Laddar annons
Fontanafredda lanserar 40 år gammalt vin
22 Aug, 2022

Fontanafredda lanserar 40 år gammalt vin

Varje vecka lanseras det nya viner i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den absoluta majoriteten av dessa viner är inte äldre än ett antal år. Den 19 augusti fick vi dock möjligheten att sätta händerna på ett vin från början av 1980-talet.

Fontanafredda är den kända italienska producenten från den trendiga regionen Piemonte. Producentens viner har rönt stora framgångar på den svenska marknaden med flera lyckade lanseringar. I dag kan vi hitta flera olika varianter av vinerna med deras karaktäristiska randiga etiketter på flaskorna. Frågan är dock om inte lanseringen i det tillfälliga sortimentet på Systembolaget 19 augusti är något utöver det vanliga.

Fontanafredda har nämligen bestämt sig för att lansera en Barolo från 1982. Priset på vinet är roligt nog 1 982 kronor.

– Man ska veta att Fontanafredda sitter på ett gigantiskt bibliotek av viner. Arkivet är enormt och det finns inte många producenter från Piemonte som kan visa upp ett lika stort och gammalt utbud som Fontanafredda, säger ansvarig produktchef Johan Eklöf hos importören Enjoy Wine & Spirits.

Totalt har 360 flaskor av det 40 år gamla vinet kommit till Sverige.

– Jag är förvånad över att de hade så mycket vin. Den här årgången, 1982, är så pass bra att den klarar av det här tidsspannet på 40 år. Det är även roligt att Systembolaget ville ta in det. Förra året lanserade vi två äldre viner som vi lanserade, och nu erbjuder vi ett 40 år gammalt vin. Det är självklart att det sticker ut.

Så blev Barolo vinet på allas läppar

Unikt vin från Fontanafredda

Enligt Johan Eklöf så är det dessutom ingen vanlig Barolo som lanseras.

– Detta är en Barolo Riserva, vilket innebär att den har lång tid på faten. Det är dessutom de allra bästa vingårdslägena i Serralunga d’Alba. Det här är ett sätt att lyfta producenten och de fantastiska vinerna som görs i Piemonte. 40 år gamla Baroloviner kostar i många fall dubbelt så mycket men fokus har varit att lansera ett tillgängligt vin som många kan få tag på och därmed få upp ögonen för Fontanafreddas viner.

– Det är ett häftigt vin och en häftig lansering. Man fångar ögonblicket och sätter fokus på Barolo och Piemonte på ett roligt sätt.

Vad har du för förväntningar på lanseringen?

– När vi lanserade två 20 år gamla viner förra året så gick det riktigt bra. Det är såklart omöjligt att säga hur det kommer gå den här gången, men med tanke på priset och att det handlar om en Barolo från Fontanafredda, så tror jag att det kommer gå bra. Fontanafredda har en imponerande historia och berättelse bakom vinerna, därför är det extra kul att det är just de som väljer att lansera ett så pass unikt vin som har 40 år på nacken, avslutar Johan Eklöf.