I dagens SvD ser jag en relativt anspråkslös platsannons. Det är Systembolaget som söker ny VD. Förmodar att annonsen bara visar det vanligt föreskrivna tillvägagångssättet i en noga planlagd rekryteringsprocess.
Trodde själv att just VD tjänsten var politiskt tillsatt, så verkar det inte vara nu. Tjänstebeskrivningen i annonsen är obefintlig medan SBs uppdrag förtydligas, -att sälja mindre för att få färre alkoholrelaterade problem i samhället är SB stora uppgift till skillnad från hotande privata vinstintressen. Det är ett ädelt uppdrag fastän något farsartat så som verkligheten ser ut idag då småskuttar och kriminella redan är fullt etablerade.
Problemet, eller man kanske ska kalla det för utmaning, är att de flesta av SB 410 butiker går med förlust. Det visar å ena sidan att SB utför sitt uppdrag väl - att sälja mindre. Men det arbetssättet är inte heller långsiktigt uthålligt för ett monopol, speciellt inte om det idkar affärsverksamhet. Inte konstigt då att kassakon "boxen" får större och större utrymme i hyllorna. Boxvin symboliserar bra och big business, för alla, privata vinstintressen som SB. Vin-boxar har dessvärre en baksida, folk dricker bevisligen mer.
Att Systembolaget är en intressant arbetsplats med kundkontakter, omväxlande sortiment och arbetsuppgifter får man också reda på i annonsen.
Texten ringar in lustiga paradoxer precis som man kan tycka att annonsdesignen är grymt festlig då grafiken ser ut som en box med tappkran vars etikett är "Systembolaget söker ny VD".