Burger & Lobster Stockholm

Favoritmarkera

RECENSION BURGER & LOBSTER Med det brittiska franchisekonceptet Burger & Lobster har Pontus Frithiof förvandlat restaurang Pontus! till en mix mellan lyxigt snabbmatshak och SeaWorld Orlando.

Det första som möter restaurangens gäster är texten ”Trolla med knäna”. De snirkliga neonbokstäverna lyser över betong och tegel. Övrig inredning består av massivt trä, som om lokalen inretts av en bäverkoloni.

Från högtalarna strömmar knasfunk, vilket beror på att Burger & Lobster är ett tämligen hårt styrt franchisekoncept; likt mycket annat från de brittiska öarna (utom möjligen dentalhygien) och det omfattar allt från musik till meny. Konceptet startade i London 2011 och spreds snabbt till New York. Och det trendkänsliga Stockholm kunde inte heller hålla fingrarna ur hummertinorna.

burger-&-lobster-stockholm-meny

Burger & Lobsters meny

Pontus Frithiof och Thomas Dahlstedt har blåst ut restaurang Pontus! och dammat upp de nya budorden på en griffeltavla: HAMBURGARE, HUMMER, LOBSTER ROLL. Vi passerar den på väg ner till källaren och vårt bord. Det står uppdukat vid det stora akvariet, i vilket de namngivna jumbohumrarna från vattnen utanför Nova Scotia bor: Pete Best, Ringo Starr, Paul McCartney och John Lennon heter de. Och de kostar mellan 1520 och 2380 kronor. Installationen påminner vagt om ett miljonprogram för skaldjur och är ungefär lika trångbott.

Det är en smula speciellt att bli betraktad av det man ska äta, tänker jag. Och medan jag bläddrar i menyn hör jag ljudet av klor som klapprar mot glas. Jag beställer ett glas Chablis och bestämmer mig raskt för en lobster roll. Den kan lite förenklat beskrivas som en korv med bröd, fast med hummer istället för korv.

Den serveras med pommes frites och smakar utmärkt. Det är rejäla bitar hummer och drivor av dressing samt en svårbegriplig (Hollandaise med citron?) men vanvettigt god sås. Rullarna serveras i ett krispigt och smakrikt briochebröd. Ljuvligt.

Burger & Lobster

Profil: Hamburgare och hummer.
Adress: Norrlandsgatan 33, Stockholm.
Klientel: Afterwork-människor, kompisgäng, turister.
Vinlista: Likt menyn tämligen nedskalad. Men väl genomtänkt.
Typsituation: Två barn närmar sig akvariet och det minsta börjar gråta när hon ser humrarna. Hennes pappa börjar gråta när han ser priserna.
Betyg:

Kommentera