Systembolagets propaganda

Favoritmarkera

Har ni sett annonsen i dagens mittuppslag i SvD? Här skriver Systembolaget att “vi” läs svenskar, “är lite speciella”. Okej, visst gillar jag precis som andra att vara unik men det är långt ifrån samma sak som att ”vara speciell” och sen kan man ju fundera på ordet ”lite”. Ska ”lite” göra att budskapet ska tolkas som ett skämt, ett konstaterande av fakta med glimten i ögat eller bara sådär, som något sagt rakt ut i luften för att stärka budskapet om försäljningsmonopolets förträfflighet utan att vilja stå för påståendet fullt ut. Sen skulle jag också säga att det är helt fel att säga att ”svenskar” varit benägna att dricka sig berusade ända sen vi ”drack ur horn” (vid vilket århundrade var det enligt SB?).

Finns det samhällen som är helt drogfria, undantag några religösa sammanslutningar eller om man kallar dem sekter (där det senare i stort sett ansvarsbefriar den enskilda individen)? I alla tidern har människor berusat sig, och det inte sagt för att driva på i sakfrågan om fri alkholförsäljning utan för att stärka “vår=svenskars” självkänsla. Vi är inte så himla mycket annorlunda än någon annan, någon annanstans i världen!

Lika trist som gammalmodigt argument i annonsen är att referera till John D Rockefelllers, som levde mellan 1839 till 1934, studie om det bästa sättet att sälja alkohol på. Finns det ingen nyare, mer uppdaterad och framförallt helt oberoende (fri från marknads- och propagandaintressen) studie för Systembolaget att ta stöd för argumenten i?

Det är bevisligen så att ”vi” i Sverige får stora problem med berusningsdrickandet under 1700-talet. Något som håller i sig fram till dess att den svenska alkoholpolitiken börjar ta form i o m bildandet av alkoholdryckernas tillverkning, import och försäljningsmonopol 1917.

Men, varför eskalerar drickandet? Självklart är svaret mångbottnat och den enskilda individens ansvar finns alltid med som en av många förklaringar men glöm inte att både staten och kapitalet har underhållit bruket och tjänat grova summor under hela denna sprit-historie-resa. Löner har betalats ut på Reimersholmsfabriken (f d Vin & Sprit) med en veckoranson sprit (ända fram till första världskriget) för att inte tala om Kronobrännerierna som finansierade, Kronan. Ett bruk av alkohol som genom helt andra, och av den enskilda individen inte enbart självvalda förutsättningar obenhörligen leder i en enda riktning. Fakta är att frekvent alkoholintag idag precis som förr, går till en och samma destination, missbrukarens dilemma.

Vems är då ansvaret att ”vi är lite speciella”? Tydligen är det Systembolagets, enligt dagens annons som dessutom liknar en copy-cat på Alectas informationskampanj om ”vårt” pensionssparande. Lägg till att typsnittet och fonten är svårläst. Och vad betyder bilden, att jag är så speciell för att ”jag” står med ett ben i vikinga-tiden och har min andra hälft i nutid? Glöm aldrig ditt arv och vem du egentligen är, tiden förändrar dig inte, utvecklingen har stått still och “vi” vet inte mer idag än vad vi visste när “vi” var vikingar och drack ur horn, -är det så jag ska tolka bilden?

Ska jag och vi känna tacksamhet för att ”någon=Systembolaget” tar ett alkoholintagsansvar för ”mig och alla andra som är lite speciella”. Bra då att Systembolaget vet hur det ska gå till, jag vet det uppenbarligen inte.

Lämna ett svar

  1. 23 oktober 2009

    Tack Elke, äntligen vet jag varför jag ogillar denna reklamen!