Laddar annons
Christopher Åström – TikTok-stjärnan vars mat gör världssuccé
1 Dec, 2021

Christopher Åström – TikTok-stjärnan vars mat gör världssuccé

För två år sedan valde Täbysonen Christopher Åström att starta ett konto på TikTok. Nu har han snart två miljoner följare och hans mat engagerar folk från hela världen.

Den 11 juni 2020 lägger Christopher Åström ut en video på sig själv när han lagar mat på den sociala plattformen TikTok. Videon är cirka 15 sekunder lång och visar hur han tillagar ryggbiff med grönppeparsås och broccoli till. Nästan 90 000 människor har sett klippet, 3 000 människor har gillat det och 51 kommentarer har kommit in. Det är det äldsta klippet på Christophers konto och det kan i dag räknas som startskottet på hans karriär som matkreatör på TikTok.

– Jag har alltid haft ett stort intresse för foto och film. Jag hade tidigare klippt ihop små klipp när jag lagade mat och lagt ut på Instagram. En dag valde jag att lägga ut ett av dessa klipp även på TikTok, men det fick ingen större exponering, säger Christopher i en intervju med Vinbanken.

"Tror det var slumpen"

Christopher gav sig inte och efter att ha lagt ut ytterligare några videos på sig själv när han lagar mat så fick han ett genombrott.

– Något hände och jag tror det var slumpen som gjorde att just det klippet gick viralt. 10-15 tusen personer såg klippet över en natt. Där och då insåg jag att folk därute är intresserade av annorlunda typ av mat. Med tanke på att jag tycker om att både laga mat och klippa film så tänkte jag att jag fortsätter lägga ut innehåll, fortsätter Christopher.

 

Christopher Åström Tiktok Foto: Christopher Åström

 

Musiken i fokus

Bland rätterna som i dag syns på hans konto finns till exempel blomkålssoppa, fisktacos, köttbullar, pärlhöna och tiramisu. Det är en blandning av rätter från hela världen, det är desserter och det är olika ingredienser. Som tittare följer man intensivt varje rörelse, varje moment och varje detalj. Musiken i bakgrunden är ofta matchande till rätten som tillagas. Ungefär två gånger i veckan lägger Christopher ut nya klipp på nya rätter, och hans konto upptäcks hela tiden av nya matälskare runtom i världen.

– När folk väl började titta på klippen så kände jag lite press att leverera. Jag tänkte på att jag måste skapa mer och bättre innehåll, men nu har jag lärt mig hantera det. Jag har lärt mig hur jag ska jobba och hur jag ska skapa kvalitativt innehåll varje vecka. Det jag vill göra är att väcka matglädje hos folk, förklarar 26-åringen.

Plattformen TikTok lanserades 2016 och i dag använder cirka en miljard människor TikTok världen över. Två år efter att Christopher Åström startat ett konto på plattformen har han nästan två miljoner följare.

 

"Trodde inte att det skulle bli så stort"

– Jag trodde verkligen inte att det skulle bli så stort. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag någonsin skulle få nästan två miljoner följare, men jag är väldigt tacksam över att det gått så bra för mig. Sen är TikTok även en plattform där man lätt kan få mycket exponering. Om man är kontinuerlig och lägger ut klipp relativt ofta så blir man belönad.

– Jag pratar heller aldrig i mina videos, så det finns ingen språkbarriär i mitt innehåll. Jag tror att det har gjort att innehållet blivit så populärt bland så många runtom i världen.

Drabbas du aldrig av idétorka?

– Nej, faktiskt inte. Vissa saker kräver såklart sin planering och ibland har jag kanske inte tiden eller orken att sätta ihop ett invecklat recept, men någon idétorka har jag aldrig.

Varifrån får du din inspiration till rätterna?

– Väldigt mycket kommer från kokböcker. Jag läser en hel del och inspireras därifrån. Sen är det även en del från Youtube.

 

Christopher Åström TikTok bild

 

Studerar på KTH

Christopher Åström pluggar i dag byggteknik och design på KTH i Stockholm. Trots hans stora följarskara på TikTok och att hans konto ständigt växer så har han inga planer på att ge upp studierna för att satsa helt och hållet på TikTok.

– Jag tänker ta examen, sen är kanske inte min dröm längre att jobba med det jag pluggar till. Drömmen är nu att jobba kreativt med mat. Jag skulle gärna vilja föreläsa för företag i framtiden om hur man engagerar via sociala medier. Jag vill gärna fortsätta skapa videos som engagera folk.

När Christopher själv ska välja att äta ute så faller de finare restaurangerna bort. Istället brukar han och hans flickvän gilla mer autentiska ställen.

– Jag är inte ute och äter på finrestauranger. Om jag och min flickvän ska ut och äta så går vi ofta till något hål i väggen. Vi hittar kanske något ramen-hak.

 

"Vill bygga ett varumärke"

Om man bortser från TikTok-karriären och studierna så blir det mycket fokus på träning för Christophers del. Han har bland annat hunnit med att testa på livet som hockeyspelare i USA när han bodde där. Det blev även en säsong i Vännäs HC, en division ett-förening utanför Umeå.

– Jag bodde ensam både i USA och i Umeå, så då blev det att man lagade en del mat, men det var aldrig på samma nivå som nu. Det är först de senaste två och ett halvt åren som jag börjat utforska matvärlden på riktigt.

Hur ser vinintresset ut?

– Jag använder mig av en hel del vin när jag lagar mat, sen är jag tyvärr dålig på att dricka vin själv. Jag kan inte jättemycket om vin, men det är något jag ser fram emot att lära mig mer om.

Vad är målet i framtiden?

– Jag vill fortsätta skala upp. Jag vill bygga ett varumärke och göra ännu bättre innehåll. En dag vill jag kunna leva gott på mitt skapande och kanske komma ut ännu mer offentligt, avslutar Christopher Åström.

Christopher Åströms Instagram-konto

Christopher Åströms TikTok-konto

Vinbankens egna sida för recept