Laddar annons
Charles Heidsieck – champagnehuset som gör succé igen
11 Jun, 2022
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Charles Heidsieck – champagnehuset som gör succé igen

Champagnehuset Charles Heidsieck hör till ett av de mest välkända på marknaden, men för drygt 20 år sedan var läget helt annorlunda. Vi tog oss ett snack med husets vd Stephen Leroux om hur de lyckades återuppliva ett av världens bästa champagnehus.

När de stora champagnehusen slog upp sina portar och började exportera sina högkvalitativa mousserande viner runtom i Europa på 1800-talet så var det få som såg USA som en marknad. Charles Camille Heidsieck såg dock potentialen och bestämde sig för att ge det unga landet på andra sidan Atlanten en chans. Han tog sina lådor med champagne och åkte som första champagneexportör över till USA. Resten är historia. Charles Heidsieck blev Champagne-Charlie med hela USA:s elit och alla ville träffa den välkände fransmannen som hade hämtat något som de aldrig testat förut.

"Någonstans hade Charles Heidsieck hamnat lite på fel väg"

De kommande åren spred sig ryktet om Charles Heidsieck och dess prestigefulla viner. Till slut blev de hovleverantör till flera av de mest ansedda och fina kungliga husen i Europa. Alla ville helt enkelt få tag i en flaska Charles. Därför är det anmärkningsvärt att det anrika huset hamnade rejält i skuggan av andra stora champagnehus från och med slutet av 1980-talet och drygt 25 år framåt.

– Någonstans hade Charles Heidsieck hamnat lite på fel väg. Försäljningen gick dåligt och champagneälskare började glömma bort Charles när premium-champagner kom på tal, berättar Stephen Leroux som varit en del av bolaget ändå sedan de nya ägarna tog över 2011.

"Gått spikrakt uppåt"

Det senaste decenniet har bestått av ett hårt arbete att återupprätta champagnehusets rykte, öka försäljningen och få fler att få upp ögonen för vad en hantverksmässigt gjord champagne faktiskt är för något.

– Det har varit en otroligt häftig resa de senaste åren. Det har verkligen gått spikrakt uppåt och man märker att ryktet som Charles har, bara blir bättre och bättre. För tio år sedan sålde vi drygt 1 000 flaskor Charles i Sverige. I dag är den siffran otroligt mycket högre.

Har ni märkt av att konsumenter börjar förstå vad en riktigt bra champagne är?

– Definitivt. Om vi inte håller måttet så blir vi synade direkt. Folk i dag kan sin champagne, det är de vi vill nå. Vi är inget stort champagnehus som många av våra konkurrenter, men vi har en champagne som håller otroligt hög nivå och som vi är stolta över. De som verkligen älskar champagne vet vad en riktigt bra Charles är för något och vad som gör Charles unikt, fortsätter Stephen Leroux.

Artadi - när tempranillo når sin fulla potential

"Kommer alltid prioritera vårt hantverk"

De senaste åren har champagnehusets viner fått allt mer kritikerrosade omdömen och utmärkelser. Men det finns fortsatt stora utmaningar och Charles Heidsieck är långt ifrån målet.

– Vi vill fortsätta växa, men i en bra takt. Vi kommer alltid prioritera vårt hantverk och det som gör våra champagner unika. Sen är det en väldigt konkurrensutsatt bransch vi verkar i. Vi vet att vi alltid måste hålla en viss kvalitet när vi producerar vår champagne, för just kvaliteten kan vi aldrig rucka på. Många av våra konkurrenter är bra mycket större än oss och har andra ekonomiska möjligheter, men det hindrar inte oss från att göra det vi är bra på, nämligen att producera premium-champagne som kan konkurrera med de allra bästa inom branschen.

Tips på italienskt bubbel

Charles Heidsiecks signaturvin finns i fasta sortimentet

Även om Charles Heidsieck i dag är långt ifrån det största champagnehuset, så har deras rykte vänt rejält uppåt de senaste tio åren. Resan huset gjort sedan ägarskiftet är anmärkningsvärd.

– Det är otroligt kul att arbeta med ett sådant här fantastiskt champagnehus. Vi vet att det kommer finnas utmaningar även i framtiden, men vi känner själva att vi verkligen är på rätt väg och att fler och fler börjar få upp ögonen för Charles Heidsieck igen. Om man jämför med hur det var för tio år sedan så är det en fantastisk resa vi gjort.

Ett annat tydligt tecken på att Charles Heidsieck blivit allt mer populärt i Sverige jämfört med för 15 år sedan är att ett av deras viner, deras signaturvin Charles Heidsieck Brut Réserve, i dag finns i det fasta sortimentet på Systembolaget.

Charles Heidsieck, Brut Réserve (77522) 489:-

En frisk champagne med de karaktäristiska dragen som man är ute efter. Här får man de tydliga tonerna av bröd, här får man den där fina nötigheten, tonerna av pomerans och även äpplen. Allt detta kompletteras med en otroligt fin och elegant syra. Vinet är mjukt och välbalanserat där alla smaker sitter där de ska. En prisvärd champagne som definitivt är i samma liga som de andra premium-champagnerna.