vinergia-ignasi-lopez-robert-hunter-vinbanken-visit-nov2016

Vinergia samarbetar för goda viner

Favoritmarkera

VINERGIA. Att det är Robert Hunter och Ignasi López företag Vinergia som står bakom Systembolagets mest säljande spanska vin Campos de Luz känner få konsumenter till. Vinbanken besökte herrarna bakom Vinergia för att följa deras arbete på “fälten”, upptäcka vinerna samt träffa några av producenterna de samarbetar med.

Med säte i Barcelona, men utan traditionellt kontor, hittar vi företaget Vinergia som presenterar sig som experter på spanska viner. Att kringkostnader är kapade längs marklinjen står utan tvivel. Kontoret är i fickan, i mobilen eller datorn, och arbetet görs hos vinproducenterna eller hemma i egna bostaden. Men vad innebär det att vara expert, mobil och varifrån kommer vinet om de inte själva odlar druvorna?

Vad är på gång vinvärlden

Den globala vinscenen är starkt konkurrensutsatt. Vin produceras numer framgångsrikt i många länder och allas lägsta kvalitetsnivå har höjts. Få viner är längre så usla att de kan sägas var odrickbara.

Men det finns fortfarande en överproduktion av druvor i världen även om dess ursprungsplatser kan variera över tid. Marknader förändras, inte minst i Europa där stora omställningar pågår med en allmän och generell minskande vinkonsumtion. Tappet är märkbart bland yngre och hälsomedvetna konsumenter i traditionella vinländer, exempelvis som i Frankrike men också i Spanien.

Världens vintillverkare har således all anledning att följa utvecklingen noga precis som att odlare bör planera för framtiden. När det gäller vin är det ju inte så att man bara kan ”stänga tappkranen och anpassa volym efter dagskurs”, det tar minst ett par fyra-fem år innan man kan göra vin om man startar från scratch. Dessutom tillkommer fasta kostnader över de vanliga för mark, byggnader och utrustning.

Vilka är vinproducenternas utmaningar

Det är många och väldigt olika aspekter som måste tas med i beräkning för dagens vinproducenter. Å ena sidan den snabbt ökande konkurrensen där det för de flesta tillverkare handlar om vad som blir kvar på sista raden. Går det att överleva? Prispressen på vin är ett faktum och merparten konsumenter är känsliga för trender precis som att de är ombytliga mellan varumärken, stilar och typer av vin.

priorat-el-molar-vinbanken-visit-nov2016

En vanlig syn i många av Europas vinbyar – de äldre bor kvar, medan unga flyttar till större städer

Hur ser det ut i dag

Druvor odlas och skördas på de flesta platser en (1) gång per år. Vinstockar växer långsamt, de ska skötas om, beskäras och gullas med för att hållas så friska som möjligt plus att ”de bästa” vinerna kommer av stockar med en om inte ansenlig, viss ålder. De som utför detta ibland plågsamt långsamma hands on arbete är, när det faller sig som bäst, entusiastiska personer med engagemang för natur och jordbruk. En bonde!

Ett sätt för vinbranschen att tackla ovan är att arbeta med stora volymer och på så sätt sprida kostnader på fler enheter. Att det kräver stora vingårdsarealer är givet varför vi ofta ser lågprisviner komma från ursprung i Nya Världen – många Europeiska vingårdslägen är helt enkelt för små för att ens kvala in i stordrifts-genren. Om producenter inte arbetar för gemensam sak vill säga, förslagsvis som ett kooperativ.

Problemet med kooperativ-modellen är att de här verksamma personerna, ofta, tillhör en äldre generation. De unga är inte så intresserade av kooperationsidén, bland annat för kooperativens ovilja till förnyelse. Så frågan för konsumenter är inte om, utan när vi inte längre kan köpa vin från ett traditionellt vinkooperativ.

Men oavsett står unga som äldre vinmakare och producenter över hela världen gemensamt kvar med samma utmaningar när konkurrensen ökar på inhemska som internationella marknader och med den livsviktiga frågan, – hur de ska sälja sitt vin samt till vilket pris.

Vinergia står bakom Campos de Luz, som är Sveriges mest säljande spanska rödvin vars försäljning når svindlande 1,2 miljoner liter per år (flaska och box). Men hur kommer det sig att Vinergia är så framgångsrika och samtidigt, förvånansvärt anonyma,

– Vi har valt att satsa på vinerna snarare än att föra fram våra namn, berättar herrarna Hunter och López.

