Ikonisk amerikansk bryggmästare bakom unik lansering i Sverige
För alla som gillar hantverksöl så är Garrett Oliver ett välkänt namn. Han är den amerikanska bryggmästaren som varit med och satt Brooklyn Brewery på världskartan. Nu står han bakom en unik lansering ihop med svenska Omnipollo.
Brooklyn Brewery har gjort en enorm resa de senaste decennierna. Bakom succén hittar vi bryggmästaren Garrett Oliver som arbetat hos det amerikanska bryggeriet sedan 1994. På 1990-talet var han med och lanserade den smått mytomspunna ölen Black Chocolate Stout som än i dag lanseras i en begränsad upplaga en gång per år. Det svenska hantverksbryggeriet Omnipollo, med säte i Sundbyberg, inspirerades så pass mycket av ölen att de helt enkelt valde att höra av sig till Garrett Oliver för att fråga om de skulle inleda ett samarbeta och skapa en stout ihop. Och resultatet av det hela når Systembolagets hyllor i början på juli då ölen Blacker Chocolate Stout lanseras.
"Något som vi är extremt stolta över"
– För oss är det en ära att få lansera den här ölen. När jag hörde av mig till Garrett så svarade han väldigt snabbt och sa att han var intresserad av ett samarbete. För oss är detta otroligt stort och något som vi är extremt stolta över, berättar en av Omnipollos grundare, Henok Fentie, i samband med en lanseringslunch av ölen.
Det som gör Omnipollo Brooklyn Brewery Blacker Chocolate Stout unik är att det afrikanska spannmålet fonio används i ölen. Garrett Oliver har på senare tid inlett ett projekt där han försöker lyfta just fonio som spannmål att brygga öl på.
– Jag vill visa att fonio är ett otroligt spannmål när det kommer till bryggkonst. Fonio är inte beroende av något alls, inte ens vatten, så det är något som man borde använda mer än vad man gjort hittills, säger Garrett Oliver.
"Försökt ge det hela en egen touch"
5 juli är det dags för den unika ölen att nå hyllorna, och om man jämför Blacker Chocolate Stout med ölen från Brooklyn Brewery, Black Chocolate Stout, så finns det både likheter och skillnader mellan de båda.
– Vi har försökt ge det hela en egen touch, och fonio gör just det. Black Chocolate Stout har alltid varit en ikonisk öl för mig och därför är det extra kul att vi får göra det här och skapa en egen variant av ölen, fortsätter Henok Fentie.
När vi på Vinbanken får en kort pratstund med Garrett Oliver i samband med lanseringslunchen så anser han att svensk hantverksöl har utvecklats enormt mycket under tiden som han varit aktiv i branschen.
– Jag har varit i Sverige ett antal gånger nu och det är verkligen roligt att se vilken utveckling som skett. Sverige har ett unikt system med monopolet, och det är på både gott och ont. Systembolaget släpper inte igenom allt och det håller kvalitén uppe, samtidigt som man inte heller lyckas experimentera så mycket som man kanske önskade. Men överlag är det imponerande att se det som händer i Sverige, och för mig är det otroligt roligt att få vara en del av det här projektet med Omnipollo, avslutar Garrett Oliver.