Laddar annons
Chill Out satsar på ny kollektion av vin för det dukade bordet
18 Feb, 2023
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Chill Out satsar på ny kollektion av vin för det dukade bordet

Chill Out har länge varit en av storsäljarna på den svenska marknaden. Inte minst när det kommer till boxviner och hållbara förpackningar. Nu vill den folkkära vinjätten Chill Out satsa på att nå en ny målgrupp genom en satsning på en kollektion av europeiska viner.

Australien, Argentina, USA och Sydafrika är ursprungen som man för det mesta förknippar Chill Out med. Man har byggt upp sitt varumärke genom att vara banbrytande och innovativa när det kommer till hållbara förpackningar och stort miljötänk, vilket är något som vi på Vinbanken tidigare skrivit om. Nu vill Chill Out dock nå en ny målgrupp och satsar därför på en ny kollektion bestående av europeiska viner i lättvikts-glasflaska, en marknad som för dem är outforskad sedan tidigare.

– Idéen föddes under pandemin då vi saknade att vara ute i vingårdarna och nära vinbönderna som vi samarbetar med, och därför kom vi att tänka på att skapa viner med ursprung från kända och med oväntade områden i Europa, säger Anna Bastin Löwgren, varumärkesägare för Chill Out på Anora.

"Vill trycka på ursprunget"

Chill Out och dess viner har länge varit välkända på hyllorna med sin tydliga logga, sin konsekventa prisvärdhet och sin anspelning på en avslappnad livsstil. När det kommer till deras europeiska satsning så är det dock aningen annorlunda och istället är det nyfikenhet på mer eller mindre okända regioner som kommer vara mer i fokus på flaskorna.

– Vi vill trycka på ursprunget och visa varifrån vinerna kommer, och därför står den geografiska indikationen med på flaskorna. Chill Outs logotyp är med nedtonad och står mer som en diskret garant längst ner på flaskorna istället.

Chill Out vin Foto: Pressbild

Några andra faktorer som skiljer den nya kollektionen, som går under namnet European Collection, från de andra Chill Out-vinerna är bland annat att vinerna lanseras i lättare glasflaskor, om både en liter och 75 centiliter. Tidigare har samtliga viner från Chill Out antingen lanserats som boxviner, pouchbags eller i rPet-flaskor.

– För oss har miljötänket alltid varit oerhört viktigt och inbyggt i vårt DNA, och även något som vi hållit hårt vid när vi valt vilka vi bland annat ska samarbeta med. Därför valde vi att satsa på lättare glasflaskor som man gärna ställer fram på sin fredagsmiddag hemma med vännerna.

Den här satsningen är inte helt ny då de första vinerna lanserades redan 2022, men den är samtidigt heller inte helt fullbordad än.

Chill Out om hur idén kring deras kollektion föddes

– Förra året lanserade vi vårt vita vin från Sicilien och vårt rosévin från södra Frankrike, och nu har det blivit dags för vårt röda vin från Lissabon, säger Anna Bastin Löwgren.

Vinet från Lissabon, som går under den geografiska indikationen Vinho Regional Lisboa, kom till efter ett besök i Portugal där de inledde ett samarbete med vinmakaren Carlos Eduardo.

– Vi tänkte först på Italien för vårt röda vin i European Collection, men efter att ha besökt Portugal och sett hur de arbetar så valde vi till slut den här vinmakaren. Orsaken var främst att Portugal är ett otroligt trevligt land att besöka och vinerna har en stil som svenskarna har lätt att ta till sig med sin generösa och ursprungstypiska karaktär.

Chill Out nyare Foto: Pressbild

Även om Chill Out för det mesta fortsatt förknippas med sina boxviner och sina rPet-flaskor, tack vare sitt starka varumärke, så hoppas man nu nå en bredare målgrupp genom sin europeiska satsning.

– Vi vill bredda målgruppen och nå personer som kanske vill ställa en flaska på bordet. Vi vet att många dricker vin med mat, men det finns även de som dricker det som det är, och med dessa viner så kan man gott och väl ställa fram dem på bordet när det blivit dags för middag. Vi vet att många dricker Chill Out och uppskattar våra viner, och här hoppas vi nå en bredare målgrupp med en snygg design och ett spännande och bra innehåll.

I dag består alltså Chill Out European Collection av tre viner, men enligt Anna Bastin Löwgren så kan det komma fler viner i den här kollektionen.

– Vi funderar hela tiden på hur vi ska bredda oss genom nya ursprung och nya viner. Nu har vi en kollektion som vi är stolta över och som förhoppningsvis kommer locka nya vindrickare, men vi är som sagt på jakt efter nya viner och nya ursprung för att bredda den här kollektionen. Exakt hur det kommer se ut i framtiden är för tidigt att säga, men vi kan vänta oss några fler viner i European Collection framöver, avslutar Anna Bastin Löwgren.