Laddar annons
25 Aug, 2014

En total vinupplevelse

Efter ett besök hos goda vänner i Florida nyligen och en utflykt till en gigantisk vin- och spritbutik utanför Naples, känns mitt lokala systembolag med ens ganska futtigt.

Vinbutik förresten… Total Wine kan bättre beskrivas som en stormarknad med oändliga gångar av vin, sprit och öl samt tillbehör av alla de slag. 19 000 square feet, knappt 6 000 kvadratmeter, sprängfyllda.

Från två butiker till nittio

Total Wine & More är USA:s största oberoende återförsäljare av vin. Kedjan föddes 1991 då bröderna David och Robert Trone öppnade två vinbutiker i delstaten Delaware. Nu finns de representerade i 15 delstater med 90 butiker och ambitionen är att fortsätta växa. Dock är det inte möjligt att expandera till fler stater i nuläget, på grund av regler som påminner om de vi har i Sverige. I Florida säljs alkohol både i mataffärer och särskilda "liquor stores". Men i flera andra stater har staten monopol på försäljning av alkoholhaltiga drycker.
Jag träffar Jennifer Gilliford, assisterande butikschef, som berättar om sortimentet.

- Vi strävar efter att ha det största urvalet av vin med betoning på fine wine. Det skiljer oss från många andra återförsäljare här i USA, som är specialiserade på ett visst geografiskt område eller på viner i en speciell prisklass. I den här butiken har vi 8 700 olika viner. Alla vinproducerande regioner i världen är representerade. Vi har dessutom 2 400 ölsorter och 3 200 spritsorter.

Jag hickar till förstås. Hela det svenska beställningssortimentet består av cirka 8 500 produkter. Den största systembolagsbutiken har ungefär 1800 artiklar på hyllorna.

Vi vandrar vidare längs de oändliga gångarna. Hoppsan, där står plötsligt öl från Oppigårds bryggeri i Dalarna.
- Ja, vi har ”allt” här, från de mest säljande amerikanska ölsorterna till öl från mikrobryggerier världen runt.

När det gäller vin så är det just nu en pinot från Bourgogne, D'Autrefois Pinot Noir för 10,99 dollar och amerikanska Muirwood chardonnay för 12,99 som är bästsäljare. Jag frågar Jennifer om vilka trender hon iakttagit på senare tid.

- Torr rosé är trendigt, liksom druvorna malbec och torrontés från Argentina. Tysk riesling är också efterfrågat.

Varje vin är väl beskrivet på en liten skylt. Det går dessutom att se hur de betygsatts av Decanter och Wine Spectator med flera. Exempelvis kan jag konstatera att Wine Enthusiast gett 100 poäng till Château Latour 2005, som går att köpa för 1 499,97 dollar. Knappt tio tusen kronor. Trots att en härlig upplevelse väntar får det nog vara för min del.

En kurs kanske?
Jennifer visar vidare runt i butiken och vi kommer till lektionssalarna. Förutom att Total Wine strävar efter att ha de lägsta priserna på vin, sprit och öl vill de gärna bidra till att utbilda sina kunder. I alla butiker finns provningsrum och mängder av kurser erbjuds. Allt från Salute Italia till Hooray for IPA och Yo, Ho, Ho and a tasting of Rum. Eller vad sägs om Napa Valley rocks och Romancing the Rhône?

- Vi tror att en utbildad konsument är vår bästa kund. Vi vill göra det enklare för dem att välja vin och speciellt att lära sig välja vin till olika typer av mat.

Rundturen är slut och vi stannar framför en hylla med vit bordeaux. Jag ser en etikett som jag tycker om; Château de Cruzeau.
- Vad roligt att ni säljer det här vinet, det slottet har jag besökt.
- Det har jag med, säger Jennifer då, Mr André Lurton is absolutely charming.

Vilken är din personliga favorit just nu, frågar jag och Jennifer Gilliford hämtar en Cadence 2006. En bordeauxblend från Columbia Valley i Washington till priset av 49 dollar.