Laddar annons
14 Oct, 2008

IQ-initiativ stärker (ö)känd sanning

Är det nätet som kan få unga vuxna att se verkligheten precis som den är?

Det var inte roligare förr, möjligen var det säkrare för den personliga integriteten. Förutom nätet är tillvaron precis likadan idag som den var på exempelvis 70-talet. Baksmällan är lika ångestladda och Herr eller Fru Ågren sitter lika klumpartat fast i bröstet nu som då.

Att man har roligare när man dricker sprit, att det är lätt att flörta, att inre och yttre krav inte spelar någon roll är effektens uppsida som kommer precis innan vågen stjälper över till nersidan. Uppgifterna bekräftas i en rapport som dotterbolaget till Systembolaget - IQ-initiativet AB - lyft fram i dagarna. Unga vuxna, från 18 till 25 är en grupp som dricker mycket. Faran är därmed överhängande att få sin bild uthängd på nätet i en mindre smickrande situation eller vinkel och från att eventuella klavertramp förr bara varit känt för ett fåtal partyvänner kan idag i stort sett alla som har tillgång till internet ta del av en persons överförfriskning eller till och med utslagenhet.

Hur och vad man dricker beror lika mycket på ålder som erfarenhet och kunskap. Sen är det den omdebbaterade effekten-vad är det man vill uppnå. Smak eller fylla. Känd på nätet, ökänd imorgon?

Det är inte rimligt att begära att 20 åringar ska intressera sig för vinprovning, men jag kan konstatera att unga vuxna utan provningserfarenhet kan sålla kvalitet från blask hur lätt som helst. Är det inte de vuxnas ansvar att berätta mer om smakskillander, kombinationsmöjligheter och att ansvarsfull konsumtion förhöjer livskvaliteten-utan inblandning av nätpublik eller förnedrande ångestbakfylla?