Laddar annons
Krönika: Varför hatar vi kändisviner i Sverige?
26 Mar, 2024

Krönika: Varför hatar vi kändisviner i Sverige?

Det finns inga artiklar som rör upp lika mycket känslor som artiklarna som handlar om kändisar som lanserar viner. Varifrån kommer det djupa föraktet mot kändisar och vinerna med deras namn eller ansikten på? 

 I över två års tid har jag arbetat som vinskribent. Under den här tiden har jag hunnit med att intervjua en bra bit över tio olika kändisar som lanserat viner. Varje gång har jag ställt frågan; har du förståelse för att folk är misstänksamma mot kändisviner? För det finns faktiskt inga artiklar som rör upp lika mycket känslor som just de här artiklarna om kändisar som lanserar viner. Det är kommentarer om att den som har mycket bara ska ha mer, om att man utnyttjar stackars vinodlare och tar extra betalt för att ha sitt namn på flaskan, om att man inte kan ett knyst om vin och bara vill tjäna pengar. Det är ett genuint förakt vi har mot kändisviner här i Sverige, men trots det går vi till bolaget vecka ut och vecka in och köper just dessa viner. 

PH Cava
Lena PH är en av de senaste kändisarna att ge sig in i branschen.

Jag har full förståelse för att folk är misstänksamma mot kändisviner. Men om man bara tänker ett steg längre så är det inte ett dugg konstigt att kändisar ingår samarbeten där de ser en affärsmöjlighet. Jag har inte sett en enda negativ eller hatisk kommentar om att Henrik Lundqvist har ett samarbete med Head & Shoulders, men jag är hundra procent säker på att de hatiska kommentarerna hade varit där om han lanserat en riesling från Mosel och tagit 119 kronor för den. 

Vi tycks i Sverige ha en uppfattning om att kändisar som lanserar viner inte bryr sig ett dugg om själva vinet utan bara vill tjäna pengar, men det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Alla kändisar jag intervjuat har varit enormt involverade i att ta fram en så bra produkt som möjligt, som de sen kan stå bakom. Och de gör det med stolthet.

Alla vill tjäna pengar i den här branschen

Jag satt med Jill Johnson i över en timme och hörde henne berätta om att hon enbart haft tre samarbeten under hela sin karriär, då hon verkligen är min om sitt rykte och varumärke. Hon valde dessutom att utbilda sig till sommelier under ett års tid, för att ge ännu mer tyngd till sina egna viner, och ändå väller hatet in mot att hon enbart vill tjäna pengar.

Jill
Jill Johnson har lanserat en handfull viner

Alla vill tjäna pengar i den här branschen. Tro mig, ingen sysslar med vin för välgörenhets skull. Om du som läser detta skulle veta inköpspriset på alla flaskor som finns på hyllan så skulle du se att det tjänas pengar i varje led. Men vad är det för fel på det? Det görs ett enorm arbete här i Sverige för att vi ska ha världens bästa utbud av vin. Det görs ett enormt arbete med att odla, skörda, producera, buteljera, packa, exportera, marknadsföra, lansera och sälja vin. 

Vissa använder sig av kändisar för att nå ut med budskapet, och i många fall har det visat sig vara extremt lyckat. Men samtidigt är även innehållet riktigt bra. Ta bara Måns cava som exempel. Det är en av de mest sålda cavorna på hyllan, och då skyltar man inte ens överdrivet mycket med att det är hans cava då han enbart vill ha sina initialer på etiketten. Och ändå säljs det hundra tusentals flaskor av den varje år. Det säger en del om kvalitén i cavan. 

Måns
Måns Zelmerlöw har en cava som är en av de mest sålda på Systembolaget.

Eller ta Lena PH:s cava som lanserades förra året. Jag har själv varit på plats hos Pereleda som producerar cavan och jag kan säga att det är en ytterst seriös producent och att innehållet speglar det. Varenda en kändis som jag pratat med har varit enormt stolt över sina viner. De har pratat om hur de varit med, testat, tagit fram och verkligen varit noggranna i att vinet ska spegla något som de kan stå bakom. Visst, alla är inte sommelierer som Jill Johnson, men alla är extremt stolta över sina varumärken. 

Skulle inte tacka nej till att lansera ett vin

Så jag undrar genuint varför vi i Sverige har så enormt mycket emot kändisar som lanserar vin? Är det enbart för att vi tror att de bara vill tjäna pengar? Ingen klankar ner på GW för att han syns titt som tätt i rutan, men så fort han lanserar ett vin så är det uselt av honom och han är girig. Om någon skulle fråga mig en vacker dag om jag skulle vilja fronta ett vin så skulle jag gladeligen tacka ja. 

Fatta hur otroligt kul det är att få vara med och ta fram ditt eget vin. Åka ner till Italien, träffa vinmakarna, teamet och producenten. Testa dig fram med olika druvor. Vara med och designa en etikett och se hur vinet faktiskt börjar sälja. Hur folk delar bilder på ditt vin på sociala medier. Det är en imponerande resa. Och jag tror inte många av oss skulle tacka nej till det. 

Därför har jag full förståelse för varenda en kändis som någon gång valt att ge sig in i ett samarbete och lansera ett vin. Det är fullt naturligt att se nya möjligheter och nya chanser att få göra något så oerhört kul som att lansera sitt helt egna vin. Släpp garden och njut av att vi faktiskt har några riktigt bra kändisviner. 

Tips på tre kändisviner