Från Pepparkakor till Glögg med IKEA

Favoritmarkera

Vinbanken har provat alkoholfri Glögg från IKEA och tagit del av information om hur det stora företaget arbetar med råvarorna i restaurangerna och med maten, som Glöggen, vilken säljs vid utgångskassorna.

Det är en imponerande resa IKEA gjort från att sälja Kalles Kaviar, sill och Wasaknäcke i Europeiska butiker till den Glögg som jag köpte igår vid Barkarby. Glöggen finns dessutom i två varianter. En billig, 5 kronor för en glasflaska rabarber och äppelglöggen tillverkad och med ursprung, i Sverige.

Men, går den att dricka, jag undrar? Den förmodade, finare glöggen kostar 19 kronor jämt. I butiken säljs även äppelmust, samma tillverkare som glöggen, vilka för övrigt även har äppelmust på Systembolaget. Man kan slå till med att köpa tre flaskor Kullamust äpple för 50 kronor. Självklart vill jag prova och väl hemma smakar sedan ett glas äppelmust helt okej för att inte säga med beröm godkänd.

En liten folder vid kassan, skriver i stora gröna bokstäver ”Mat du kan lita på”. Två meningar under rubriken står så ”nyfiken på vad vi gör”. You bet, det är superintressant vad IKEA gör när det gäller ”mat”, för det handlar lika mycket om big business för företaget som om kunders hälsa, när de äter i varuhusens restauranger. Ibland händer alltså det där oväntade som gör en både förvånad och sådär riktigt glad från magen ända ut i tårna, det finns företag som agerar.

UTZ-certifiering

Med glädje konstaterar jag att IKEA håller i taktpinnen när de beslutat sig för att servera säker mat. För IKEA innebär säker mat, naturliga ingredienser, att fisk och skaldjur tas från hållbart fiske, att råvaror är ekologiska, från hållbara jordbruk, det finns djurskydd, inga transfetter används och att kaffe och kakao är UTZ-certifierat.

Kolla gärna mer i detalj på www.utzcertified.org/IKEA. Där kan du exempelvis, via en karta och med bilder samt text, se och följa ditt kaffe tillbaka till plantagen. Om jag är imponerad, ja självklart för det är onekligen sant att stora företags beslut eller policys gör skillnad, för många, både människor och miljö.

UTZ-certifieringen är enligt kritiker som en rättvisemärkning light, men följ gärna upp informationen för att se vilka företag som är anslutna. Ni kanske blir förvånade, som jaga, när ni ser att många av Europas lågpriskedjor som Aldi, Migros och Lidle arbetar med UTZ-certifieringen men också high end-varumärken som exempelvis Lavazza

Alkoholfri-glögg-från-IKEA-äpple-äppl&rabarbHur smakar IKEAs Glögg?

Äpple & Rabarb Glögg, Kullabygdens Musteri, Sverige, 5 kr för 630 ml
Rödbärnstensfärg. Doften är frisk och julkryddig. Smaken mediumfrisk, tydligt julkryddig, söt med lätt drag av rabarber. Smakar glögg, och av alkoholfritt.
Omdöme: Bedrövligt ful flaska, usel skruvförslutning och trist etikett är de enda o-bra synpunkter jag har. Enkel dryck men ändå, fem kronor?!
Betyg: 4

Glögg Äpple, IKEA, Tyskland, 19 kr
Bärnsten, ljus. Doft av vanilj. Smaken är söt och julkryddig av kanel och kryddnejlika. Ospänstig och platt.
Omdöme: en skvätt starksprit kan göra susen för drick-vänligheten, men då faller alk-fri-idén såklart!
Betyg: 2

Båda IKEAs glögger har kort hållbarhet, den billiga håller i öppnat skicka bara 4 dagar i kylskåp, den andra lite längre. Det är ett gott tecken för den ena innehåller, vad jag kan se, inga konserveringsmedel överhuvudtaget.

Kommentera