Laddar annons
17 Mar, 2009

St. Patrick´s Day inleder Guinness 250-årsfest

På The Dubliner i Stockholm har personalen bunkrat upp med 4 gånger fler fat inför kvällens nationaldagsfirande. Guinness räknar med att det kommer hällas upp 13 miljoner pints av deras öl världen över idag och då är inte burkar eller flasktappad Guinness inräknad.

Sedan 1730-talet och kanske tidigare har St.Patrick s Dayfirats på Irland och andra platser i världen. St. Patrick är Irlands skyddshelgon. Dagen firas festligt då det är en helgdag och många klär sig i grönt då färgen symboliserar Irland som ofta beskrivs som den gröna ön. Att dricka en Guinness  i samband med festligheterna har blivit en stark tradition och iår, 2009, firar bryggeriet dessutom 250 år.

Mr. John Hudson som är Master Brewer på Guinness är i Stockholm för att utbilda pub och barpersonale hur man på ett korrekt sätt ska hälla upp en pint Guinness från fat.

Varför förknippas just ölet Guinness med Irlands helgon St. Patrick?
-Grundaren Arthur Guinness var mycket noga med att återgälda företagets framgångar tillbaka in i samhället. Det är en stark företagstradition som Guinness alltid vårdat och idag går ungefär 20 miljoner euro per år till olika samhällsprojekt världen över. Det är Guinness ansvar och engagemang som bidragit till att ölet idag förknippas med firandet av St. Patrick.

Ölet bryggs på 50 marknader världen över och det säljs i 150 länder. Unikt för Guinness är från en lekmans perspektiv att det enbart är en enda produkt och i jämförelse mer kan liknas vid en produkt som Coca-Cola än vid ett öl från ett bryggeri, exempelvis Carlsberg som har flera olika varianter och stilar utifrån ett grundtema; öl.

Smakar Guinness likadant över hela världen?
-Både ja och nej. Vi lägger stor vikt vid den bittra smaken, utseende och konsistens. Smaken ska vara bitter och torr, skummet ska vara kompakt och mjukt. Skillnaden mellan fatöl som har lägre syra och det extremt mjuka, lena skummet och flask eller burkölets något skarpare syra är märkbar. Sen kan alkoholhalten diffa på olika marknader men även ingredienserna som ölet bryggs på.

Funderar ni på någon speciell produktutveckling?
-på utvalda marknader gör vi en Guinness Red. Precis som namnet säger är färgen röd istället för svart. Kornen(inte malten) rostas bara lätt varför färgnyanser blir röd. Vi får se hur ölet tas emot i ett längre perspektiv, än så länge har den funnits för kort tid för att dra någon slutsats.

Hur kontrollerar man kvaliteten på en såpass tillverkningskänslig produkt och med den stora spridningen som Guinness faktiskt har?
-Varje månad får vi hem prover från alla marknader. Dessa kontrolleras och jämförs med en referensöl. Det är mitt jobb och testerna bygger på såväl tekniska analyser som sensoriska provningar.

Nämn något i tillverkningen som bidrar till smaken på Guinness?
-vi använder bara en sorts humle som ska ge bitterhet. Humlen sätts in i ett tidigt skede till brygden. Guinness är inte en aromatisk öl med många smaknyanser. Guinness styrka är att den är torr och bitter vilket sedan balanseras upp av det gräddmjuka skummet. Det är unikt.

Slutligen. Hur tycker du att man ska dricka en Guinness?
-en pint ska drickas på puben tillsammans med vänner. En flasköl tar jag om jag är själv och vill ha något till maten. Burkölet dricker jag gärna i Sverige då jag är bortskämd med de andra varianterna på hemmaplan. All öl som säljs i Sverige gör förresten på Irland och jag rekommenderar att man dricker den inom sex månader.