Laddar annons
18 Oct, 2012

Veckans boktips - Eric Asimovs "How to love Wine"

Eric Asimov är New York Times vinrecensent med egen veckokolumn i tidningens restaurangdel. I boken ”How to love wine” lyfter han frågan om vi, vinälskare och bransch, inte borde sätta vinet och dess smak i första rummet i stället för att rabbla överkomplicerad, långa beskrivningar eller ge viner svårbegripliga rankingpoäng. För ett vinintresse ska väl bottna i att var och en av oss kan välja vin utan att bli sjukt störda över alla val? Som att alla de hundratals druvsorter med sina tiotusentals viner kan göra den bäste förvirrad. Om vinerna sedan recenseras till obegriplighet med som han säger ”the tyranny of tasting notes” eller ”all those meaningless overwritten wine descriptions that often pass for criticism today-and current issues”. Det är inte konstigt att du inte förstår, säger Asimov.

Eric Asimov berättar om sina upplevelser i mötet med människor i vinvärlden, om vinproducenter han gillar och om konsumenter han träffat vars frågor han försökt besvara. I berättelsen om de egna upplevelserna vill han få läsaren intresserad och framförallt, bekväm i det egna umgänget med vin. Boken vänder sig till den amerikanska vinpubliken men mycket han säger och reflekterar över i boken kunde lika gärna passa för Sverige. Vem vill känna sig tyngd över att gå och handla vin bara för att man inte kan uttrycka sig som ett vinproffs? Vinjournalister är alltför krångliga i sitt språk säger författaren som också menar att det knappast kan gynna någon att få långa listor med omdömen radade på varandra, varför frågar Asimov.

Författaren har på ett elegant trevligt sätt införlivat fakta och kunskap samtidigt som han visar ödmjukhet. Vinbranschen är lika komplex som viners smak och han efterfrågar ödmjukhet från branschen. Boken är lättläst, den är proffsig, kunnig, insiktsfull och klok. Jag tycker också att den är hejdlöst rolig utan att den förlorar sitt budskap. Och jag gläds över att Eric Asimov med sitt oklanderliga renommé och sin gedigna erfarenhet får mig som läsare att reflektera över varför jag njuter av vin. Frågan är en så kallad, issue, och läsningen rekommenderas.

Beställ på nätet: Harper Collins Förlag
Fakta
ISBN: 9780061802522; ISBN10: 0061802522; Imprint: William Morrow ; On Sale: 10/16/2012; Format: Hardcover; Trimsize: 5 1/2 x 8 1/4; Pages: 272; $24.99; Ages: 18 and Up; BISAC1:CKB088000; BISAC2:BIO026000; BISAC3:ANT051000