Kallholmens Maltbryggeri - brygger öl utan filter för den goda smakens skull
Utanför Skellefteå ligger Kallholmens Maltbryggeri AB som sedan start 2011 gått från mikro i bemärkelsen hobbyprojekt i garaget till egen lokal och aktiebolag. I det restaurerade båtvarvet vid Kurjoviken tillverkas idag cirka 10 000 liter öl per månad med hantverksmässig teknik, så kallad dekoktionsmäskning.
Artikeln publicerades första gången, våren 2013
Målsättning är utstakad. Att öka volymen till det dubbla och som grundarna säger, att hålla fast vid den förvisso mer omständiga bryggeritekniken men som i gengäld ger deras öl en unik smak. All öl som lämnar bryggeriet är opastöriserad och ofiltrerad varför flasketiketten håller vad den lovar. Öl från Kallholmens är i högsta grad levande.
MER: läs gärna senaste artikeln, augusti 2017, Skellefteå bryggeri äger Kallholmen Levande Lager
Kallholmen är det gamla namnet på Skelleftehamn, efter Kallholmsberget. Det lilla samhället ligger vid kusten, syd-öst om Skellefteå. Där Brädgårdsvägen upphör ståtar den faluröda byggnaden som tidigare användes som båtvarv men nu rymmer skoter- och båtverkstad, maltbryggeri, restaurang och pub.
Vid mitt besök under vårvintern 2013 är utsikten från restaurangverandan bedövande vacker, solens reflexer gör istäcket av den i horisonten snötäckta Bottenviken till ett hav gnistrande snökristaller. Det är inte svårt att föreställa sig en ljum kväll på denna plats, med öl, mat och goda vänner och när solen rundar horisonten i den norrländska natten.
Bryggeri m m vid Kurjovikens marina
Som ett led i företagsstrategin eller om det är med anledning av de många, lokala ägarna har Kallholmens Maltbryggeri valt att samarbeta med en lokal krögare som driver pub och en restaurang i anslutning till bryggeriverksamheten. Fördelarna är flera även om jag inför denna artikel får höra att krogens öppethållandet varit minst sagt sparsmakade. Tord Pantzare berättar,
- förhoppningsvis kommer restaurationen igång igen på allvar, senast till sommaren.
Jag kan bara hålla med. Hur en restaurang, vägg i vägg med ett bryggeri och med en utsikt över det vanliga kan vara stängd är för mig obegripligt. Hos Kallholmens är det lyckligtvis business as usual och parallellt till övrig drift håller Pantzare själv i populära bryggerivisningar, med eller utan ölprovning.
Att grundarna är eldsjälar går inte missa. De har full koll, gör allt och oavsett om det är att visa bryggeriet för intresserade besökare till att klistra etiketter och tappa öl på flaska. De två senare momenten sköts sedan kort tid tillbaka maskinellt, till stor glädje för alla men kanske mest för grundarnas familjer som inte längre förväntas klistra etiketter på helgerna.
Hur det började
Kallholmens Maltbryggeri har fått in kapital från lokala näringslivet som investerat genom Norrlandsfonden. Uppbackningen från grannarna är en viktig del i det egna företagandet vilket också varit avgörande för de stora investeringar Kallholmens gjort de senaste två åren. Men bryggeriet har därutöver vuxit av egen kraft och gått från sin tidiga mikro-närprofil till att ta klivet ut på den kommersiella arenan vilket är, som grundarna själva säger, nödvändigt för bryggeriets fortlevnad. Det var glädjande för ägarna att samtidigt med lansering av Levande Stout i Systembolagets beställningssortiment slöts ett ett kontrakt med Pite Havsbad. Affären var att göra öl med Havsbadets egen etikett. Ölet Hilding är Pite Havsbads egna och namnet kommer badets grundare medan ölet är av typ Levande Ale.
En av grundarna, Tord Pantzare, nämnde under mitt besök för ett år sedan att drömmen vore att få leverera öl till Systembolagets fasta sortiment. När vi träffades sålde Kallholmen öl till krögare i norra Sverige, till ett par pubar i Stockholm och till de på orten, tre närmast belägna systembolagsbutikerna. Från den 1 mars 2014 ska Kallholmen sälja sin Levande Stout i Systembolagets beställningssortiment.
Sprillans ny vid mitt besök - etiketteringsmaskin
Kallholmens Maltbryggeri AB
Allting började med en fråga ölentusiasten Per Lundmark fick från en kund om han som då importerade och sålde så god tjeckisk öl inte kunde brygga eget. Lundmark hade också följt trenden med den allt snabbare framväxande populariteten av öl från små bryggerier, svenska som utländska. Steget till att brygga var därför inte heller långt att ta och under öl och whiskymässan i Stockholm 2010 fick Lundmark kontakt med den tjeckiske bryggingenjören Josef Krysl.
