Mousserande vin från Sydafrika, så kallad Cap Classique, är på rejäl frammarsch. De senaste decennierna har försäljningen mångdubblats och allt fler konsumenter i Europa får upp ögonen för de sydafrikanska bubblorna. Vi har träffat vinmakaren Matthys Botes som är mannen bakom Pongracz.
Cap Classique är namnet på sydafrikanskt bubbel som görs i områdena runt Kapstaden och som lever upp till rett strikt regelverk. Samtidigt som hela världens främsta bubbelområde, Champagne, har en historia som sträcker sig flera hundra år bak i tiden, till 1600-talet, så är Cap Classique betydligt yngre. Det var först 1992 som begreppet myntades och ett regelverk skapades kring vad som fick och vad som inte fick kallas för Cap Classique.
– Det var för att vi ville skapa något eget. Sydafrika har alltid inspirerats av Frankrike när det kommer till vin, vilket kan ses på våra druvor, men när det kommer till mousserande vin så ville vi gå lite vår egen väg genom en egen stil på de mousserande vinerna.
Matthys Botes är vinmakare hos Pongracz som är en av de tre stora producenterna av Cap Classique. Vinhusets produktion uppgår i dag till över två miljoner flaskor, vilket gör att de står för en betydande och stor del av den totala produktionen på elva miljoner flaskor. I fem års tid har Matthys nu varit en del av Pongracz men totalt har han arbetat som vinmakare sedan 2001. Under sina 23 år har han sett hur synen på Cap Classique förändrats rejält från konsumenternas sida.
Försäljningen av Cap Classique fördubblas var femte år
– Det är intressant att se hur försäljningen hela tiden går uppåt för Cap Classique medan vanliga viner från Sydafrika står still försäljningsmässigt. Jag tror det beror på att allt fler testar Cap Classique och ser vilken stil vinerna står för. Samtidigt har väldigt mycket annat bubbel gått upp i pris och konsumenterna letar därför efter nya stilar och nya viner.
I dag säljs totalt elva miljoner flaskor av Cap Classique om året. Det är en rejäl ökning om man backar drygt två decennier. Statistiken visar att försäljningen av Cap Classique fördubblas nästan var femte år, och med det är det ett av de mousserande vinerna i världen som faktiskt ökar mest försäljningsmässigt.
– Vi säljer till och med vin i Frankrike. Där är det främst den yngre generationen som letar efter något nytt och är villiga att ge Sydafrika en chans. Men även Storbritannien, Nederländerna och Sverige är viktiga och stora marknader för oss.
"Vi har kommit enormt långt"
Resan som Cap Classique gjort blir ännu mer fascinerande när man blickar tillbaka och inser att det första mousserande vinet i Sydafrika skapades så sent som 1971. När begreppet Cap Classique kom till världen 1992 så hade andra klassiska regioner och appellationer som cava, prosecco och champagne sedan länge tillverkat och förädlat produktionen av mousserande viner.
– Vi har kommit enormt långt och jag tycker verkligen att allt bara blir bättre och bättre. Om man jämför med några år tillbaka så är hantverket ett helt annat. Vi plockar druvorna i mindre korgar, vi är mer noggranna vid selekteringen och det är mycket mer detaljer i fokus när vi gör vinerna.
Pongracz är i dag det enda sydafrikanska Cap Classique-vinet som finns på den fasta hyllan på Systembolaget. Vinet skapades första gången år 1991 som en hyllning till ungraren Desiderius Pongracz som gick bort 1986 och som haft en betydande roll för den sydafrikanska vinnäringen. I Sverige har vinet funnits på hyllan ända sedan 1996, två år efter att apartheid-regimen föll.
– Om jag skulle jämföra stilen på Cap Classique med många andra områden som gör mousserande vin så skulle jag säga att vår stil är mer fruktig, utan att för den delen gå åt prosecco-hållet. Vi vill inte jämföra oss med champagne, cava eller något annat område.
Men har du märkt att kunskapen om vad Cap Classique är för något har ökat från konsumenternas sida?
– Självklart, väldigt mycket. Visst, 80 procent av vår försäljning sker fortfarande i Sydafrika, men intresset internationellt ökar hela tiden och vi exporterar till väldigt många länder. Fler och fler fastnar för vinerna. Fler och fler upptäcker vad Cap Classique är för något. Vi har kanske inte den längsta historien men det är extremt kul att se att försäljningen ökar och att fler börjar se Sydafrika som ett land som kan skapa riktigt bra mousserande viner.
Många har länge säkert associerat Sydafrika med boxviner och viner i den lite billigare prisklassen, har det varit ett hinder för er när ni vill sätta Cap Classique på kartan?
– Nej, det skulle jag inte säga. Visst, det finns utmaningar men jag tycker verkligen att vi är på god väg och få ut ordet om Cap Classiqe. Vi har ett unikt klimat där jordmånen kan skilja sig åt på bara några meters yta. Vi har förutsättningar att skapa riktigt bra mousserande viner i vårt land och jag tycker att vi visar det allt oftare, avslutar Matthys Botes.