De stora vinnarna på den del av svenska vinmarknaden som går via Systembolagets butiker är Italien, Frankrike och Giertz Vinimport. Vinnare är också lite dyrare vinflaskor med högre kvalitet. Det skrev jag för ett år sedan om 2013. Nu visar det sig att det gäller i ännu högre grad för 2014.
Italien drar ifrån
Den totala vinförsäljningen är densamma för 2014 som året innan. Spriten minskar och den totala mängden alkohol som Systembolaget sålt har minskat svagt. Inom den ganska stabila totalen har Italienska viner fortsatt att helt utklassa de övriga länderna år efter år. För åtta år sedan, 2006, drack vi knappt tre liter italienskt vin per person över 20 år. Förra året hade det stigit till 6,5 liter italienskt per person. Spanien har under samma tid gått från första platsen 2006 med 3 liter per person till fjärdeplatsen idag med 2,2 liter per person. Av de större vinländerna ökar också Frankrike och Chile 2014 medan Sydafrika och Australien tappar mycket i försäljningsvolym. Italien har nu en marknadsandel för vin på 27,2 % vilket är avsevärt mer än tvåan Sydafrika och 3:an Frankrike har tillsammans.
Särskilt för röda viner
De Italienska vinernas succé gäller främst deras röda viner. Där är marknadsandelen nu uppe i 40%. Fyra flaskor av fem från Italien är röda. Sydafrika, Spanien, Australien och Chile följer närmast för rödvinerna. Men inte ens tillsammans har dessa fyra länder lika stor rödvinsförsäljning i Sverige som Italien. Vitvinsförsäljningen toppas av Sydafrika, med Frankrike, Tyskland och Italien på ungefär samma nivå långt efter. Italien ökar numera kraftigt även för vita viner och fortsätter trenden tar de sig upp på andra plats för vita viner i år.
Bättre viner ökar mest
Utvecklingen mot dyrare och bättre vinflaskor fortsatte i stark takt under 2014. Det har det gjort under många år nu. För åtta år sedan köpte vi i genomsnitt 1 deciliter vin per person i prisläget över 100 kronor per helflaska. 2014 var det 1,5 liter. Det blev en liten extra statistisk effekt av skattehöjningen 1 jan 2013. Den tog vinerna på 99 kronor upp till 101. Det fick importörerna inte ändra förrän i mars. 45% av försäljningen av helflaskor ligger idag på 80 kronor och uppåt.
Frankrike dominerar de dyrare vinerna
Den snabba förskjutningen mot dyrare flaskor har starkt gynnat de franska vinerna. Ser vi på länderfördelningen av de drygt 12 000 000 liter vin över hundra kronor flaskan, som sålts 2014 på Systembolaget får vi följande länderfördelning.
VINER ÖVER 100 KR FLASKAN LÄNDERVIS
RANK | LAND | Liter vin över 100 kr | Andel i prisläget |
1 | Frankrike | 5 100 000 | 42 % |
2 | Italien | 3 300 000 | 27 % |
3 | USA | 830 000 | 7 % |
4 | Spanien | 550 000 | 6 % |
5 | Sydafrika | 450 000 | 4 % |
6 | Australien | 400 000 | 3 % |
7 | Tyskland | 250 000 | 2 % |
Frankrike dominerar totalt i detta prisläge med 42% av segmentet. Tillsammans med Italien svarar de för ca 70% av försäljningen av dyrare flaskor. Sydafrika har avancerat något i detta prissegment medan Australien tappar.
Giertz toppar nu importörsligan
Även bland importörerna har det skett stora förskjutningar under senare år och även 2014. Vanligen brukar siffror presenteras och importörerna rangordning visas efter deras försäljning i liter. Jag tycker det av många skäl är intressantare att se deras framgångar efter deras försäljning i kronor. Kvalitetsvinerna, som ökar, får då rättvist större tyngd. Årets vinnare är Giertz som nu kniper titeln ”Sveriges största vinimportör” efter en försäljningsökning på 50 %. Strax efter ligger Oenoforos stabilt i topp. WineWorld är årets stora bubblare, som efter 56 % i ökad försäljning nu ligger på 8:e plats. Jämför vi med hur det såg ut 2006 kan noteras att de tre största då inte längre är med bland de stora. Då var Giertz på 15:e plats, Prime Wine på 18:e och Hermansson på 13:e.
DE STÖRSTA VINIMPORTÖRERNA
RANK 2014 | IMPORTÖR | Marknadsandel vin (kronor) | Trend | RANK 2006 | Andel 2006 |
1 | Giertz vinimport | 7,7 % | Ökar enormt | 15 | 2,6 % |
2 | Oenoforos | 7,5 % | Oförändrad | 4 | 4,8 % |
3 | Prime Wine | 5,5 % | Minskar | 18 | 1,9 % |
4 | Altia | 4,3 % | Minskar | 10 | 3,0 % |
5 | Hermansson & Co | 4,0 % | Minskar något | 13 | 2,8 % |
6 | Pernod Ricard | 4,0 % | Ökar något | 8 | 3,2 % |
7 | Enjoy | 3,7 % | Oförändrad | 7 | 3,3 % |
8 | WineWorld | 3,6 % | Ökar enormt | 25 | 1,1 % |
9 | Vinunic | 3,4 % | Minskar | 9 | 3,2 % |
10 | Treasury Wine | 3,2 % | Minskar | - | - |
Ekologiska viner ökade dramatiskt 2014
Marknadsandelen för de ekologiska vinerna ökade dramatiskt 2014 efter två svaga år. Marknadsandelen fördubblades till 10,8% för helåret och är nu högre än någonsin. Entusiaster för ekologiska viner kan glädja sig åt att ökningen verkar fortsätta. 4kv 2014 var marknadsandelen 13,1 %. Då var en av 8 flaskor eller boxar, som Systemet sålde ekologisk. Sannolikt är ett bättre ekologiskt vinsortiment en förklaring till uppsvinget. För Systemets andra produkter, sprit, öl och cider/blanddrycker är den ekologiska andelen obetydlig. För Systemets största varugrupp i liter, öl, ligger den ekologiska andelen på 1,6 %.