Laddar annons
Bokrecension Vego och vin
23 Nov, 2017

Bokrecension Vego och vin

VEGO. Att välja vin till vegetarisk mat är nytt för många och därför kanske inte helt enkelt. Författaren, kocken och vinkännaren Peter Streijffert hjälper vin och matvänner välja rätt vin till vegetarisk mat i nya boken ”Vego och vin”.

I takt med att fler väljer att äta vegetariskt har även vin och matkombinerandet blivit mer tricky. I alla fall för mig. Att göra bra vinval till vegomat kan därför vara en utmaning. Redan inlärda ”kombinationssanningar” kanske inte fungerar till vego och man undrar över anledningen till hur smakerna samspelar. Att vegomat visst passar till vin menar författaren som i boken pedagogiskt och enkelt förklarar med många exempel och förslag på olika rätter och bra vinkombinationer.

Streijfferts bok är behändig, greppvänlig med lite tjockare sidblad. Lasse Hallström har tagit fina bilder och rätterna ser härligt aptitliga ut. Det hör kanske till vegokökets väsen men jag noterar med glädje mixen mellan mat från fjärran länder som koreanska tillbehöret kimchi här lagad à la burk som blandats med klassikern nässelsoppa till ett helt kapitel om mat av alger till avslutningen med dessert. Det finns en bredd bland recepten även om de till antalet inte är speciellt många.

Till nästan alla recept finns tips på vilken stil och typ av vin som fungerar. Just den detaljen gillar vi. Att som läsare få en generell vägledning ger större utrymme för personliga vinval eller för att ta ut svängarna för den som vill det. Man behöver inte låsa sig vid ett enda alternativ och middagen faller inte om vinet i fråga skulle vara slutsålt.

Den förenklade beskrivningen att lättare viner säljs i breda flaskor och att strama, kraftiga vinerna finns i smala flaskor är gränsfall på generalisering utan större grund men påståendet får passera. Det finns långt många fler bra tips och insikter i boken att ta rygg på precis som att boken förmedlar glädje över att upptäcka ”smak”. Mat och vin och som här, vego är kul!
vinbanken-vego-och-vin-peter-streijffert

BOKRECENSION | Vego och vin

Författare: Peter Streijffert