Är så kallde etiska viner bra?

Favoritmarkera

Idén med det som Systembolaget kallar ”etiska” viner är att dessa skall driva fram bättre arbetsvillkor för de som gör vinet, främst vingårdsarbetarna. Av de 12 betydelsefulla vinländerna kan bara tre ha ”etiska viner”. Det betyder att arbetsvillkoren för de viner som är certifierade som ”etiska” märkligt nog är betydligt sämre än för de som inte är certifierade. ”Etiska” viner delar också ”kändisvinernas” problem med i genomsnitt dålig kvalitet för pengarna.

 Bra arbetsvillkor är ej etiskt

Viner produceras och konsumeras i huvudsak i rika moderna demokratiska länder med tempererat klimat. Basen är de sex europeiska länderna Spanien, Portugal, Frankrike, Italien och Österrike. Numera, har det tillkommit tre anglosaxiska vinexportländer utanför Europa, Nya Zeeland, Australien och USA. I dessa nio rika länder har den vanliga lagstiftningen kring arbetsmarknaden mycket strängare regler till skydd för de som arbetar i vingårdarna och för deras rättigheter än certifieringar om Fair Trade mm. Därför är etisk märkning inte aktuell där. Vilket gör att nästan alla viner gjorda av dem som har riktigt hyggliga villkor inte kan bli ”etiska” med Systembolagets språkbruk.

 Tre möjliga etiska länder

Det finns tre viktiga vinexporterande länder som kan certifiera sina viner, Sydafrika, Argentina och Chile. Även i dessa vinländer är i genomsnitt arbetsvillkoren för vingårdsarbetarna mycket bättre än för de flesta jordbruksarbetare runt om i världen, men kan vara avsevärt sämre än i de nio. Om vi slutar att köpa viner från de tre för att de har sämre genomsnittliga arbetsvillkor, kommer det knappast ens på lång sikt leda till bättre arbetsvillkor i dessa tre länder.

 Vad är fördelarna

Blir arbetsvillkoren bättre där i allmänhet om svenska konsumenter köper ”etiskt” certifierade viner från de tre och undviker ocertifierade viner? Det är rätt svårt ha någon bestämd uppfattning om. På kort sikt är det sannolikt negativt för de som jobbar med ocertifierade viner. De kan bli utkonkurrerade viket knappast hjälper de berörda arbetarna. På lång sikt kan det tänkas bidra till en lite bättre utveckling av arbetsförhållandena där om många konsumenter i många länder kräver ”etiska” viner. Men det är inte självklart att en sådan köpbojkott för ocertifierade viner från dessa tre länder, är bra för vingårdsarbetarna. Det finns bättre saker att göra för att påverka lagstiftning och regler på arbetsmarknaden där. ”Etiska” viner har ändå den positiva effekten för konsumenten att de kan få köparna att känna sig lite godare. Frågan är om inte det är den största förtjänsten med ”etiskt” märkta viner.

 Vad är nackdelarna

Idag är ca 2,5% av Systembolagets vinförsäljning ”etiskt” märkt. För de tre ländernas viner var det ca 10% under 2013. Jag tror inte det nämnvärt i sig påverkar de genomsnittliga arbetsvillkoren i dessa länder även om detta tal flerdubblas. Jag har just provat igenom alla ”etiska” viner på Systembolaget. Det som då slår en är att de har samma problem som ”kändisvinerna”. I genomsnitt är det för priset avsevärt sämre i kvalitet än ett slumpmässigt valt vin hos Systembolaget. Det har två olika skäl. Dels tar certifieringsorganisationerna/kändisarna en rejäl slant för att man skall få använda deras märke. Dels fungerar bägge så att kunden förväntas köpa vinet av andra skäl än att det är ett ovanligt bra vin i sin prisklass. Idol eller godhet står i focus vid försäljningen, vilket gör att kvaliteten kommer i andra hand. Då blir den ofta sämre.