Ett samarbete dem emellan startade som idag är aktivt men som i början snart resulterade i att Per Lundmark kom att installera ett tjeckiskt bryggverk utanför Skellefteå 2011. När Kallholmens Maltbryggeri invigdes den 20 augusti samma år var det i närvaro av den Tjeckiska ambassadören.
Skummet är fantastiskt, krämigt & tjockt. Precis såsom det ska vara, när som bäst
Levande lager från Kallholmens
Lageröl av pilsner-typ är Kallholmens specialitet. Levande lager står för över 50 procent av volymen. Levande ale med fyra olika specialöl som levande julöl, en levande IPA och lika levande Dubbel IPA står för resterande del. När jag besöker bryggeriet 2013 är årsproduktionen en bra bit under 100 000 liter per år, nu är volymen ett faktum och nästa steg är en dubblering. Kapacitet finns och förhoppning står nu till hur försäljningen utvecklas när Kallholmens öl börjar säljas på Systembolaget. Bryggeriet rymmer 4 stora tankar om 2 hl vardera samt 10 tankar om 1 hl i kylrummet. En levande lager ligger fem veckor i tank innan den buteljeras. Bara 10 procent av all öl som lämnar bryggeriet tappas på fat och inte förvånande berättar Tord Pantzare att de önskade tappa upp mer på fat.
Pannan är från Tjeckien och rymmer 5 hl. Den är byggd av Josef Kryzl, fd bryggmästare på Pilsner Uruquell
Ölrester till återvinning för glada grisar
Levande lager och levande ale har sina namn för att Kallholmens inte pastöriserar eller filtrerar någon av sina öl. Levande är såtillvida en ingång till själva bryggeritekniken som bygger på dekoktionsmäskning och som används för alla bryggeriets öler. Övertygelsen hos ägarna är så stark att detta sätt är det enda rätta även om det innebär mer jobb och resulterar i mindre volymer. Smak och arom bibehålls och denna så kallade smakgaranti, hellre än att kalla den bäst-före-datum, är med avsändare från Kallholmens stolte bryggare. Att brygga på detta sätt ger en hel del rester vilka hämtas upp av bonden.
Ölet smakar mer kort och gott
Ölers bäst-före-datumangivelse är nödvändiga även om i stort sett all öl som säljs dricks upp omgående. Skulle man nu vilja spara ett öl från Kallholmen ska det som många andra förvaras svalt, gärna i kylen och den som kan väljer ett mörkt utrymme. Vad gäller smak kan öl tillverkad med teknikerna, dekoktion eller infusionsmäskning, inte jämföras med varandra.
Malt och bryggeriteknik
Kallholmen tar råvaran, malten, från Tjeckien som humle vilken är av tjeckisk men också amerikanskt ursprung. Humle kokas ner i sötvörten. För alla öl ges tre humlegivor där beskan sätts i början med en rejäl dos aromhumle vid slutet. Mäskningen sker vid 35 grader C och vid 64 grader C delas mäsken varpå hälften avskiljs och den andra hettas upp till cirka 95 grader C. Därefter blandas delarna samman och med denna teknik, så kallad dekoktionsmäskning, bryts inte allt socker ned i brygden vilket ger ölet en fylligare smak.
Från vänster, Bryggare Per Lundmark och Tord Pantzare, VD
Fakta
Ett mikrobryggeri är ett litet lokalt bryggeri som vid öltillverkningen använder hantverksmässiga metoder baserade på den klassiska bryggeritraditionen. De första svenska mikrobryggerierna etablerades runt 1995. Maltbryggeriet på Kallholmen invigdes sommaren 2011.
Reflektion
Jag ställer mig undrande varför svenska, flera små bryggerier med öl som liknande Kallholmen har moderat alkoholhalt, har så svårt att få listningar i Systembolagets fasta sortiment. Frågan är högaktuell med tanke på att merparten av den öl som lanseras är kraftig och håller hög alkoholhalt. Dessa nyheter lanseras i allt snabbare takt av bolaget. Ölerna kommer från alla möjliga ursprung och de har, i princip, bara en sak gemensamt, alkohol runt 10 volymprocent.
Företagare i branschen, över hela landet, är beroende av en kanal som Systembolaget. Men även för konsumenterna innebär det strömlinjeformade nyhetsutbudet en total och smakmässig digerdöd precis som att det blir än svårare att lära känna dryckerna utanför senaste hipp-faktorn. Och, borde vi inte värna de initiativ som tas av dryckestillverkare i Sverige lite extra, framförallt då gårdsförsäljning inte är tillåten?