
Ekologisk, biodynamisk, hållbar. Orden, stämplarna och certifieringarna när det kommer till hållbara viner är i dag väldigt många. Vi tog rygg på en av Sveriges främsta aktörer inom vinindustrin för att faktiskt reda ut hur de ser på begreppet hållbarhet och hur de arbetar på daglig basis med det.
Mellan två vinmonopol. Så kan man beskriva Viking Lines roll inom den nordiska vinindustrin. Öster om sig har de det finska monopolet Alko, och till väster om sig har de svenska Systembolaget. Det finlandsägda bolaget har varje år cirka fem miljoner passagerare på sina sex fartyg. Av dessa är över 1,2 miljoner svenskar. Med det är Viking Line i dag en betydande aktör inom den svenska vinindustrin när det kommer till deras utbud av tax free-viner. Hur är det då att befinna sig mellan två stora statliga monopol som har ett stort fokus på hållbarhet? Vad innebär egentligen hållbarhet hos en stor jätte som Viking Line trots allt är? Vi tog rygg på några ledande personer och åkte till Spanien i jakten på hållbarhet.
– Det är skönt att kunna vara en privat aktör och kunna leda konsumenterna till hållbara vinval på ett sätt som vi anser är sunt, berättar Carl Mörn som är Head of Retail Operations på Viking Line.
"Har ett uttalat mål när vi väljer viner"
Vi befinner oss i Spanien, närmare bestämt Barcelona, för att besöka Pere Ventura och Miguel Torres, vars viner finns på fartygets hyllor. Med sina tre miljoner liter vin om året är Viking Line som sagt en betydande jätte som man väldigt sällan pratar om bland gemene svensk. Vi åker på en finlandskryssning, köper med oss några viner, kanske något flak öl och hoppar av. Det är kanske inte mycket mer än så för många. Men för just Viking Line handlar deras om arbete om mycket mer än att bara kunna erbjuda ett bra utbud. Och där kommer även deras syn på hållbarhet in.

– För oss är det verkligen en hel process när vi ska ta fram vilka viner vi ska ha i utbudet. När det kommer till att välja hållbara viner som vi ska erbjuda på hyllorna så har vi i dag inget uttalat mål om det, då vi som sagt vill leda konsumenterna in på det på ett naturligt sätt utan att för den delen pusha på det för hårt. Det är många människor som är involverade i hela processen, fortsätter Carl Mörn.
På plats i Spanien finns flera ledande personer från Viking Line, inklusive Dani Lindberg som är hållbarhetschef på Viking Line och han är inne på samma spår som Carl Mörn.
– Vårt största problem är inte att få tag och erbjuda hållbara alternativ, utan det är att faktiskt få konsumenterna att betala lite extra för just det hållbara valet. Det är många som vill vara hållbara i dag, men när man ser att det kostar lite extra så väljer man ändå det trygga valet som man gjort i alla år.
Balansgång mellan kvalitet och efterfrågan
För Viking Line så handlar det varken i första eller sista taget om att erbjuda fina gröna stämplar på etiketterna på vinerna. Det handlar inte heller om att jaga de finaste certifieringarna inom en allt mer komplex vinindustri. De vet att det finns mindre vinhus där ute som arbetar hållbart och ekologiskt, utan att för den delen ha möjlighet att få en stämpel eller ekologisk certifiering.

– Det är en väldigt hård balansgång. Å ena sidan vill vi få folk att förstå att man kan göra ett genuint val, men å andra sidan vill vi inte pusha på för mycket. Vi får inte rucka på kvalitén på vinerna, samtidigt som vi vill kunna erbjuda ett utbud för alla. Vi vill ha både det konservativa och det trygga, samtidigt som vi vill kunna erbjuda det ekologiska och nya, berättar Carl Mörn.
Kan det bli för mycket fokus på hållbarhet ibland?
– Det är kanske inte vi rätt personer att svara på. Självklart vill vi alltid kunna göra vårt yttersta för att ha så liten påverkan på klimatet som möjligt, men vi vet samtidigt att det inte alltid är så enkelt. Framförallt inte när det kommer till vin. Vi vill som sagt inte pusha på något, utan det handlar om att till exempel leda in kunderna på rätt väg på ett naturligt sätt.
"Vi kan göra skillnad"
Så sent som i januari lanserade de sina så kallade nya fartygsviner, som vi på Vinbanken var med och testade. Bland vinerna hittade vi stora jättar som Palmer & Co, Cantina Zaccagnini och Mezzacorona. Enligt Carl Mörn är det en stor och lång process som leder fram till vilka viner som till slut kommer in på deras hyllor.

– Det är många människor involverade i varje enskilt steg. Allt från restaurangansvarig till agenter och vininköpare. Och vi vill samtidigt kunna känna att vi kan vara med och påverka. Vi vet om att vi är en stor jätte och att vi kan göra skillnad.
Dani Lindberg är inne på samma spår.
– Viking Line har varit pionjärer ett bra tag när det kommer till hållbara satsningar. Bland annat slutade vi redan på 1980-talet att använda giftig båtbottenfärg på våra fartyg. Och redan för mer än tio år sedan sjösatte vi ett fartyg som går på LNG, naturgas. Vi analyserar allt vi gör i minsta detalj. Bara i år till exempel har vi minskat svinnet i våra restauranger med 40 procent.
"Ett sätt för oss att göra skillnad"
Trots att man rent tekniskt är med och konkurrerar med två vinmonopol, vars viner och utbud får bra mycket mer uppmärksamhet, så känner Viking Lines ledning inte att det är någon panik när det kommer till sitt eget arbete.

– Vi förnyar oss hela tiden och hittar hela tiden nya sätt att bli ännu mer gröna. Oavsett om det är när du handlar vin hos oss eller reser med oss rent generellt så ska man veta att vi gör ett aktivt val. Det är kanske inte alltid det mest kostnadseffektiva valet från vår sida men det är vårt sätt att faktiskt kunna göra skillnad.
Ett aktivt arbete att få resenärerna att bry sig
Såväl Pere Venture som Miguel Torres är viktiga aktörer, både lokalt men även för Viking Line.
– För oss är det viktigt att välja samarbetspartners som står för samma sak som vi gör. Vi vill välja vinhus som faktiskt bryr sig lika mycket som vi gör, sen vet vi som sagt att allt inte alltid kan ha en stämpel på sig, men vi vet att dessa vinhus faktiskt gör nytta för miljön och framtida generationer.
Tror du att det är viktigt för de som åker på era fartyg att ni lägger ner allt det här arbetet? Räcker det inte med att enbart klimatkompensera?
– Jag tror faktiskt att de som åker med oss bryr sig, eller vi försöker åtminstone få dem att bry sig. Vi informerar hela tiden om vårt arbete och vad vi anser är viktigt. Det är som sagt ett sätt för oss att leda in dem och försöka få dem att förstå att de kan göra ett val, utan att bli för pushiga, avslutar Carl Mörn.
Detta är del 1 i vår resa där vi ger oss ut på jakt efter hållbarhet för att reda ut begreppet och försöka få en större insyn i hur en stor aktör som Viking Line arbetar med dessa frågor. I del 2 kommer vi besöka Pere Ventura och i del 3 Miguel Torres.