De stora vinnarna på den svenska vinmarknaden 2015 är Portugal, Argentina och Frankrike, även om Italien är det helt dominerande rödvinslandet. Frankrikes framgångar hänger samman med att vi dricker allt bättre och dyrare viner på flaska. Ekologiska viner ökar snabbt, där har Argentina en styrka. Vinimportören Giertz drar ifrån i toppen i ekotrenden och Vinunic bubblar med sina dyra viner.
Varken öl eller vin försäljningen ökande 2015. Så kallade blanddrycker & cider sjönk några procent. Spritförsäljning ökande i samma mån. Där bröts en trend av under många decennier minskande spritförsäljning på Systemet. Nu +2,2% för spriten. Systembolagets samlade försäljning av alkoholdrycker i liter och i alkoholmängd var oförändrad under 2015. Men de svängde på andra sätt. Vilka är vinnare och förlorare 2015 på den svenska vinmarknaden?
Portugal, Argentina och Frankrike ökar mest
Italien dominerar starkt den svenska vinmarknaden. Deras marknadsandel i liter är 28 % följt av Sydafrika på mindre än hälften, 13%, och 3:a Frankrike på 11,5%, därefter följer Spanien Australien och Chile. Sydafrikas vinförsäljningen minskade succesivt under året och är den stora förloraren. För fjärde kvartalet 2015 hade Sydafrika tappat 2:a platsen i landsligan till Frankrike. De Italienska vinerna fortsätter att utklassa de övriga länderna år efter år. För tio år sedan drack vi knappt tre liter italienskt vin per person över 20 år. Förra året hade det stigit till nästan sju liter italienskt per person. Bubblarna, med störst procentuell ökning, är Portugal, Argentina och Frankrike i nämnd ordning. Det är en klar trend att försäljningen av europeiskt vin ökar och vinerna från södra halvklotet minskar, med undantag för Argentina.
40 % marknadsandel för italienska rödviner
De Italienska vinernas succé gäller främst deras röda viner. Där är Italiens marknadsandel nu uppe i 40%. Det är mer än nya 2:an Spanien, 3:an Sydafrika 4:an Australien och 5:an Chile tillsammans. Vitvinsförsäljningen toppas fortfarande klart av Sydafrika, men försäljningen minskar. Frankrike och Italien ligger närmast efter och knappar in på försprånget. Argentina och Spanien är vitvinsbubblarna.
Vi köper allt finare och dyrare vinflaskor
Utvecklingen mot dyrare och bättre vinflaskor fortsatte i mycket stark takt under 2015. Så har det varit under många år nu. För tio år sedan köpte vi i genomsnitt 1 deciliter vin per person i prisläget över 100 kronor per helflaska. 2015 närmar det sig 2 liter. Fler än varannan helflaska som Systembolaget säljer ligger i prisintervallet 80 kronor och över. Nära en av fem kostar hundringen eller mer.
Frankrike och Italien dominerar de dyrare vinerna
Frankrike är störst bland de dyrare vinerna, men Italien närmar sig. I tabellen finns länderfördelningen av de ca 24 miljoner liter vin som sålts 2015 i helflaskor 90 kronor och över.
VINER ÖVER 89 KR HELFLASKAN LÄNDERVIS
RANK | LAND | Miljoner liter vin över 89 kr | Andel i prisläget |
1 | Frankrike | 7,8 | 33 % |
2 | Italien | 7,6 | 32 % |
3 | USA | 2,0 | 8 % |
4 | Spanien | 1,8 | 7,5 % |
5 | Sydafrika | 0,9 | 4 % |
6 | Australien | 0.7 | 2,5 % |
7 | Tyskland | 0,6 | 2,5 % |
Frankrike och Italien dominerar totalt i detta prisläge med tillsammans 2/3 av alla helflaskor på Systembolaget. Över 99 kronor har Frankrike ensamt 40% av försäljningen.
The Wine Team och Vinunic är 2015s bubblare
Även bland importörerna har det skett stora förskjutningar under 2015. Vanligen brukar siffror presenteras och importörerna rangordning efter deras försäljning i liter. Jag tycker det av många skäl är intressantare att se deras framgångar och motgångar efter deras försäljning i kronor. Kvalitetsvinerna, som ökar, får då rättvist större tyngd. Årets vinnare är Giertz som nu behåller titeln ”Sveriges största vinimportör” efter en fortsatt försäljningsökning på 16 %. 2:a ligger Oenoforos med en liten minskning och 3:a Prime Wine med en ökning. The Wine Team är årets stora bubblare, som efter 46 % i ökad försäljning nu ligger på 4:e plats. 2014 var man 12:a. Mätt i kronor har också Vinunic ökat mycket kraftigt och är nu 6:a i importörsligan, upp tre platser. Notabelt är att om man mäter försäljningen i liter vin blir Vinunic med sina många kvalitetsviner ”bara” 12:a i importörsligan.
DE STÖRSTA VINIMPORTÖRERNA 2015
RANK | IMPORTÖR | Marknadsandel vin (kronor) | Försäljningsförändring 2015 |
1 | Giertz vinimport | 8,6 % | Ökar kraftigt |
2 | Oenoforos | 6,9 % | Minskar |
3 | Prime Wine | 5,6 % | Ökar |
4 | The Wine Team | 4,1 % | Ökar kolossalt |
5 | Altia Sweden AB | 4,1 % | Minskar något |
6 | Vinunic | 4,0 % | Ökar mycket kraftigt |
7 | Pernod Ricard | 3,9 % | Oförändrad |
8 | Hermansson & Co | 3,8 % | Minskar något |
9 | Enjoy | 3,7 % | Ökar |
10 | Spendrup | 3,5 % | Ökar kraftigt |
Ekologiska viner fortsatte sitt segertåg 2015
Marknadsandelen för de ekologiska vinerna ökade dramatiskt redan 2014 efter två svagare år. För 2015 fortsatte ökningen kraftfullt. Det såldes 68% mer ekologiskt vin 2015 än året innan. Marknadsandel för ekovin ökade på årsbasis till 16,7%. 4:e kvartalet 2015 var den uppe i 18,3 %. Snart tycks var femte flaska/box vara ekovin. Sannolikt är ett bättre ekologiskt vinsortiment en viktig förklaring till uppsvinget. För Systemets övriga alkoholprodukter, öl och sprit är ekoandelen fortfarande bara 3-4%.
Det är alltid svårt att sia om orsak och verkan, men vissa saker verkar hänga ihop. Argentina har haft stora framgångar på den svenska vinmarknaden 2015. Där är det enkelt att göra ekologiska viner av klimatskäl. Vinimportören Giertz importerar mycket ekoviner och toppar importörsligan. Framgångsrika Vinunic har en osedvanligt stark portfölj av exklusiva viner, som starkt ökar sin andel av vinförsäljningen.