Hur lång tid får en beställning ta?

Favoritmarkera

Senaste tillfällena jag gjorde beställningar på Systembolaget lyckades det en gång av tre. Positivt är att det elektroniska system många importörer startat upp fungerar alldeles utmärkt. Jag lägger en beställning över nätet, får en bekräftelse till den egna mailboxen. I mitt fall fungerade även Systembolagets sms-tjänst bra eftersom jag senare blev meddelad att vinet fanns att hämta i butik.

När jag beställt “finvin” har det gått sämre, trots eller kanske för att pavorna fått skickas mellan butiker eller beställningssortimentet. Transporten mellan butikerna har skötts av Posten (oops – och varför får inte Australia Wine Club skicka vin med Posten?). Det är lite svårsmält att hävda att det är på grund av att legitimationsförfarandet skulle sätta ålderskontrollen ur spel. Nu packar inte Posten varorna, såvitt jag vet, så ingen skugga över dem vad det gäller detta. Fel har uppstått med både årgångar och beställningar, returer har fått ske och korrigeringar av pengabelopp. Det har i det senaste fallet tagit mig över tre veckor att få ett vin jag beställt. Är det rimligt?
Servicen på bolaget har under den här tiden varit vänlig och tillmötesgående, men nu när jag vet bättre, har personalen tyvärr varit mycket oinsatt i rutiner och arbetssätt. Vems ansvar är det att ett företags personal har rätt verktyg och kunskap?

Jag vill uppmana alla som beställer vin att hävda rätten med att få hem beställningen till butiken inom 3 till 4 arbetsdagar. Inte mer! Råkar man komma efter kl. 13 med sin beställning kan personalen lägga in en så kallad expressorder vilken då fångas upp av deras tidigare ivägskickade beställningar. Det ska alltså inte ta mer än 3 till 4 dagar för vinet att nå butiken om det kommer från beställningssortimentet, allt annat är fel. Om det tar längre tid att flytta varor mellan butiker och skicka dem med Posten ska fördröjningen vara kopplat till postgången och det är möjligen en annan fråga. Stå på er!

Kommentera