Branschen om vad som händer i vinvärlden 2018
Vinbanken har frågat vinimportörerna och Systembolaget om vad konsumenter och vinälskare kan se fram emot under 2018. Vilka är trenderna, vinerna och smakerna. Och vad önskar sig branschen av det nya året.
Vinbranschen om 2018. Kommer vinkonsumenter och vinälskare få se nya vintyper och eller stilar av vin på Systembolaget under 2018. Vad händer med det oöverblickbara beställningssortimentet? Med ett nytt år kommer nya möjligheter och branschen blickar framåt.
Bibendum AB, Flavia Bergström, Senior Brand Manager Wine
Finns det en trend i branschen
Ja, mousserande (i olika stilar och smaker), premiumisering (viner över 100 sek) och gamla världens viner fortsätter att öka.
Vad kommer efter amarone
Jag har länge hoppats på Argentina och malbec för att man får en liknande stil som konsumenterna tycker om, men utan socker. Malbecvin är det mest sålda vinet i England efter prosecco! Men sortimentet i Sverige och vinernas placeringen i butiken gör det omöjligt för konsumenter att hitta dem. Annars tror jag på mindre ursprung från Spanien, som Bierzo och druvan mencia eller Frankrike från exempelvis Cotes du Rousillon Villages.
Hur ska konsumenterna kunna välja vin i ett utbud som innehåller 20 000 produkter
Det är inte lätt, speciellt när sortimentet i butik delas upp efter land och att sortimentet är så oproportionerlig. Man kan alltid fråga personalen i butiken, de blir allt duktigare och vågar även prova nytt.
Vad hoppas du själv på för vinåret 2018
Att vinkunskapen ökar och att fler lär sig att dricka med ansvar. Mindre socker och fortsatt premiumisering.
Oenoforos och Carovin, Takis Soldatos, grundare och VD
Finns det en trend i branschen
Just nu är Piemonte i ropet.
Vad kommer efter amarone
Amarone är svår att slå då vinerna har en stil som konsumenter på alla de nordiska marknader gillar. Jag hoppas på mindre söta viner, med lägra alkoholhalt.
Hur ska konsumenterna kunna välja vin i ett utbud som innehåller 20 000 produkter
Men det är ju jättebra med ett så stort urval för alla vinjournalister! Dessutom, om Systembolaget skulle minskar utbudet blev det sannolikt en hel del gnäll.
Vad hoppas du själv på för vinåret 2018
Jag hoppas på bättre skördar i Europa 2018!
Janake Winegroup AB, Britt Johansson, grundare och konsult
Finns det en trend i branschen
Frankrike och Spanien kommer bli större.
Vad kommer efter amarone
Bordeaux möjligen även vinerna från Bourgogne. Båda är ursprung med jämförelsevis dyrare viner.
Hur ska konsumenterna kunna välja vin i ett utbud som innehåller 20 000 produkter
Svår fråga, många påverkas av reklam medan andra lägger ner tid på efterforskning och information.
Vad hoppas du själv på för vinåret 2018
Att intresset för de Sydafrika ökar och att konsumenter ser vinernas fantastiska bredd, de många stilarna, vinernas prisvärdhet och höga kvalitet.
Vinia AB, Hampus Landelius, VD-assistent och marknadsansvarig
Finns det en trend i branschen
Finns flera men tydligt är att sedan den nya sortimentsmodellen infördes i september 2013 har det skett stora förändringar i vinsortimentet på den svenska marknaden. Den i särklass största trenden, eller snarare supertrenden, består av en kraftig ökning av Italienska viner. Flertalet av dessa viner, i synnerhet storsäljarna som säljer mellan 1-2 miljoner liter om året, har mellan 6-12 g socker per liter. Dessa söta viner är en annan stor trend.
En annan trend är att beställningssortimentets viner får samma förutsättningar som det fasta sortimentets viner när de tar plats i butik. Fenomenet driver på en likriktning av vinutbudet.
Vad kommer efter amarone
Vi tror på en stor ökning av vin från Frankrike och från klassiska distrikt. Men vinerna har en smakprofil som påminner om nya världens mer fruktdrivna stil. Dvs det kommer sockras på. Det ska se dyrt, fint och autentiskt ut men vara billigt som nya världenviner.
