Laddar annons
Djuce lägger till ”sexualitet i vinets värld” med sitt nya rosévin
5 Dec, 2023

Djuce lägger till ”sexualitet i vinets värld” med sitt nya rosévin

Burkvinsfenomenet Djuce fortsätter att lansera nya viner. Deras senaste lansering gör de ihop med naturvinsmakarna från Domaine Milan i Provence, och konsten på burken beskrivs som att ”lägga till sexualitet i vinets värld” av den sydkoreanska konstnären Joyce Lee. 

Burkarna blir bara fler och fler på Systembolaget. De senaste årens lanseringar på monopolet visar tydligt att det satsas rejält på alternativa förpackningar från Systembolagets sida, och det är inte bara boxar och pappförpackningar, utan även burkar som får ta mer och mer plats på hyllorna. Djuce är en av aktörerna som valt att satsa på just burkviner genom flera olika lanseringar som nått hyllorna. 

"En erotisk provokativ artist"

Nu har de valt att lansera ett nytt rosévin mitt i vintern där de kombinerat ett innehåll från naturvinsproducenten Domaine Milan i Provence med konst från sydkoreanska Joyce Lee på burken. Konsten på burken är dock långt ifrån den som man är van vid att se i samband med ett vin. Djuce själva beskriver det som ”provokativ internetkonst och rebelliskt vin i ny sexig Djuceburk”.

– Normalt sett skulle du nog inte släppa ett rosévin i november. Men normalt sett skulle du heller inte para ihop en av de mest respekterade vinproducenterna i Europa, med en erotisk provokativ artist från Sydkorea, säger Philip Marthinsen, vd på Djuce, i ett pressmeddelande. 

Djuce rosévin
Motivet på burken visar ett mun-mot-munmotiv

Motivet på burken visar ett mun-mot-munmotiv i en rosa färg där två läppar håller på att mötas. Artisten Joyce Lee beskrivs av Djuce själva som en av de mest inflytelserika konstnärerna på Instagram med sina 560 000 följare Hon själv säger att hon velat jobba med vin ett längre tag nu. 

– Jag arbetar mycket med kontraster. Traditionella målningstekniker möter modern storytelling. Det är det som fascinerade mig med Djuce också. En mycket modern burk, blandad med en mycket traditionell och handgjord produkt - vinet. Det har varit en livslång dröm att få ha mitt arbete på ett vin, och jag är väldigt glad att ha kunnat lägga till lite sexualitet i vinets värld, säger konstnären Joyce Lee.

"Konsten lockar dig till att smaka på vad som finns inuti"

Själva vinet är som ovan nämnts ett rosévin från Provence där Domaine Milan ligger bakom innehållet. Enligt dem var det inget konstigt att ge sig in i ett samarbete där deras vin syns ihop med en burk som kan uppfattas som provocerande och sexuell.

– Vi är glada över att samarbetet med Djuce. Vi har inte bara älskat alla deras viner, utan också konsten de använder för varje släpp. Det jag älskar mest med Joyce Lees konstverk är att den lockar dig att smaka på vad som finns inuti. Den är provocerande och lockande samtidigt. På många sätt är det som vinet; fruktig, saftig och förförande. Och precis som bilden antyder - rosévinets smak inbjuder dig till att ta en till klunk," säger vinmakaren Nathalie Milan.

Enligt Djuce själva så har de på nära håll sett hur synen på burkvin förändrats. I en intervju med Vinbanken för över ett år sedan beskrev de att det inte finns ett stopp för vilken typ av vin man kan ha på burk. Och sedan dess har det hänt mycket inom branschen. 

Djuce

– Det räcker ju att gå in på Systembolaget för att se mängden burkar på hyllorna nu kontra ett år sen. Vi ser även internationellt att fler och fler aktörer gör ett skifte från glasflaskor till mer hållbara förpackningslösningar, säger David Dworsky, en av medgrundarna till Djuce. 

"Vill skapa en ny typ av upplevelse och relation till vin"

Orsaken till att de valt en väg som knappt någon blickat åt tidigare, med lite provocerande konst på burkarna, är att de vill bryta normer inom vinets värld.

–  Med Djuce vill vi skapa en ny typ av upplevelse och relation till vin. Det måste inte vara klassiska vinprovningar och otympliga vinflaskor, man ska kunna uppleva härliga viner på nya sätt och på nya platser. Där spelar såklart förpackningen och dess design en stor roll. Vi vill skapa känslor och intresse, få folk att reagera. Ibland för att det bara är vackert, ibland för att det är kul eller lite småprovocerande. Vi försöker ha lika kul med våra burkar som folk sen ska ha med vårt vin.

Den senaste lanseringen med konstnären Joyce Lees skapelse på burken görs dock inte på Systembolaget utan på Djuce egen hemsida.

– Vi säljer för närvarande på 15 olika marknader runt om i världen. Vissa släpp gör vi på Systembolaget, men många mer limiterade släpp görs bara på vår hemsida, avslutar David Dworsky.