Jaume Serra cava Tulip Semi Seco-art-nr-71062Jaume Serra cava Tulip Semi Seco-art-nr-71062-mobil

Veckans tips, v 21. Rött spanskt, budget och festvin

Favoritmarkera

De röda spanska vinerna har genomgått en metamorfos under senare år. Inget annat lands viner har så genomgående höjt sig själva vad gäller kvalitetsförbättringar. Smaken har anpassats till en mer modernt kalibrerad gom. Fruktsmak och spänst har ökat, syror har slipats och faten har växlats från murriga till de friskt rostade. Synd då att Sverige och Systembolaget håller fast vid en produktfamilj som odrickbara Castillo de Gredos. Det vinet gör ingen glad! Famförallt sänker det varumärket Spaniens viner tillbaka ner i källarhålet och en skala, om den skulle finnas, till -100 poäng.

Veckans röda budgetvin
22662 Faustino VII 2006, Rioja – Spanien, 76 kr
Vardagsvin. Spänstiga fat, mörk frukt ger traditonellt Riojastuk i smak.
Passar till: Revbenspjäll, fläskfilé med rostade grönsaker och örtigyogurt.
Betyg: 4-

Veckans röda festvin. OBS, måste beställas.
99178 Oliver Moragues 2005, Balearerna – Spanien, 173 kr
Medelfyllig. Balanserad, mogen och utvecklad frukt, fikon, fat, söt vanilj. Bra längd. Mustigt läcker.
Passar till: Nötkött. Älgstek, rengryta, inbakad oxfilet. Smakrik mat.
Betyg: 4
Balearerna är de spanska medelhavsöarna med Mallorca i spetsen. Spännande att se vinerna från detta nischade distrikt i Sverige, speciellt när så bra som detta.

Angående sänkeningen av C G så vill jag förtydliga att ja – jag är för fri konkurrens och en öppen marknad, men – eftersom Sverige har ett monopol är det mer komplicerat. Speciellt när de inte vet vilken stol de ska sitta på. Fri kontra styrd. Å ena sidan frihet för alla produkter, vilket ju är en omöjlighet att verkställa och hantera för Systembolaget, därför gäller inte det argumentet. Vi kommer framöver att se en åtstramning av produktutbudet, vilket är ett direkt kvitto på påståendet. Andra sidan är folkhälsa och socialt ansvar en god sak, utan tvekan och en uppgift lika nobel som vettig. Här blir det svårt, vilka dricker Castillo de Gredos – jo, de svagt stadda konsumenterna vad gäller ekonomi. Ekonomi och sociala sammanhang är tätt sammanlänkade. Ska ett faktum som svag ekonomi leda till att man är hänvisad till direkt undermåliga produkter?
Enligt mitt sätt att se på alkoholmonopolet borde nämnda bolag ta sitt ansvar och leda och styra kvalitet till alla prissegment. För det är ju inte så att Systembolagets inköpare och ledning är omedvetna om vilken kvaliteten är i nämnda vinfamilj! Veckans bottenapp för denna oförmåga att göra något åt saken och att luta sig tillbaka på ett argument att produkterna säljer….klart de gör, det är ju ett monopol de säljs i och det är som ett självspelande piano, vad annars!

Lämna ett svar