 Hyggliga etiska viner

Just nu finns det vad jag kunde finna i provningen inget riktigt bra sk etiskt vin på Systembolaget. Jag tycker inte jag kan rekommendera något av dem i konkurrens med övriga viner. Fyra ”etiska” viner fick ändå överbetyg i mitt provningsprotokoll. Ecologica Torrontés Chardonnay, 2013 från Argentinska La Riojana för 67 kronor är ett hyggligt vitt torrt vin med blommighet och lätt aromatiska toner utan att förlora fräschör och syra. Passar bra till asiatiskt kryddad mat. Novas Gran Reserva Chardonnay, 2012 för 81 kronor är en hygglig chardonnay med lättsamma och välklingande toner. Bland de röda finns Étnico Syrah/Merlot/CS, 2011 för 78 kronor, ett hyggligt rödvin från samma vinhus som Novas, chilenska Emiliana i Casablanca. Ett bolag i den stora Concha y Toro gruppen. Jag har varit där och kollat ”etiken”. Det stora numret de själva framhåller är att vingårdsarbetarna har egna små täppor vid arbetsplatsen för att odla egna grönsaker och blommor i. Det är den viktigaste skillnaden mot andra bolag i koncernen för att man på Emiliana är särskilt etisk. Lite gulligt är det, men kanske ändå inte så avgörande för arbetarnas framtid i Chjle. Hyggliga ”etiska” viner är det ändå. Soluna Premium Cabernet Sauvignon, 2011 är ett argentinsk lite dyrare ”etiskt” rödvin, 121 kronor, som också når litet överbetyg i mitt provningsprotokoll.

 Systembolaget tuffar på

Är s.k. etiska viner bra? Det är ofta måttligt bra i pris/kvalitetrelationen. Jag tror man måsta ställa sig rätt tveksam till om det verkligen driver fram bättre arbetsvillkor för vingårdsarbetarna. För de som säljer ”etisk” godhetscertifiering är det en bra affär. För konsumenten kan de kanske kännas lite bra inombords. För världens positiva utveckling är nog viner ett av de allra minst viktiga produktområdena för ”etisk” märkning. Systembolaget kommer ändå att fortsätta att ”satsa på etiska viner”. Det ger kanske de tre länderna med lite sämre arbetsvillkor en fördel i konkurrensen, om nu kunderna börjar leta efter ”etiska” viner i större utsträckning. Vad säger EU om det?

Kommentera

  1. Markus Keusen
    20 januari 2014

    Hej Anders,

    Hela poängen med etiska viner är väl just den långsiktiga proecessen att över tid skapa bättre förutsättningar för arbetarna. Detta handlar ju minst lika mycket om de faktiska pengarna och resurserna som går tillbaks till arbetarna, som att faktiskt också ta ställning och försöka skapa en långsiktig förändring i såväl tanke som handling. Att diskutera etiska viner i samma sammanhang som kändisviner, måste jag säga känns väldigt olyckligt då det i dessa fall sitter kända och troligtvis redan förmögna människor som tjänar ännu mer pengar på att bara sätta sitt namn på en produkt. Här tillförs ju ingen nytta alls vare sig kort eller långsiktigt.

  2. Anders Röttorp
    22 januari 2014

    Hej Markus!
    Du har helt rätt att etiska viner bygger på en helt annan idé än kändisviner. Ur konsumentens synpunktfår man samma typ av problem med extra kostnader, främst till certifieringsorganisationen. Även mindre focus på kvalitet när man säljer vinet på andra grunder. Huvuddelen av alla viner som säljs i Sverige har bättre arbetsvillkor för dem som gjort jobbet än hos de certifierade vinerna. Om det långsiktiga effekterna av certifieringen blir positiv tror jag är mycket osäkert. Åtgärder, som Systembolaget också gör, att påverka lagstiftning och arbetsmarkandsvillkor i dessa tre länder i samarbete med andra stora inköpare i världen är sannolikt viktigare för positiv långsiktig utveckling.