Laddar annons
Bokrecension: Vinets underbara värld
11 Jan, 2022

Bokrecension: Vinets underbara värld

Är du intresserad av vin och vill lära dig mer, men vet inte riktigt var du ska börja? Då är ”Vinets underbara värld” det perfekta valet för dig.

Det har genom åren getts ut ofantliga mängder böcker om vin. Vissa mer djupgående, andra mer övergripande. Nya böcker ges ut titt som tätt på svenska och för många är skillnaden mellan dessa kanske svår att se baserat på omslaget och baksidan. En av de nyare böckerna om vinets underbara värld är ”Vinets underbara värld” av Britt Karlsson och Per Karlsson och som getts ut av Carlssons förlag.

För dig som är intresserad av vin, och då menar jag verkligen är intresserad av i stort sett allt inom vinets värld, så är det här den perfekta boken. Synd att julen nyss passerat, annars hade boken varit en kandidat till årets bokjulklapp.

Allt från druvor till klimat

I boken så får man en övergripande och otroligt genomgående introduktion till vinets värld. Man får lära sig allt om i stort sett alla kända druvor som finns där ute på marknaden. Man får lära sig om de olika stilarna, klimatets påverkan, hur mycket jordemånen betyder, hur vin ska lagras, hur vin produceras och mycket annat. Som titeln antyder så får man följa med på den underbara, och ibland komplicerade resan, från att druvan odlas till att du öppnar en färdig flaska.

Det som framförallt tilltalar mig med boken är dess bredd och att man får lära sig om vinländer som man tidigare kanske inte kände till alls mycket om. Även om Frankrike, Italien och Spanien givetvis får mycket utrymme i boken, med all rätta då dessa länder fortsatt är dominanta på prispallen, så är det charmerande att man får läsa om Rumänien, Slovenien och Georgien som vinländer. Man får reda på vilka druvor som trivs i deras klimat, hur stora de faktiskt är sett ur ett vinperspektiv, och man får framförallt reda på deras vinhistoria.

Mat och vin ihop

En annan faktor som gör att boken lyfter är att författarna på ett lättbegripligt sätt förklarar enkla misstag man ska undvika när det kommer till vin. Man får reda på hur man provar viner på egen hand hemma och man får framförallt på ett enkelt sätt reda på hur man ska matcha mat med vin så att matupplevelsen blir den bästa möjliga. Just det sistnämnda är något som blir allt mer aktuellt och som fler och fler får upp ögonen för.

Vinets underbara värld är den perfekt boken för dig som vill lära dig mer om vin. Om du redan är på en avancerad nivå och vill fördjupa din kunskap kring en specifik region eller land så är kanske inte det här boken för dig. Om du däremot är i en fas där du kan en del om vin men vill lära dig bra mycket mer om allt från produktion till konsumtion så är Vinets underbara värld ett givet val att ha hemma i bokhyllan. Du kommer ha några timmars fantastisk läsning framför dig.

Titel: Vinets underbara värld
Författare: Britt Karlsson och Per Karlsson
Förlag: Carlsson