Nobelmiddag med svenska drycker - öppet brev till Nobelstiftelsen
Uppdaterad:
6 Sep, 2023

Nobelmiddag med svenska drycker - öppet brev till Nobelstiftelsen

Nobelfesten pågår och pristagare, deras nära och kära, medlemmar i svenska Kungahuset samt inbjudna forskare, kulturpersonligheter, politiker och personer ur svenskt näringsliv serveras en fantastiskt meny (som vi inte känner till i skrivande stund).

Drycken till maten är vanligtvis vin. De för festen valda vinerna har sitt ursprung från hela vinvärlden - men de har aldrig varit från Sverige!

Ännu vill säga. Svenska Dryckesakademien vill ändra på det och har nu för tredje året i rad komponerat en alternativ dryckesmeny till maten.

I år har man även skrivit ett öppet brev till Nobelstiftelsen för att be dem överväga, men kanske främst -  se möjligheten i att servera svenska drycker på festernas fest, Nobelfesten. Det finns ett stort utbud svenska drycker i dag, inte bara vin. Det tillverkas must, cider och olika bärsafter alternativt vin och starkare drycker över hela landet.

Många tillverkare är små, andra större varav några till och med så stora att de fått rikstäckande distribution på Systembolaget (om än inte i alla butiker eftersom volymerna de tillverkar fortfarande är små i sammanhanget).

Nobelmiddagen är svenska gastronomiens skyltfönster mot världen och nu ser Svenska Dryckesakademien med vänner fram emot nästa steg som är när svenska drycker serveras genomgående på Nobelmiddagen.

Undertecknad är stolt över att få bidra med namnunderskrift och ge stöd i välsmakande sak!

Sidan 1

nobeloppetbrevsid1-vinbanken