Möjligheter och begränsningar

Ett sätt för producenter är att satsa på ”nya” marknader vilket självklart kan kompensera för ett tapp på tidigare stabila försäljningsplatser. Till nya marknader räknas framförallt Kina, USA och om man ser till Europa, Polen. Men affärer som sker långt från vinets ursprung kräver också insatser över de vanliga, framförallt försäljningsmässigt.

Att lära sig hur nya marknader fungerar, vilka kanalerna är och hur man bäst når ut med sitt vin på varje enskild plats är ett heltidsjobb. Att vinodlaren behöver sälja in sitt vin till en importör eller agent kräver i princip också en heltidsinsats då det handlar om att lära sig förstå vad en specifik marknad är, vad konsumenter gillar och vad de är villiga att betala kontra reflektionen, – passar mitt vin här.

Som vinproducent har du ett heltidsjobb. Förr drevs många vingårdar i Europa som familjeföretag och de kunde dessutom höra till ett kooperativ. För en eller två generationer sedan arbetade man och hustru sida vid sida, ofta med både yngre och äldre familjemedlemmar engagerade i det dagliga arbetet. Förmodligen bedrevs även ett traditionellt jordbruk. Det är mer sällsynt att familjemedlemmar är delaktiga i vingårdsarbetet i dag. En partner till en vinmakare kan mycket väl ha ett helt annat, eget yrke. Överlämningen mellan generationerna går inte heller som på räls.

Vilka är de nya vin-vägarna till konsumenterna

Med andra ord, utmaningarna för vinodlarna och producenterna har ökat tvåfaldigt, både på fälten men också för vinernas försäljning. Vilka vägar ska då odlarna ta och hur ska de presentera sina viner på olika marknader framgångsrikt?

Vi ser att odlarsamarbeten inom en region eller en appellation ökar i syfte att marknadsföra vinerna. Ett annat sätt är det som Vinergia erbjuder, att representera en vinproducents viner till tänkbara kunder över världen under Vinergias etikett, ofta med en liten justering i smak för att passa ”perfekt”.

Robert Hunter, en av delägarna i Vinergia säger,

– Jag och min partner Ignasi López har många års erfarenhet av att sälja spanska viner till länder över hela världen. Det har tagit lång tid men nu förstår vi hur olika marknader söker efter vissa smaker. Vi vill inta tappa viners ursprung men kan skruva lite, lite på smaken för att vinerna ska passa in.

López och Hunter vill med konsumenten i åtanke presentera vin som är tydliga sitt ursprung, ärliga och justa till moderata priser.

Affärsmodellen för Vinergia är att samarbete med producenter som de tycker står för samma värdegrunder de själva har, vin med hjärta. För Vinergia innebär “hjärtat” att ursprungskaraktären i vinerna alltid ska gå att hitta.

Hur arbetar Vinergia

Vinergia tillverkar vinet tillsammans med vinproducent, vinet lagras i husets källare och så småningom buteljerar man under Vinergias egen etikett, på plats hos odlaren. Med detta arbetssätt har Vinergia inga kostnader för vingårdar, arbete på fälten eller i källaren. De har inte heller kostnader för investeringar som ska göras eller lån att betala. Odlaren kan omsätta hela skörden och får senare proffshjälp att sälja vinet.

Robert Hunter nämner vid ett flertal tillfällen vikten av att arbeta med engagerade vingårdsägare,

– Det är en utmaning att sälja vin i dag, oavsett pris och även om vinerna håller en aldrig så hög kvalitet. Det finns så många konkurrenter varför det vi gör alltid kan kopieras eller göras lika bra. Därför måste och vill vi arbeta med människor som är lika målfokuserade som oss själva. Allt annat är uteslutet, man måste go-all-in, gilla att samarbeta och dessutom göra bra vin precis så som kunderna vill ha dem. Helst gör man allt detta lite över det förväntade.

Bidrar Vinergia till att driva fram en ny genre viner som utarmar befintliga ursprungskaraktärer?

