På bara några år har vinerna Bread & Butter gjort en imponerande resa på den svenska marknaden. Bakom framgångarna hittar vi Linda Trotta, en vinmakare som har rötterna i Italien och som nu blickar framåt mot nya framgångar med en helt ny Bread & Butter-serie.
I Kalabrien på den så kallade italienska tåspetsen i de allra sydligaste delarna av det stövelformade landet, har Linda Trotta sina rötter. Även om hon själv är född och uppvuxen på andra sidan Atlanten, på den amerikanska västkusten i Kalifornien, så har hon ändå sina italienska rötter att tacka väldigt mycket för när det kommer till hennes stora intresse för vin.
– Ändå sedan jag kan minnas så har vin haft en central roll i livet. När jag var liten så fick jag hjälpa farmor och farfar med druvorna som de odlade hemma. Eller de sa att jag hjälpte till men jag tror inte jag gjorde någon vidare nytta, berättar Linda Trotta och skrattar.
Linda Trotta: Häftigt att se vilken fantastisk resa Bread & Butter gjort i Sverige
Hon är på sitt första besök i Sverige. Det är ett regnigt, grått och mulet Stockholm som möter henne. Ett intensivt schema med vinluncher, möten och lansering av en helt ny serie viner står för dörren. I det välinredda kontoret på Östermalm sitter hon avslappnat i en soffa och blickar ut över de många vinerna som står uppradade på hyllan på väggen.
– Jag skulle faktiskt kommit hit i samband med att Bread & Butter lanserades 2020, men då kom pandemin i vägen och vi kom aldrig iväg. Men nu är jag här och det är häfitgt att se vilken fantastisk resa Bread & Butter gjort här i Sverige.
WX Brands odlingar av Pinot Noir i Kalifornien. Foto: Sandrine Perry
Succén som vinerna gjort behöver ingen närmare presentation. Vi på Vinbanken har tidigare redogjort för hur Bread & Butter Pinot Noir på bara några års tid seglat upp som en storsäljare på Systembolaget och som ett av de bäst sålda pinot noir-vinerna från USA.
Även om Linda Trotta arbetat med vin i stort sett hela livet så är även hon ganska ny inom Bread & Butter-familjen. Det var först 2019 som hon började arbeta som chefsvinmakare för Bread & Butter som då stod för en ganska liten produktion av vin, där man främst var stora på den amerikanska östkusten. Hennes vinresa sträcker sig dock bra mycket längre bak i tiden än så.
Produktionen har mångdubblats på bara några år
I 20 års tid arbetade hon för producenten Gundlach Bundschu. Under den långa tiden där fick hon möjlighet att åka runt i hela världen och arbeta med skördar i allt från Chile till Sydafrika. Efter att hon lämnade Gundlach så valde hon att arbeta fem år på en vingård i Washington State, norr om Kalifornien, innan hon 2017 valde att börja arbeta för WX Brands som äger Bread & Butter.
– När jag började så var produktionen väldigt mycket mindre än vad den är i dag. Antalet flaskor vi producerar har mångdubblats på bara några år.
Varför tror du att Bread & Butter har blivit så stort både i USA och internationellt?
– Jag tror det är en helhet. När man pratar med många så säger de att de känner igen flaskan, även om de kanske inte gör det. Det är en snygg och stilren look på etiketten och innehållet är okomplicerat. Vi försöker alltid förmedla just det okomplicerade med våra viner. Du som vindrickare ska inte behöva tänka, utan vi gör tänkandet åt dig, förklarar Linda Trotta.
Linda Trotta går runt bland vinrankorna. Foto: Sandrine Perry
Trodde du att det skulle bli den succén som det faktiskt blivit?
– Nej, absolut inte. Det är helt galet när man tänker efter. Bread & Butter är ett namn som är känt runtom i världen nu. Ibland får man nypa sig i armen och inse att det faktiskt är på riktigt.
– Mitt syfte och min ambition med Bread & Butter är att vinerna ska smaka likadant varje år. Det är fördelen med att vi har vingårdar lite överallt i Kalifornien. Om vi har ett kallt år så kan jag plocka lite mer druvor från varma vingårdslägen för att få samma smak år efter år. Vi vill att folk ska känna igen vinet de dricker, oavsett årgång.
I dag är det främst producentens pinot noir, cabernet sauvignon och chardonnay som är kända på den svenska marknaden. Under 2022 lanserades även pinot noiren på box. Nu väljer Bread & Butter att lansera en helt ny serie av viner som går upp ett snäpp i prisnivå. Den här serien kommer heta Reserve och kommer ha mer fokus på enskilda appellationer och växtplatser.
– Där är syftet att lyfta ursprunget mer och visa varifrån vinerna kommer, samtidigt som man har kvar Bread & Butter-stämpeln.
Den nya Reserve-serien med de svarta etiketterna.
Finns det inte en risk att man som vinkonsument blir förvirrad?
– Nej, det tror jag inte. Man kommer känna igen den röda tråden från alla vinerna. Vi ska visa att det här är en kusin till de andra vinerna. I vår nya pinot noir så kommer det stå tydligt att det är en pinot från Russian River Valley, och vinet kommer ha klassiska toner från just det området, samtidigt som man kommer känna igen den där mjukheten och den där runda karaktären som alla Bread & Butter-viner har.
Börjat kolla på lite nya boxar
I den nya serien kommer man kunna hitta en pinot noir, en chardonnay och en cabernet sauvignon.
– Vi kollar hela tiden efter saker som vi kan göra bättre och saker att utveckla. För oss är det viktigt att vi aldrig blir nöjda. Vi finns på flera marknader i dag och vi är det näst mest sålda amerikanska vinet i Kanada till exempel. Nu har vi börjat kolla på lite nya boxar, kanske Bread & Butter på burk och även andra förpackningar.
Den Napa Valley-baserade producenten har tagit stora delar av vinvärlden med storm med sina viner. Och för Linda Trotta så kommer fokus ligga på att fortsätta göra det hon älskar mest, nämligen uttrycka sig genom sina viner.
– Jag tycker fortsatt det är lika kul att göra vin. Jag hade aldrig trott att det här skulle bli den succén som det faktiskt blivit, och nu ser jag fram emot att utveckla Bread & Butter ännu mer och försöka få folk att få upp ögonen för vinerna.