Jag gillar verkligen vinkooperativ. Det handlar om samarbetsidén. Och syftet att driva allas bästa gemensamma intressen för konsument och odlare.
Nuiton Beaunoy Terres Secretes är två varumärken i det stora vinkooperativet. Och konsumenter gynnas av kooperationsidén framförallt prismässigt. För stordriften gör det möjligt för konsumenter att köpa vin från ursprung man annars kanske inte skulle ha råd med, eller ens kunna hitta för att volymerna är små. För så som situationen är nu i Bourgogne är kooperativen än mer uppskattade av vinälskare.
Exportchef för Union des Vignerons Associés des Montes de Bourgogne (Nuiton Beaunoy i Beaune och Terres Secretes i Prissé, Mâconnais) är Xavier Ritton som tar emot med ett stort leende.
Välkomna, vi är specialiserade på vin från Hautes Côtes till Mâconnais och på Crémant de Bourgogne, säger Xavier. Vi går med raska steg mot tillverkningsbyggnaden.
Besökscentret ligger lättillgängligt längs route de Pommard, i Beaunes sydvästra utkant. Kooperativet, Vignerons Associés stora tillverkningsanläggning ligger också här även om man inte ser de gigantiska byggnaderna bakom den välkomnande fasaden på receptionshuset. Stora fönsterpartier öppnar upp med blick mot böljande vingårdssluttningar på andra sidan vägen. En trappa ner till höger ligger det ljusa provningsrummet. Direkt efter en rundvandring i den gigantiska produktionsanläggningen ska vi samlas här för att prova ett antal viner.
Nuiton Beaunoy är ett av fyra varumärken i Bourgognes stora kooperativ, Union des Vignerons Associés des Montes de Bourgogne. Under namnet Nuiton Beaunoy samlas specifikt vinerna från Côte d’Or.
Medan hela den gigantiska vinportföljen (inklusive Terres Secretes) inkluderar snart sagt alla byar och områden i Bourgogne. Vinerna spänner över alla kvaliteter inklusive mousserande vin, från vardagsvin till några av de allra bästa som Bourgogne kan uppbringa.
Vinkooperativ står även för mångfald
Mångfalden och storleken på vinportföljen är enorm och när jag strosar runt i den stora butiken som ligger i anslutning till receptionsdisken skulle jag lika gärna kunna vara på en mellanstor butik hos Systembolaget. Du kan studera hyllmeter av olika viner. Varumärkena är till hjälp för konsumenten. Vilket i sig inte går att tolka på annat sätt än att kooperativet har koll, är proffsiga och kundorienterade.
Xavier Ritton representerar kooperativets viner i sin roll som exportchef. Portföljen är uppdelad i fyra varumärken, Blason-Bourgogne, Victorine de Chastenay förr Crémant de Bourgogne, Nuiton-Beaunoy i Côte d’Or och Terres Secrets för vinerna från kooperativet i Mâconnais.
Provningen visar på engagemang att driva miljöfrågor. Som att tappa vin på lätta glasflaskor eller med etiketter som ska lämna minimala klimatavtryck, ner på detaljer som vilken trycksvärtan är. Eller alla genomtänkta lösningar för förslutningar på olika vinserier, för att nämna något annat.
Hejaheja för med kraft av sin storlek gör goda förebilder verkligen stor skillnad!
HUVUDTEXT MED HÄNVISNING TILL ALLA PRODUCENTBESÖK: BOURGOGNERESAN, MAJ 2022.