Laddar annons
Finska bärviner ska ta Sverige med storm
26 Jun, 2024

Finska bärviner ska ta Sverige med storm

Att ett par från USA flyttar till Finland och lyckas skapa prisbelönta viner gjorda på bär i finska Hollola låter kanske som en skröna. Men för Paola och David Cohen så är det verkligheten. Nu lanserar de sina populära bärviner även i Sverige. 

Året är 2008 och det vinintresserade paret Paola och David Cohen lämnar Massachusetts och flyttar till Finland efter att han fått en ingenjörstjänst på ett stort bolag. De lämnar väldigt mycket bakom sig i USA, men med sig tar de sitt intresse för vin. Ett intresse som hade växt sig så pass stort att de börjat köpa druvor från Kalifornien för att producera vin i sin källare i Massachusetts. Det här intresset ville de inte ge upp i samband med flytten, så planen var att fortsätta producera vin i Finland, men då genom att köpa druvor från Italien

– Vi insåg ganska fort att det inte skulle gå, mycket på grund av att kvalitén på druvorna inte håll måttet. Vi såg fram emot att få bra druvor från södra Europa, men det gick helt enkelt inte, säger David Cohen i samband med deras första vinprovning i Sverige. 

Ainoa
Samtliga prisbelönta viner som Ainoa producerar i dag.

"Var svårt till en början"

Trots fadäsen med druvorna så ville de inte ge upp sitt hobbyprojekt. De vred istället blickarna åt de finska skogarna och något som de visste fanns där runt alla träden, nämligen bär. De kollade upp hur det skulle gå till att göra vin på bär, och efter det var det bara att börja experimentera. De skapade det ena vinet efter det andra. Och de misslyckades den ena gången efter den andra. Fram tills att de fick fram vin som de båda var nöjda med. Och 2014 valde de att starta Ainoa Winery.

– Det var en hel del experimenterande minst sagt. Men vi var väldigt nöjda med vinerna vi skapade, och vi tänkte att det nu bara var dags att sälja dessa, men det var svårt till en början. 

Att få folk att ens våga prova vinerna var svårt. Intresset för viner gjorda på hjortron, jordgubbar, hallon, blåbär och lingon visade sig vara ganska svalt. 

– Ingen ville ens testa vinerna och vi var faktiskt beredda att ge upp, fortsätter David Cohen.

Paret Cohen i sin lilla produktionsanläggning
Paret Cohen i sin lilla produktionsanläggning. Foto: Visit Lahti

2017 valde dock paret att skicka in ett av sina bärviner till den prestigefulla mässan Vinalies Internationales i Paris, där de skrällde och tog hem en guldmedalj. Med det blev de det första vinet från Norden och det första bärvinet någonsin att få en gudlmedalj i tävlingen. Sedan dess har guldmedaljerna fullkomligt haglat över Ainoa som hittills kammat hem hela elva medaljer med sina viner som produceras i den lilla kommunen Hollola där Lahtis är den största staden. 

– Att skapa vin är en lång process, och det påminner en hel del om att jobba i labb. Från att vi får en idé till att vi utvecklar en produkt tar det ungefär tre år. Det tog till exempel tolv år för oss att komma på hur vi ska hantera jordgubbar och få till en bra produkt på just jordgubbar. 

Producerar 30 000 flaskor finska bärviner varje år

Efter medaljregnet lossnade väldigt mycket för Ainoa. Trots att det fortsatt bara är de två som jobbar med produktionen, så har de stora ambitioner framöver. Och det inkluderar en expansion till den svenska marknaden. 

Ainoa finska bärviner
Foto: Visit Lahti

– Vi producerar 30 000 flaskor varje år, men flera av vinerna säljer slut direkt. Finnair köpte till exempel hela vårt lager av jordgubbsvinet. Men nu har vi öppnat ett nytt lager och har större kapacitet, och därför ser vi fram emot att expandera även till Sverige. 

I dag är Ainoa en etablerad aktör på den finska marknaden och deras bärviner, som både är gjorda på bär som växer ute i det vilda men även odlade bär, är eftertraktade. De båda har dessutom sagt upp sig från sina respektive jobb för att satsa fullt ut på detta. 

– Såklart det är riskabelt, men vi båda tycker detta är oerhört kul och något som vi verkligen brinner för. Kvalitén på bären i Finland är enormt bra och nu hoppas vi att fler vill upptäcka vad Finland går för när det kommer till bärviner.