ALENTEJO. Vinregionen Alentejo är Portugals största men långt ifrån den mest berömda. Cirka två timmars bilresa söder om Lissabon ligger byn Redondo där även det ambitiösa vinkooperativet, Adega de Redondo huserar.
Portugals mes berömda vindistrikt torde vara Douro-dalen med de världsberömda portvinerna och Madeira vars viner heter detsamma som namnet på den gröna Atlantön. Vinkännare och entusiaster har talat sig varma om de portugisiska vinerna i många, många år och för de insatta är det förvånande att vinlandet fortsätter i sin förhållandevis tillbakadragna Greta Garbo-status.
Varför känner vi inte till Portugals viner
Frågan ska kanske formuleras om, varför känner vi inte till landets viner så väl som vi skulle kunna? Svaret är komplext och den som känner till svaret har fortfarande inte trätt fram. I Sverige är den främsta ambassadören till hur väl ett vin blir känt, Systembolaget. Bolaget har "allt" i sin hand, framgång eller failure. Tillgänglighet i butik, när, hur och var, priser och vinstilar-allt styrs av bolaget. Vi har, också en absurd prissättning (egen åsikt) på många portugisiska viner som försöker vinna marknadsandelar med hjälp av att hålla sina vinpriser nere. Gynnar den låga prisbilden Portugals viner i längden? Knappast, för få entusiaster köper vin för 59 kronor för att sedan bli triggade av att lära, veta och smaka mer - är min åsikt.
Vems är felet
Tja, det är inte heller en enkel fråga att ställa. Lika mycket som det åligger vinlandet Portugal att berätta och informera som senare ska leda till införsäljning på bolaget är det vårt egna Systembolags ignoranta inställning till viners ursprung, deras stil och smak, och vad vin borde (faktiskt) kosta till krassa data som visar försäljning. Dyrare portugisiska viner (över 59 kronor!) säljer inte speciellt bra i Sverige. Hoppsan, är det vårat-konsumenters-fel? Ja och nej vill jag svara. Det är inte lätt att hitta vin från mindre kända ursprung i butik i dag. Ska jag spetsa till det, det är på gränsen till svårt att hitta vin från andra länder än från Italien. Men absolut lite självrannsakan är på plats, varför är svenska konsumenter inte lite mer nyfikna på andra vinländer, druvor och stilar än vad vi redan är? Jag kan inte svara på det.
Adega de Redondo
Vinkooperativet firar snart 60 år och de 200-300 medlemmarna driver cirka 200 ha vinodlingar. När druvorna levereras till källaren kontrolleras mustvikten, den potentiella alkoholhalten, och odlaren får sedan betalt efter det samt ytterligare andra kriterier.
Joaquim Fiel do Carmo är kooperativets ordförande (styrelse och ordförande arbetar ideellt och alla medlemmar gör detta som en insats, några år, för kooperativet),
- Det är med stor glädje vi kan konstatera att de skett en stor förändring i vår region de sista 15 åren. Vin- och andra odlingar har ökat och en ny generation vinmakare tar över. Detta borgar för bra kvalitet. Och de riktigt stora landägarna som ofta bor i Lissabon har numer anställda på plats, så även en vinmakare.
Vinmakaren på Adega de Redondo heter Pedro Hipolito. När det är skördetid har han 20 personer till hjälp. I vineriet finns 300 tankar (för olika moment) och ett antal ekfat. På frågan om de arbetar ekologiskt är svaret ja, men de är inte certiferade. Möjligen ska de bli men i kooperativets fall är det framförallt en fråga om resurser i arbetskraft för att sköta administrationen.
Pedro Hipolito säger att medlemmarnas vingårdar sällan har problem med svampsjukdomar,
-Vi har ett klimat som är för torrt. Oftast, ska tilläggas då 2016 är ett av de mest märkliga väderår på länge, så långt. Generellt har det dock blivit påtagligt mycket varmare här de senaste 20 åren och årstidsvariationer är så gott som borta.
Vilken druva är kooperativets favorit
Touriga nacional såklart, säger Hipolito och lägger sedan till många, många fler. Jag förstår att han vill poängtera att ett kooperativ som Adega de Redondo är starkt med sin breda portfölj av druvor som de gör många olika stilar och typer vin av.
Vinmakare på kooperativ Adega de Redondo, Pedro Hipolito
Är det svårt att arbeta som vinmakare med så många medlemmar
"Absolut inte, och jag har kommit på hur. Jag tar bara upp min fråga eller mitt önskemål med de 15 största markägarna som tillsammans står för 50% av arealen, och då är jag hemma. Plus att övriga medlemmar "åker med", av bara farten".
"Lyckligtvis har vi också en "rock-solid" kvalitetskontroll. Kooperativets medlemmar tillsammans med familjemedlemmar gör att vi har ungefär 10 000 kontrollanter. Du vet, vi måste ligga på topp då det inte gynnar någon av alla 200 medlemmar om vi gör ett enda felsteg".
Avslutningsvis vill jag be er fundera över det Pedro Hipolito svarade om vad som driver honom och vilken vinstil som är "hans",
-Jag gillar att göra vin som konsumenter gillar!
(På det sättet, lika ärligt och med dito känsla har jag aldrig hört en vinmakare svara på det som de flesta faktiskt gör, producerar vin för att "någon-vi", ska tycka om att dricka det. Bra där Pedro, tummen upp till dig!)
Huvudbild: Styrelsen, med ordförande Joaquim Fiel do Carmo i Adega de Redondo och vinmakare Pedro Hipolito i mitten.
Vin på Systembolaget
Maré Viva Red 2014 (2432), Adega Cooperativa de Redondo C.R.L., Alentejo Portugal, 59 kr
Druvor: Castelão, aragonez och trincadeira.
Smak: Medel/fyllig, mörk fruktsmak, drag av mogna bär som tranbär och mogna vinbär, en nypa lakrits och tydligt örtig. Bra eftersmak.
Omdöme: otroligt bra och personligt vin för 59 kr. Ang priset kan vi diskutera om det är “bra” när något kostar alldeles för lite för sitt egentliga värde. Nu är det som det är och utan snack, vinet är helt enkelt – knallbra!
Passar till
Årets röda sommarvin tror vi. Lyckade kombinationer är till kryddiga korvar som grillats eller till fläskkött, även det tillagat på grillen.
https://vinbanken.se/2014/02/09/alentejo-korkekens-hemmaplan/