Boulachins öga för detaljer har gjort att det finns en tanke bakom allt med vinerna.

– När jag frågar min dotter om vi ska ta en promenad på stranden så säger hon alltid att hon inte orkar, men om jag frågar henne om vi ska gå och plocka skräp från stranden så vill hon alltid göra det. Det visar vilket stort engagemang det finns för hållbarhetsfrågor bland den yngre generation, även i Frankrike. Och exakt det vill jag få fram med mina viner och produktionen hos oss.

– Vi transportera alla våra viner med tåg, vi planterar träd på andra ställen på jorden för att kompensera för utsläppen, vi väljer alltid lättviktsflaskor och vi har installerat solceller. Vi har sett en enorm förändring även i Frankrike de senaste åren. Folk är mer medvetna om klimatet och miljön, och det är tack vare den yngre generationen.

"Att det skulle gå så här bra hade jag inte trott"

För bara några veckor sedan lanserade hon sitt senaste vin i Sverige, ihop med den svenska kvinnliga entreprenören Frida Fahrman, som vi skrivit om tidigare. Det var första gången Mathilde lanserade ett vin ihop med en annan kvinna. Totalt finns det tio viner under varumärket Chavin, varav merparten är i det fasta sortimentet på Systembolaget.

Trodde du att det skulle bli den succén som det blivit när du startade 2010?

– Såklart jag trodde att jag skulle lyckas, men att det skulle gå så här bra hade jag inte trott. När jag ger mig in i något så är jag alltid ute efter att skapa något framgångsrikt och något som jag kan stå bakom. Men bakom det här finns det flera misslyckanden. Man ska inte vara rädd för att misslyckas, för det gör att man lär sig. När man väl misslyckas så ska man reagera på rätt sätt och försöka igen.

Frida Fahrman Chavin Mathilde Boulachin och Frida Fahrman som nyligen lanserat ett vin ihop.

På bara 13 år har en kvinna som kom till Sverige av en slump, som arbetade i Linköping, och som alltid haft ett intresse för vin, skapat ett eget vinhus i södra Frankrike, varifrån hon exporterar sina viner till hela 64 länder. Mathilde Boulachin valde att ge sig in i en mansdominerad bransch och gå sin egna väg.

– Det märks väldigt tydligt att man fått mer respekt. Jag har trott på det här hela tiden, att om man utgår från detaljer och vad konsumenterna vill ha, så kan man uppnå vad man vill. Det är många fler som respekterar mig nu än för 15 år sedan.

– Sen är det också intressant att se hur otroligt mycket som hänt inom branschen på bara 15 år. Om man jämfört Frankrike med Sverige så är Sverige år 2008 fortfarande mycket längre fram när det kommer till jämställdhet än vad Frankrike är år 2023. Men det händer mycket. Jag har förhoppningsvis visat både mina döttrar och många andra att det går att skapa framgång om man bara tror på det man gör, och om man gör det noggrant.

Vad tror du om framtiden?

– Det finns totalt runt 190 länder i FN, och jag exporterar vin till bara 64 av dem, så det finns en hel del jobb kvar att göra, avslutar Mathilde Boualchin med ett leende på läpparna.

Recension av Chavin

Chavin

Pierre Chavin, Côtes de Provence Rosé, 2022 (74125) 129:-

Ett ungt och stiltypisktrosévin från Provence där du direkt i doften möter bärigheten i form av smultron, skogshallon, rabarber och örter. I smaken är syran hög, pomeransen kommer fram, bärigheten är påtagligt och man får exakt allt man önskar av ett klassikt Provence-rosé. Ett väldigt snyggt paketerat vin som är året-om-vänligt.