Sexifierad naken och tveksam Absolut

Favoritmarkera

Läser och funderar över ett pressmeddelande om det senaste vad gäller det numer franskägda stora vodkamärket. Att som de vill göra lansera en avskalad butelj med ren sprit, utan etikett, kräver om inte en förklaring i alla fall en nogrann planering och strategi. Man kallar flaskan för “naken”.

Det här är förvisso långt ifrån Coops blåvita “no name” produkter som är “billigare” för de inte lägger pengar på dyra marknadsföringskampanjer. För Absolut verkar det snarare tvärtom, nakenflaskan är definitivt inte billigare. Ingen etikett, mer krut på marknadsföring och dessutom, när man går ut med påståendet “varumärket utmanar stereotyper och fördomar som har med sexuella identiteter att göra” spetsar i alla fall jag öronen. Hur vill man förklara det påståendet med försäljning av en vodka? Läser vidare att om detta ska det berättas mer om i en egen blogg samt i ett samarbete med Fantastic Man, ett visionärt hyllat stilmagasin för män”. Varför då undrar jag, varför väljer de ett stilmagasin för män? är inte det ytterligare en påspädning och manifesterandet av stereotyper och fördomar att välja ett forum där innehållet, mer än motsatsen, förväntas vara naket? Sen kan man fundera över varför även en spritdryck måste vara naken och sättas in i ett sex-sammanhang.

Kommentera