Vi tror även att fler ”kopior” på Sancerre, Chablis, Champagne kommer att tas fram och lanseras. Som sagt konsumenterna vill dricka det bästa, men betala mindre. Franska viner har på fem år ökat med ca 52 procent vilket blir ca 9 miljoner liter mer, jämfört med 2011.
Hur ska konsumenterna kunna välja vin i ett utbud som innehåller 20 000 produkter
Det annonseras för hundratals miljoner kronor varje år. Konsumenterna behöver således inte välja så mycket då de ständigt blir exponerade för alkoholreklam. Detta skapar en icke äkta kundefterfrågan men styr samtidigt stora delar av försäljningen. Upplysta kanaler med seriösa aktörer, bland andra Vinbanken, blir viktiga. (red. anmärkning – tusentack!)
Vad hoppas du själv på för vinåret 2018
Att den likriktade trenden i sortimentet bryts. Att Systembolaget återigen tar kontrollen över alla viner som kommer in i sortimentet. Idag kvalitetstestas inte ett vin under sin resa från beställningssortimentet till butik. Systembolaget skulle exempelvis aldrig fråga efter vin med en sockerhalt om 14-16 g/l, av två år gammal frukt.
Vi hoppas även på att fler inser vilka fantastiska viner som finns över hela världen. Sydafrikanska viner i synnerhet. Den senare ett vinland som så väl behöver inkomster från vinförsäljningen som skapar sysselsättning för så många människor i landet. Jag hoppas också att det regnar ordentligt hos alla vinbönder som haft det riktigt tufft under 2017.
Systembolaget, Ulf Sjödin, kategorichef Systembolaget
Finns det en trend i branschen
Svårt att se en enskild tydlig riktning förutom att mousserande viner ökar och den utvecklingen verkar hålla i sig.
Vad kommer efter amarone
Vi kommer få se mer av de klassiska vinerna och distrikten.
Hur ska konsumenterna kunna välja vin i ett utbud som innehåller 20 000 produkter
Det är en utmaning! Systembolaget har en hög ambitionsnivå och för att hjälpa alla kunder kommer vi lansera en ny hemsida 2018. Då kommer det bli lättare att hitta det man söker efter.
Vad hoppas du själv på för vinåret 2018
Jag hoppas på bra skördar i världens vindistrikt! Med tanke på hur tuffa förutsättningarna har varit under 2017 kan jag konstatera att det inte är lätt att vara vinbonde. Efter några tuffa år och nu senast 2017 är vinproducenterna väl värda ett år med stora skördar av bra kvalitet.
BILD: Foto av Gantas Vaičiulėnas från Pexels
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att kommentera
Det vore bra att vara lite tydligare med vad “Systembolagets sortiment” handlar om.
1: Det är inte 20 000 produkter
Om jag titta på deras utbud idag, med en sökning på deras sajt, så finns det 6000 röda viner, 500 rosé, 3500 vita och 1700 mousserande.
Alltså drygt 11 000 viner. Vad kommer då siffran 20 000 ifrån? En stor överdrift.
2: Systembolaget sortiment är långt mindre
Det mesta, det långt största antalet produkter, är i ”beställningssortimentet”. Det är ett sortiment, ofta kalla BS, som Systembolaget inte alls har något med att göra. Produkterna väljs ut, lagerhålles, erbjuds till försäljning av importörerna. Inte av Systembolaget. Systembolaget ville inte alls veta av beställningssortimentet när det tvingades på dem tack vare Sveriges inträde i EU.
Systembolaget är ENDAST utlämningsställe för beställningssortimentet.
Systembolagets ”egna” sortiment, dvs det som verkligen är Systembolagets sortiment torde röra sig om mellan 2000 och 4000 viner. Låter kanske mycket men är i själva verket inte mycket alls. Långt mindre än i många större butiker i länder utan monopol.
I en sådan här fråga är det väl ändå bra att vara tydlig med vem vi har att tacka för de intressanta viner som finns i Sverige, och det är huvudsakligen vinimportörerna, inte Systembolaget.
Sen undrar jag över poängen med frågan ”Hur ska konsumenterna kunna välja vin i ett utbud som innehåller 20 000 produkter” (även om det bara är 12 000) Är det ett problem att det finns mycket att välja på?
Vore det bättre, enligt författaren, att dra ner på antalet?
