Första kvartalet i år ökade Systembolagets försäljning av vin medan starkölen minskade. Det var små förändringar på totalen. Italien ligger i vintoppen och ökar kraftigt. Andelen dyrare flaskor fortsätter att stiga. Ekologisk odlade viner faller nu kraftigt, -16 %.
Det sker rätt stora förskjutningar mellan producentländerna i Systembolagets försäljning. Vinnarna första kvartalet är Italien (16%), Chile (12%), Frankrike (5%) och Österrike (20%). Största förloraren är Australien (-11%) men även de stora länderna Sydafrika och Spanien minskar sin försäljning i Sverige.
Största vinland på Systembolaget är med stor marginal Italien, nästan en fjärdedel av allt vin kommer därifrån. Sydafrika ligger en bra bit efter, men långt före alla andra länder, markandsandel ca 18%. Spanien har nu gått om Australien och ligger på tredje plats. Frankrike följer strax efter och ligger nu närmare tredjeplatsen än på mycket länge, mest på grund av tillväxt bland de vita vinerna. Dessa tre länder har alla kring 10% av vinförsäljningen. Sedan följer i ordning Chile, USA, Tyskland, Argentina och Portugal.
Trenden att vi oftare köper lite dyrare viner håller i sig. Bland flaskorna är det bara de över 80 kronor som växer. I runda tal så är nu 30% av flaskförsäljningen under 70 kronor, 40% 70-89 kronor och numera hela 30% över 89 kronor. Boxarnas andel ökar svagt och är under första kvartalet i år (dvs vintertid) drygt 56%.
En intressant trend under första kvartalet är att vinförsäljningen ökar mest i de län där man tidigare har haft låg vinförsäljning. Det är i Blekinge, Halland, Värmland, Västernorrland, Jämtland (störst ökning, 6%), Norrbotten och på Gotland som vinförsäljningen ökar mest. Stockholms län, där vinkulturen är som mest utvecklad, var det enda län där försäljingen minskade, dock bara -0,4%. Det måste väl tolkas som att vinet som finare måltidsdryck nu blir allt vanligare i alla delar av Sverige.
En importör skrev angående sitt nya ekologiska vin härom veckan att visserligen var andelen ekologiska viner låg, 3%, men i snabbt växande. Det var fel på båda ställena. Systembolaget har ju satsat hårt på att öka försäljingen av ekologiskt odlade viner. Det gav också en ökning till som allra mest 6% av vinförsäljningen för 2 år sedan. Men sedan har det stagnerat och under de sista fem kvartalen har den ekologiska vinförsäljingen minskat varje kvartal.
Nu i början av 2013 minskade försäljningen av ekologiska viner mycket kraftigt, (16% i jämförelse med samma kvartal förra året). Den totala vinförsäljingen ökar samtidigt och den ekologiska andelen är nu nere i 4,8%. Det är den lägsta på flera år. Då brukar andelen ändå vara högst just det första kvartalet på året. Så importören borde ha skrivit att de ekologiska vinerna fortfarande har en andel på nästan 5%, men snabbt krympande. Systembolaget själva är bekymrade över detta och har analyserat det på olika sätt, utan att komma på något speciellt skäl. Det verkar som kunderna helt enkelt inte väljer ekologiska viner i samma utsträckning längre, som för några år sedan.