– Vinergias ambition är alltid att arbeta lokalt och lyfta det som är unikt i specifika ursprung, distrikt eller stilar. Spansk vinlagstiftningen är också mycket stark varför radikala avsteg är uteslutna. Jag känner inte igen vårt arbete i din fråga, svarar Hunter.

priorat-vinergia-vinbanken-visit-nov2016

 

På plats hos vinbonden

På besök i södra Priorat hos Roger Grifoll (i närheten av den lilla staden El Molar) ser vi var druvorna till det utmärkta rödvinet Los Tros växer. Priorat är ett dramatiskt landskap vars jordmån huvudsakligen består av skiffer, framförallt i de norra delarna av distriktet.

I söder är inblandningen av sand mer påtaglig, färgerna på jorden skiftar från orange, till mörkt grå eller som hos Grifoll sandfärgad beige med röda stänk här och där. Vingårdslägenas placering varierar, landskapet är kuperat, men sydöst till sydvästlägen verkar dominera.

I dalarna är det ”alltid” kallt, ibland också fuktigt båda förutsättningar som cabernet sauvignondruvan tacklar bra. Högre upp odlar Grifoll företrädesvis garnacha (grenache) och carinyena (carignan). Vi ser växtlighet mellan vingårdsraderna vilket indikerar ett ekologiskt synsätt i vingårdsarbetet, precis som att det är ganska stort avstånd mellan raderna,

– Vi behöver plats för vår lilla traktor som underlättar vardagen enormt mycket, säger Roger Grifoll.

Grifolls vingårdslägen är inte ekologiskt certifierade då han vill kunna agera mot angrepp av olika slag, om och när de dyker upp. På frågan om vad han anser om användningen av koppar (mycket skadligt för jorden och utbredd i användning vid odling av frukt, grönsaker och vindruvor) i vingårdsarbetet får jag som så ofta ett undvikande svar.

Undertecknad skickar i samma stund en tanke till ett som det verkar, tandlöst EU-regelverk precis som att jag känner en lätt uppgivenhet över den handlingsförlamning som verkar råda i just denna fråga. Varför?

roger-grifoll-vinergia-vinbanken-visit-nov2016

Roger Grifoll, odlaren och vinmakaren som vill vara på fälten

Hur det är att arbeta med Vinergia,

– För mig har det varit nödvändigt att få till ett samarbete. Idag får Vinergia 95 procent av min produktion och de säljer dem till länder som exempelvis Japan. En marknad jag aldrig hade kunnat nå på egen hand eftersom jag vill och behöver vara i vingården, svarar Grifoll.

Provade viner

Mousserande
Camps d’ Estels Brut Nature
Druvor: Macabeo, xarel-lo, parellada
Torr, frisk, lättsam och snygg Cava som smakar av frukt framför något annat. Vinner stort när serverad till mat!

Camps d’ Estels Rosé
Druvor: 100 procent pinot noir
Ren bärig doft med en smak som har en knivsudd sötma av bär, en hint av mineral och fina nyanser. Supertrevligt bubbel av prestigedruva!

Vita viner
Campos de Celtas 2015 (ej i Sverige för tillfället)
Druvor: 70% albariño
Torr, medelfyllig frisk smak av grön och gul frukt med en hint tropiska frukter. Härlig, fräsch syra!

La Sorda 2011, Rioja Alavesa (ej i Sverige för tillfället)
Druvor: Graciano
Medel/fylllig, rödfruktig med nyanserade drag, balanserad fruktsyra, viol och fat. Trevlig och tät i smaken.

Röda viner
Campos de Luz Crianza 2014 (ej i Sverige för tillfället)
Druvor: Garnacha
Violblommig doft och medelfyllig, (ej i Sverige för tillfället)

Campos de Luz Reserva 2013 (ej i Sverige för tillfället)
Druvor: Garnacha
Doft av kola och fat. Medel/fyllig, generös smak av mörk frukt, inslag av fat och läder. En “riktig” Reserva med det som hör till av läder och en touch av torkad frukt.

El Mulo 2014 (ej i Sverige för tillfället)
Druvor: Tinto fino (tempranillo)
Mustigt smakrikt vin, i medel till fylliga genren, fruktig och tät. Smakar mycket, generöst och publikt. Med bra vardagsstil!

Los Tros 2014, Priorat (ej i Sverige för tillfället)
Druvor: 60% carinyena, 40% garnatxa
10 månader på fat
Mörk frukt, smakrik och fyllig, viol med täta, sammetslena drag, samt en liten nypa mineralton. Vin med viss nerv!

Kommentera