Du känner till Bordeaux – här är fyra anledningar

Favoritmarkera

Många känner till att Bordeauxs geografi delas itu av floden Gironde. Men känner du till att värdens kändaste vinregion är precis lika splittrad djupt inne i själen? På ena sidan har vi de rika klassificerade slotten på regionens västra strand tillsammans med de kända egendomarna i St Emilion och Pomerol på högra stranden. De fyra aspekterna till varför du känner till Bordeaux gäller bara dessa elitviner och inte vinerna från Bordeauxs mörkare områden, dit ljuset inte når…

Cotes de Blaye och Lussac-Saint-Emilion, heter två mindre regioner där egendomarna måste kämpa hårt för att få sina viner sålda, även fast man ofta kan få en låda för samma pris som för en flaska av de mer erkända slotten. Det finns så många goda viner till bra priser i dessa regioner att det är vansinnigt att de i stort sätt inte finns på Systembolaget. Om det är importörerna eller Systembolaget som är de skyldiga det vet jag inte, kanske är det båda två. Här kommer fyra viktiga anledningar till Bordeauxs enorma framgångssaga genom århundraderna.

1.  Enkelheten
Bordeaux är värdens enklaste vinregion att få koll på. Det vill säga att lära sig det väsentligaste, att förstå regionen på djupet är en helt annan sak. Varumärkena (les chateaux) har en extremt enkel och likartad portfölj med viner, ofta bara ett Grand Vin och ett andravin. Här finns inga vingårdsbetecknade viner, Gran Reserva, Vendange Tardive, Szamorodni eller Grosses Gewächs. Enkelheten är oerhört viktig, då den gör Bordeaux tillgängligt även för normala vindrickare och inte bara nördiga entusiaster. Du behöver ju bara lära dig några kända slott! Jämför med vad du kan om Bourgogne om du kan nämna fem bra producenter. Absolut ingenting.

2.  Hierarkin
Bordeaux har för en utomstående värdens enklaste system för att mäta hur bra ett visst vin är. Klassifikationen från 1855 rangordnade den västra strandens viner i fem kvalitetsklasser. Det här systemet har vart oerhört framgångsrikt, köpare med mycket pengar och lite tid (eller intresse) vet direkt vilka viner som är bäst. Små förändringar av hierarkin har skett på 157 år. De högt klassade slotten kan ta mer betalt för sitt vin och har därför råd att göra ännu bättre vin nästa år. En självuppfyllande profetia om du så vill.

3.  Volymen
De klassificerade slotten producerar sitt toppvin i stora volymer. Köpare kan alltså verkligen köpa vinerna, lagra vinerna och dricka vinerna. Det viktigaste är att köparna kan tala om vinerna med sina vinintresserade vänner, hur kul konversation blir det av att snacka om ett vin som bara du känner till? De stora slotten har ofta runt 50-80 hektar vingård, det blir en hel del lådor vin som en hel del människor dricker.

4.  Synligheten
På grund av regionens popularitet samt punkt 3 och vinernas höga pris så är det i Bordeaux som de stora pengarna finns. Därför har vinskribenter och vinpublikationer alltid stöttat regionen och inte velat ha några större förändringar, till exempel är det anmärkningsvärt att så få kritiserar slottens en primeur system som egentligen enbart är fördelaktigt för just – slotten. Konsumenterna hetsats till att köpa lådor av vin så tidigt att det är svårt att veta om årgången verkligen var bra. Regionens synlighet är så stark att den strålar igenom den innersta kärnan av vinbranschen och når ut över hela befolkningen. När man ska dricka fint, så ska det vara Bordeaux. Det vet varje människa. Väldigt få vinregioner har ett så starkt varumärke, Champagne är ett annat.

Är det någon som har några andra svar på varför Bordeaux är värdens kändaste vinregion?

Miguel Cruz Liljegren

Kommentera

  1. Magnus
    20 september 2012

    Intressant. Kan du ge några förslag på bra bordeaux från okända producenter ? Helst som faktiskt finns på SB.

    • 29 september 2012

      Men absolut, prova Ch. Rollan de By 2009 som släpps den första oktober på SB. Det levererar alltid mer än vad det kostar. (221kr)
      Personligen handlar jag ofta av Belgiumwinewatchers.com, de har ett stort sortiment av drickmogen Bordeaux för 13€ och uppåt.