Laddar annons
Vin på burk – Djuce är aktören som ska lyfta fenomenet
22 Oct, 2022

Vin på burk – Djuce är aktören som ska lyfta fenomenet

De sticker ut på hyllorna. De kommer i olika storlekar. De har börjat synas mer och mer. Vin på burk är ett allt vanligare fenomen och det är tydligt att det är en riktning som Systembolaget vill gå i.

Det kan inte undgått någon att vin på burk har blivit allt vanligare i Sverige. Fenomenet har funnits här i bara några år men bara i samband med de senaste nyhetslanseringarna på Systembolaget har det varit uppenbart att utbudet bara kommer bli större och större. I takt med att vi får fler och fler olika burkviner så börjar även kvalitén på vinerna att höjas. I dag går det att hitta viner i alla kategorier på burk; rosé, vitt, rött och mousserande. Och en producent som arbetar aktivt med att höja kvalitén och anseendet för burkviner är Djuce.

– Vi tror på det här stenhårt och egentligen finns det inget stopp för vilken typ av vin man kan ha på burk. Just nu diskuterar vi till exempel med en producent från Rioja och vi har en hel del nya viner på gång, säger Philip Marthinsen som är en av medgrundarna av Djuce.

Kända vinproducenter - men nu i burk

Djuce är en relativt ny satsning i Sverige då deras viner endast funnits i landet sedan maj månad. Det är ett tyskbaserat företag som har samarbeten med flera ansedda producenter och som tar fram burkviner med tydliga konstnärliga inslag i designen av själva burken.

– Det är flera kända producenter vars viner man säkert har druckit tidigare men då i glasflaska, som vi nu samarbetar med och försöker göra något speciellt med, fortsätter Philip Marthinsen.

Canning djuce

"Responsen har varit riktigt bra i Sverige"

Bland de tiotal vinerna som Djuce har i sitt sortiment i dag går det bland annat att hitta viner från ansedda producenter som Heinrich och Meinklang. Vid en första anblick är det framförallt den unika, glansiga och färgglada burken man fastnar för. Varje burk har en unik design och Djuce själva beskriver det som att de vill skapa världens största konstutställning. I slutändan är dock innehållet det viktigaste, och i det avseendet imponerar Djuces viner på samtliga plan. Oavsett om det är deras italienska mousserande vin eller deras beaujolais så är det en imponerande smakprofil man bjuds på och man blir överraskad över kvalitén på vinerna.

– Responsen har varit riktigt bra i Sverige. Det vi vill göra är att skapa ett premiumvin på burk. Vi vet att burkarna sticker ut och att det funnits burkar på Systembolaget tidigare, men vi vill ta det till en ny nivå och skapa något som inte finns här sedan tidigare.

Hur ser det ut i övriga världen när det kommer till vin på burk?

– I USA och i Storbritannien har man kommit längre. Där finns det en mycket större marknad och konkurrensen är hårdare, men även här i Sverige blir det bara större och större. Allt fler får upp ögonen för vin på burk. Det märks att man kanske inte alltid vill köpa en hel flaska eller öppna en hel flaska om man blir sugen på vin.

Hoppas ni efterlikna succén som boxvinet blev för ett 20-tal år sedan?

– Man ska kanske inte jämföra det här med ett boxvin. I ett boxvin så är det en hel del tillsatser för att behålla vinets kvalitet och se till att det håller, men när man gör vin på burk så är det knappt några tillsatser alls. Det behövs inte då kvalitén i burken håller längre.

Djuce

Vin på burk - en utmaning i traditionella vinländer

Även om burkvin blir allt vanligare i Sverige så finns det fortsatt utmaningar med att få ut budskapet i mer konservativa och traditionstunga vinländer som Frankrike och Italien.

– Där är det betydligt tuffare, även om vi har flera samarbeten med producenter därifrån. Men det är mycket svårare att få folk att våga testa vin på burk där.

I dag säljer Djuce sina viner i totalt tio olika länder, och i Sverige går det att hitta ett flertal av deras viner i Systembolagets sortiment. I slutändan är syftet från bolagets håll att skapa premiumviner på burk, samtidigt som man gör en stor nytta för miljön.

– En vanlig vinflaska har nästan fem gånger högre koldioxidutsläpp jämfört med burken. Det här ligger helt rätt i tiden och vi tror att många fler kommer börja få upp ögonen för vin på burk och hur smidigt det faktiskt är att dricka burkvin, samtidigt som innehållet faktiskt håller riktigt hög nivå. Vi vill att folk ska dricka mindre och bättre helt enkelt, avslutar Philip Marthinsen.