luigidigrasso_banner_vinbanken_1410x165_rev0927luigidigrasso_banner_vinbanken_370x130_rev0927

Öltrender i siffror

Favoritmarkera

2010 var året då öl blev en dryck även för finsmakare. Försäljningen av specialöl, till exempel ale och veteöl, ökade med 282 000 liter på Systembolaget, jämfört med 2009. Ett exempel är Jacobsen, Saaz Blonde – en belgisk ale från Carlsberg som steg med 68 procent. Utbudet av specialöl på Systembolaget utökades också med fler än 30 nya sorter.

Finsmakartrenden märks också genom att öl på flaska blir allt mer populärt. Försäljningen av flasköl på Systembolaget ökade med närmare 1,5 miljoner liter under 2010, vilket motsvarar 3 procent. Däremot minskade burkölen med 4,5 miljoner liter (2,5 procent). En Sifoundersökning som Carlsberg Sverige lät genomföra under 2010 visar också att sex av tio svenskar brukar unna sig en lyxig öl då och då. Dessutom har det blivit vanligare att ta en specialöl till maten när man äter en fin middag hemma eller på krogen.

– På trendiga restauranger i New York har vinlistan ersatts av en dryckesmeny som består av till exempel olika sorters öl, sake, vin och andra drycker som passar till olika maträtter. Den trenden är även på väg till Sverige, säger Joakim Losin.

Flasköl v.s. burköl
Antalet flaskölsorter på Systembolaget ökade med över 90 stycken under 2010 jämfört med 2009 Svenskarna drack närmare 50 miljoner liter öl flaska från Systembolaget under 2010, vilket är 1,5 miljoner liter mer än 2009 – en ökning som motsvarar 3 procent
Försäljningen av burköl minskade med cirka 4,5 miljoner liter
Flasköl står nu får 22 procent av ölförsäljningen på Systembolaget, vilket är en ökning med 3,5 procent

Specialöl
Antalet specialöl på Systembolaget ökade med fler än 30 sorter under 2010
Konsumtionen av specialöl ökade med 282 000 liter under 2010 (4 procent) jämfört med 2009
Säsongsöl, till exempel ale, porter och stout

Försäljningen av säsongsrelaterad öl ökar. Den största ökningen stod oktoberfestöl för som steg med närmare 45 procent under 2010 jämfört med året innan, vilket innebär 116 000 liter
Påskölen gick också upp och ökade med 13 procent, vilket innebär 35 000 liter

Svenskarna unnar sig gärna en lyxig öl
6 av 10 svenskar unnar sig då och då en lyxig öl
6 av 10 kvinnor kan tänka sig att dricka en lyxig öl under en romantisk middag
30 procent av svenskarna uppger att deras intresse för öl har ökat under det senaste året
Svenskarnas totala ölkonsumtion

Totalt fanns det fler än 830 olika ölsorter på Systembolaget under 2010, vilket är en ökning med över 100 sorter jämfört med 2009. Svenskarna drack närmare 226 miljoner liter öl under förra året för totalt 6,7 miljarder kronor, vilket är en ökning med närmare 150 miljoner kronor

Källor: Systembolaget och Sifo