Det vinnande bidraget är skapat av Dusan Milenkovic, en student från Tyskland, som fick 63 procent av rösterna för sitt ”Europalöv”. Från och med den 1 juli 2010 kommer den här märkningen att vara obligatorisk för alla färdigförpackade ekologiska produkter som produceras i en EU-medlemsstat och som uppfyller kraven för ekologiska produkter.
För importerade produkter kommer märkningen att vara frivillig. Andra privata, regionala eller nationella märkningar kommer att vara tillåtna vid sidan av EU-märkningen. Den nya märkningen kommer att föras in i en av bilagorna till förordningen om ekologiskt jordbruk inom de närmaste veckorna.
– Jag är mycket nöjd över att vi har fått fram en ny EU-märkning för ekologiska livsmedel, säger jordbrukskommissionär Mariann Fischer Boel, som också är initiativtagare till designtävling. Den här tävlingen har gett stor uppmärksamhet åt ekologiska livsmedel och vi har hittat en märkning som alla kan identifiera sig med. Det är en elegant design, och jag ser fram emot att kunna köpa produkter med den här märkningen från och med juli i år, säger Fischer Boel.
Den vinnande logotypen togs fram i en europeisk tävling som var öppen för konst- och designstudenter. Det kom in närmare 3 500 förslag som sedan granskades av en internationell jury. De tre bästa logotyperna lades ut på tävlingens webbplats, www.ec.europa.eu/organic-logo, där en onlineomröstning pågick till den 31 januari 2010. ”Europalövet” visar EU:s stjärnor i form av ett löv mot en grön bakgrund. Juryn ansåg att det var en enkel och slagkraftig symbol med två tydliga budskap: naturen och Europa.
EU:s Generaldirektorat för jordbruk har bjudit in vinnaren samt andra- och tredjepristagarna till en officiell prisutdelning som kommer att äga rum i Bryssel i juli 2010. Vinnaren kommer att få en prissumma på 6 000 euro, andrapristagaren 3 500 euro och tredjepristagaren 2 500 euro.
För mer information, intervjuer och bilder:
Daniel Larsson, presskontakt
Re:Public Relations
Telefon: 073 - 502 82 50
E-post: [email protected]