Och tänk på de stackars konsumenterna i ett land utan ”monopol”, till exempel Danmark, som torde ha åtminstone fem eller tio gånger så mycket olika viner att välja på, om inte fler. Kanske 50 000 till 100 000 olika viner att botanisera mellan. Hur hemsk torde det då vara för konsumenterna där? Kanske vore intressant att fråga danskarna hur de klarar av att hantera att utbud som är så oerhört mycket större än det som finns i Sverige utan att bli frustrerade?
Den enda som slår huvudet på spiken är ju Takis Soldatis: ”MEN DET ÄR JU JÄTTEBRA MED ETT SÅ STORT URVAL”, dock inte bara för vinjournaliter utan även för konsumenter och vinälskare (även om utbudet inte är särskilt stort om man jämför med ett land utan monopol).
Eller hur?
Hej Per,
Vi är överens, Vinbanken gillar ett stort utbud! Du har så rätt med utlämningsställe. Men för konsumenter kan det egentligen kvitta om bolaget är ett utlämningställe eller whatever, oavsett ska ju viner beställas som ordningen är nu. Där kan information givetvis bli tydligare – vad är vad och gäller olika saker och i så fall vad. Men tillbaka till frågan, med en överskådlig sökfunktion. Det skulle gynna nyfikna vinälskare men också alla importörer som har sina viner listade i BS (beställningssortimentet). Om jag skulle bo i Frankrike, som du, skulle jag ju också beställa – någonstans ifrån, förmodligen från varje enskild producent. I den jämförelsen är bolaget toppen, som jag ser det.
Därför menar jag att Systembolaget gör sitt jobb, även om jag (privat som egenföretagare) är för fri företagsamhet kan jag inte heller säga att Systembolagets monopol är uselt. Det finns oändligt mycket i hela sortimentet (ordinarie och BS) och något för alla, även dem som söker bortom allfartsvägen. Att hitta till, eller presenteras för denna mångfald av vin är väl vad vinälskare önskar! Beteendet att beställa ökar och jag tror att vi bara är i början av helt nya sätt att handla. Att sortimentet i butik kommer etablera sig som ett ”handlager av basviner” är väl nästan ett faktum redan. Och så kan jag ärligt säga att inte ens vi, som är fler skribenter, har hunnit med att bevaka BS varför bättre överskådlighet vore toppen, även för oss! 🙂
Elke,
Man kan inte med bästa vilja säga att Systembolaget har ett bra sortiment, jämfört vad som skulle finnas om vi skrotade monopolet.
Det finns viner från ganska många olika länder, ja. Men ett bra och brett sortiment – nej!
Eftersom du nämner att jag bor i Frankrike, ta några exempel från Franska vindistrikt (plus lite till):
Jurançon – 1 produkt
Gaillac – 0
Saint Péray – 0
Faugères – 0
Moldavien – 0
Collioure – 0
Alta langa – 0
Cerasuolo di Vittoria – 0
Och då har jag till och med tagit med importörernas beställningssortiment.
Kanske inte så kända appellationer i Sverige, men det är ju inte konstigt. I Sverige skriver ju folk mest om det som finns på Systembolaget. Inte på Systembolaget? Inget omnämnande i artiklar!
Till och med vår lilla lokala speceributik här i Frankrike har ett bättre sortiment än de flesta Systembutiker (i detalj utrett här, för den som är intresserad: https://www.bkwine.com/sv/debatt/carl-b-hamilton-ljuger-om-systembolagets-stora-utbud/).
Visst, Systembolaget ”gör sitt jobb”, men man ger inte Sverige ett fantastiskt och oslagbart sortiment, som de själva påstår (och som många kommentatorer också märkligt nog verkar tycka). ”Oändligt mycket”? Nej, långt därifrån.
Kort sagt:
Systembolagets utbud är magert och huvudsakligen med industriella viner.
Importörernas beställningssortiment gör att det finns lite mer spännande viner i Sverige.
Men monopolet gör att utbudet i Sverige i stor är uselt jämfört med en marknad utan monopol. Ta bort monopolet och Svenska vinälskare skulle få mycket mer att välja på.
Så sprid inte myten om att det svenska vinutbudet är fantastiskt och oändligt om du vill dina vinälskande läsare väl!