Rosévin – i designerbox och fredagspod

Favoritmarkera

Tre roséviner – tre historier. Ett marknadsförs med hjälp av två systrar som ”poddar” och ”instagrammar”, ett är rejält prissänkt och ett säljs i box designad av en stilexpert. Alla sätt är bra…

Amanda Schulman och Hannah Widell är systrar. Tillsammans driver de företaget Perfect Day, har en populär podcast som heter Fredagspodden, de skriver böcker och sedan en tid har de även gett sig in i vinbranschen. I höstas åkte de till Provence för att testa roséer. Favoriten fick förstås namnet Perfect Day. ”Vi var trötta på hallonsaften från Chile och ville dricka laxrosa fransk rosé. Och nu har drömmen gått i uppfyllelse!”, skriver de på sin hemsida.

– Vi valde bland många viner och hittade till slut vårt vin tillsammans med Rosespecialisten på en resa till Provence. Vi har hittills inte hittat något som smakar som vårt, just därför bestämde vi oss för att göra vårt eget vin. Det har en smak av sommar på Rivieran. Ljust, krispigt och i rätt prisklass. Eftersom vi verkar dela smak med många så drömmer vi om att ta fram både ett vitt och ett rött, säger Amanda Schulman.

Vin från Bandol

– Vinet är en helt egen blend speciellt framtagen tillsammans med vinmakaren Clément Minne från Les Vignobles Gueissard, Vins de Bandol et Côtes de Provence, berättar Philip Sane på importfirman Roséspecialisten Contemporary Wines, och fortsätter:

– Drygt 15 000 flaskor har sålts sedan lanseringen den 12 februari och vinet finns på 123 Systembolag. Vi räknar med att sälja minst 300 000 liter i år. Den första augusti lanserar vi även en vit Pinot Grigio under samma varumärke. Framgången tror jag är en kombination av att Hannah och Amanda finns på Instagram, Facebook och har en podcast, men att podcasten och Instagram har mest betydelse numera.

Olika sätt att göra rosévin

Det finns tre sätt (eller möjligen fyra) att göra rosé: att blanda rött och vitt vin, en teknik som i Frankrike endast är tillåten vid tillverkning av roséchampagne, pressning av röda druvor direkt efter skörd utan att låta skalen macerera med musten, eller varianten där druvorna krossas lätt och skalen har kontakt med musten under allt från några timmar till ett antal dagar.

Ytterligare en metod är saignéemetoden som går ut på att man tappar av must från rödvinstillverkning – saignée betyder blöda – den röda musten får alltså ”blöda” en smula och blir mer koncentrerad på kuppen. Den rosa avtappade musten jäses för sig till rosévin.

Philippe Guigal förespråkar saignéemetoden för rosévin.

Philippe Guigal förespråkar saignéemetoden för rosévin.

Det är på det sistnämnda sättet som Philippe Guigal producerar Guigals rosévin och han anser att det är det bästa sättet. Produktionen är
250 000 flaskor rosé per år.

– Jag vill inte låta auktoritär, men ja, jag anser att saignée är Metoden med stort M för att producera rosévin med kvalitet. Jag respekterar att det görs viner som har stor framgång med direkt pressning, men de ljust rosa vinerna är en fråga om kommersialisering. Dessutom är det en billigare process att pressa direkt. Om man bortser från färgen så är roséviner omtyckta för sina aromer och utan någon maceration är det svårt att få fram dem.

Importören Vinunic har nyligen sänkt priset på Guigals rosé från 109 till 89 kronor. Så här kommenterar Lotta Lidén på Vinunic:

– Vi har i samråd med Guigal kommit överens om att satsa extra på Côte du Rhône Rosé inför sommaren 2014, därav prissänkningen. Guigal är en mycket uppskattad vinproducent och vi vill erbjuda konsumenter ett riktigt bra sommarvin. Vår målsättning är att i längden komma in på Systembolagets hyllor även med rosén och på så sätt ha hela Guigals Côte du Rhône sortiment samlat på hyllan.

Designad box säljer rosévin

Vinfirman René Barbier är med stor sannolikhet välkänd för många svenska vinkonsumenter. En av anledningarna är att den spanska Bodegan haft viner på Systembolaget i snart 70 år. Deras rosé har hängt med sedan 1998 eller ”sedan boxvinernas begynnelse” som de själva uttrycker det.

Förra året fick boxen ett helt nytt utseende. Designern och stilexperten Camilla Thulin fick göra en ny design på René Barbiers klassiska rosévinsbox. Inspirationen hämtades, enligt Camilla Thulin själv, från spanska flamencokulturens praktfulla dräkter.

Camilla Thulin har designat den färgglada boxen för Renée Barbiers rosévin.

Camilla Thulin har designat den färgglada boxen för Renée Barbiers rosévin.

I år har hon gjort mindre förändringar på designen av boxen, men René Barbier har däremot gjort stora förändringar av innehållet. Druvsammansättningen är numera merlot och tempranillo. Reneé Barbier tror på direkt pressning, till skillnad från Philippe Guigal, och menar att ljusare rosévin i en lättare stil, är något som efterfrågas av dagens konsumenter.

Tre roséer, tre historier. Vilket som är godast? Det avgör du!

Perfect day VdP Méditerranée 2013 (71770) , Provence, Frankrike, 79 kr
Lika delar grenache, syrah och cinsault samt en liten del av den lokala druvan rolle.
En mycket aromatisk doft av fläder, svarta vinbärsblad och röd bär. Smakar mycket av grape, fläder och smultron. Hög syra. Toppen som apèritif.
Betyg: 4

Guigal Côtes du Rhône Rosé 2012 (76846), Rhône, Frankrike, 89 kr
Gjort på i huvudsak grenache och cinsault, samt lite syrah och mourvèdre.
Relativt liten doft av röda vinbär och jordgubbar. Rund och ganska ”fyllig” med smak av röda bär och blodgrape. Bäst till mat.
Betyg: 4-

Rene Barbier Rosado 2011 (2751), Penedès, Spanien, 199 kr (3000 ml)
Druvsammansättningen i det nya rosévinet är 60 procent tempranillo, resten merlot.
Syrlig doft av röda bär, citrus och c-vitaminbrus. Frisk smak med inslag av röda bär, röda äpplen och lite smultron i eftersmaken. Inget som sticker ut.
Betyg: 2+

Kommentera