De mest sålda vinmärkena 2014 bland röda och mousserande viner blir allt sötare. Vita storsäljare har däremot förblivit torra liksom för rosé och champagne. För att hitta riktigt prisvärda viner i min smak får man ofta söka sig bort från bästsäljarna.
Vinförsäljningen går mot allt bättre och dyrare viner. Mer individuella val ur ett stort register av viner längre upp i prisklasserna är en stark positiv trend som jag beskrev förra veckan. Ser man till de enskilda vinmärken som toppar statistiken över försäljning i liter blir bilden lite mindre munter, särskilt när det gäller de röda vinerna. Bland de märken som säljer mest dominerar tjocka viner med mycket socker och alkohol.
Zumbala största vinet
Sveriges mest sålda vin 2014 är vita torra Zumbala boxen. 4 miljoner liter köpte svenskarna (och en och annan norrman) av detta billiga vin, idag 167 kronor per 3 liter. Tvåa var röda Umbala med 3,7 milj liter. Båda skapas, blandas och boxas på sydafrikanska basviner i skånska Simrishamn på Nordic Sea Winery. Jag tycker att de i lågprissegmentet står ur som riktigt hyggliga.
Sött och alkoholstarkt rött ökar
Men därefter tycker jag det inte blir så kul viner i rödvinsmärkestoppen. 2:a och årets bubblare är Casa Vinironia Appassimento Edizione Oro på 3,2 miljoner liter. Ett vin med 33 gram socker per box och 14,5% alkohol, 207 kronor och många smakmässiga problem. Ökade med 88 % i försäljningen 2014. Därefter kommer de flera liknande viner. Den typen av rödvin har växt kraftfullt under senare år. Är det den kommersiella annonseringen för många av dessa tveksamma viner på Systembolaget, som starkt påverkar en del av vinkunderna? Reklam för stora vinmärken är numera en miljardaffär i Sverige. För att hitta ett rödvin som jag tycker är värt att verkligen rekommendera får man gå ner till 18:e märke, billiga, fruktiga och välbyggda Vina Maipo Caberent Sauvignon 192 kronor och på 25:e plats Barone Ricasoli för 247 kronor. De sålde 1,2 resp. 0,9 miljoner liter.
Sötman brer numera ut sig i de toppsäljande röda vinerna på Systemet, tillsammans med hög alkohol, som också ger en typ av sötma i smaken. Numera dricker många svenskar halvtorra rödviner, en trend som känns som en återvändsgränd för utveckling av mat och vin kultur.
Chenin Blanc i vit topp
För de vita vinerna gäller fortfarande att de populäraste vinerna har förblivit torra. Efter Zumbala kommer kommer Foot of Africa med 2,8 milj liter. Bägge vinerna är gjorde på Chenin Blanc från Sydafrika. För att hitta en bästsäljare som jag rekommenderar får vi gå ned till 10:e platsen och Robertsson Chardonnay (197 kronor) 1,3 milj liter, på 20:e platsen ligger Ecologica Torrontes/Chardonnay (207 kronor) 0,8 miljoner liter, årets vita bubblare med 181% i försäljningsökning.
Bra roséviner i toppen
För Rosévinerna tycker jag att det de flesta i försäljnings toppen också tillhör de med den bästa kvaliteten. Undantaget är 1:an Some Zin White Zinfandel med 2,2 miljoner liter. Jag brukar hävda att White Zinfandel passar bäst för den som inte gillar vin. Tvåan Puycheric Syrah från Frankrike, 4:an Casa Patronales Rosé från Chile och 5:an Mulderbosch Rosé från Sydafrika är alla riktigt bra roséviner i torr och snygg stil.
Halvtorr prosecco växer snabbt
För mousserande viner har det dessvärre gått som för de röda, det blir allt mer halvtorrt, ofräscht och tomt i smaken bland storsäljarna. Här drar Proseccon in i toppen med sin höga sockerhalt och låga syra och intetsägande eftersmak. Prosecco Pizzolato är ettan och årets bubbelbubblare med 63% uppgång och 0,75 miljoner liter, 15 gram socker per liter och klen syra. Vi är tillbaka hur det var för 20-30 år sedan när bubbel skulle vara halvtorrt. Viner som jag vill rekommendera hittar vi först på 7:e plats med Louis Bouillot Cremant de Bourgogne, 8:e plats med hyggliga billiga torra Cavan Campo Viejo, och på 9:e med Rotari Brut.
André Clouet största champagnen
I den svenska champagne toppen tronar fortfarande lilla huset André Clouet GR. Nu ca 20% före Möet&Chandon Brut. Trea är Jeanmari Brut, fyra Pol Roger Brut. På femte hittar vi årets champagnebubblare, Charles Mignon för 181 kronor (upp 31%) och sexa är förra årets bubblare Beaumont des Crayères för 199 kronor. Den senaste tycker jag är den mest prisvärda champagnen i försäljnings toppen. Alla storsäljande champagner är ännu torra.