Laddar annons
Fontanafredda lanserar boxvin: Vill ge en rättvis bild av Piemonte
13 Nov, 2023
Uppdaterad:
11 Dec, 2023

Fontanafredda lanserar boxvin: Vill ge en rättvis bild av Piemonte

Fontanafredda har funnits på hyllan sedan Systembolaget öppnades 1955. Grundaren till vinhuset var den italienska kungen Viktor Emanuel II. De har en anrik historia som sträcker sig 160 år bak i tiden, och nu vill Fontanafredda ta nästa steg i Sverige genom att lansera ett boxvin. 

Det finns idag 13 boxviner på Systembolaget där den italienska regionen Piemonte står som ursprung. Inom kort kommer boxvin nummer 14 lanseras, och bakom det står ingen mindre än den anrika producenten Fontanafredda med 160 års vinhistoria i ryggen. Vinhuset grundades av ingen mindre än Viktor Emanuel II år 1858 och bara tre år senare blev han krönt till Italiens första kung efter att ha lyckats ena landet efter flera århundranden av splittring, stridigheter och krig. 

Det var dock först när kungens son tog över Fontanafredda som det började hända saker kring vinerna. Med hjälp av sina kontakter runtom i Europa lyckades han utveckla vinerna och förfina dem till en helt ny nivå. 

De karaktäristiska ränderna på byggnaderna
De karaktäristiska ränderna på byggnaderna

– Det finns en enorm historia hos Fontanafredda och vi har alltid varit stolta över vinerna vi skapat. Vi är ett vinhus från Piemonte och vi älskar att representera piemontesiska viner på vårt sätt. Vi är stolta över vårt ursprung, vår historia och vi gillar att visa upp det, berättar Roberto Bruno som är VD på Fontanafredda. 

"Sverige har spelat en enormt viktig roll för Fontanafredda"

Det var även under den här vevan som Fontanafredda målade sina byggnader randiga för att sticka ut och visa att byggnaderna tillhörde en kunglighet. Samma ränder hittar vi i dag på flera av Fontanafreddas vinetiketter som finns på den svenska marknaden.

– Faktum är att Sverige har spelat en enormt viktig roll för Fontanafredda. Vår Barolo Serralunga d´Alba var den första barolon som fanns på Systembolaget när monopolet grundades 1955. Den har funnits på den svenska marknaden sedan dess. Vi har en lång historia i Sverige. Vi har alltid gått i bräschen för barolo i Sverige och det vill vi nu även göra med vårt nya boxvin, fortsätter Roberto Bruno. 

Fontanafreddas historiska källare
Fontanafreddas historiska källare.

Inom kort kommer det ansedda vinhuset lansera ett boxvin som är gjort på druvorna barbera och nebbiolo. Enligt Roberto Bruno beror det på att de vill få fram den riktiga smaken av Piemonte i en box.

– Det finns många boxar från Piemonte på den svenska marknaden, men de flesta av dem är boxar utan någon riktig historia. Det är konceptviner som tagits fram utan någon bakgrund eller historia. Det ger fel bild av regionen och därför ville vi skapa ett boxvin som ger en rättvis bild av vad Piemonte står för.

Boxvinet kommer ha samma historiska ränder som övriga viner

Det nya boxvinet kommer ha samma randiga design som flera av vinhusets flaskor. Orsaken till att de valt samma design på boxen som på flera av flaskorna är just för att de vill trycka på historien. 

– Det finns en historia bakom ränderna. Det finns en berättelse bakom vinet. Vi gör vinet på de druvorna som vi känner till bäst, och vi gör det enligt samma stil som vi alltid gjort vin på. Vi uttrycker potentialen och rikedomen i vinerna, och vi har aldrig velat förändra vår stil. Vi vill få folk att inse vad Piemonte erbjuder.

Piemontes vingårdar

Hur har reaktionerna i Italien varit att ni som ändå är ett ansett vinhus nu ska producera ett boxvin?

– Vi kommer sälja den här boxen även i Italien. Den kommer säljas i vinbutiker och inte på stormarknader. För oss är inte det här något konstigt alls. Kolla bara på den norska marknaden. Där har erkända producenter som Massolino och Vajra tagit fram boxar för den marknaden. Och det är den bilden av Piemonte vi vill ta till Sverige. Vi vet om att konsumenterna verkligen uppskattar Piemonte, barolo, barbera och viner generellt från regionen. Så för oss är det här ett naturligt steg när det kommer till att visa upp vad regionen går för och hur den äkta smaken av Piemonte är. 

– I just Sverige finns det i dag många fantastiska boxar. Det finns vin för alla tillfällen, och alla storlekar och förpackningar har sina syften. Vi tyckte som sagt att det var synd att det i Sverige fanns så många olika konceptviner på box från Piemonte utan någon riktig historia. Bakom våra viner, våra flaskor och nu även vår box, finns en tradition och ett arv. Vi vill ta fram smaken av Piemonte även på box. Vi behöver inte kompromissa utan det enda vi behöver är att vara oss själva, avslutar Roberto Bruno. 

Den här artikeln är en annons från importören Enjoy Wine and Spirits AB.