Laddar annons
Svårare att få in prissänkta viner på hyllan: Handlar om bondfångeri
30 Oct, 2024

Svårare att få in prissänkta viner på hyllan: Handlar om bondfångeri

Sedan 1 september har Systembolaget gjort det mycket svårare för prissänkta viner att komma in på hyllan via beställningssortimentet. Enligt Ulf Sjödin som är sortimentschef på Systembolaget så handlar det om att de vill förhindra att kunder luras. 

En produkt lanseras i Systembolagets beställningssortiment för ett pris och säljer knappt något. Sedan väljer leverantören att sänka priset på produkten, man marknadsför den som prissänkt och plötsligt säljer man flera tusen flaskor på kort tid. Det har tidigare varit ett sätt att få in viner på hyllan enligt Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

– Det är helt enkelt bondfångeri. Det handlar om att de vill lura kunderna. Man lanserar en artikel för ett högt pris, och då säljer man ingenting. Sen sänker man priset, marknadsför vinet stenhårt för ett låtsaspris, och då säljer man plötsligt väldigt mycket. Det har vi stoppat nu, berättar Ulf Sjödin i en intervju med Vinbanken. 

"Tagit bort möjligheten att lura kunderna"

– Det är fler och fler leverantörer som känt sig tvingade att göra låtsassänkningar då de sett att andra gjort det. Det enda vi nu tagit bort är möjligheten att lura kunderna.

Enligt Ulf Sjödin så tittar de på Systembolaget hela tiden på om konsumenterna blir lurade genom marknadsföring. Bland annat har det tidigare varit vanligt förekommande att man marknadsför vinet ihop med en presentförpackning, för att så fort vinet kommer in på hyllan ta bort presentförpackningen.

– Reglerna nu är att man måste ha kvar presentförpackningen i minst ett år från att vinet artikeln in på hyllan.

Faktaruta om hur vinerna kommer in på hyllan

Det finns två sätt att komma in på hyllan på Systembolaget. Det ena är att Systembolaget skickar ut en lista till leverantörerna på viner som de skulle vilja få in på hyllan. Detta baseras på bland annat trender och efterfrågan. Därefter skickar leverantörerna in offerter där de förklarar att de har en producent som kan leverera den önskade volymen och som lever upp till Systembolagets krav. Systembolaget testar sedan de inskickade proverna blint och bestämmer sig för vilka nya viner som ska nå hyllan. 

Det andra sättet att komma in på hyllan är via beställningssortimentet. Om Systembolaget ser att det finns en stor efterfrågan på ett vin i en viss butik. Då kommer vinet komma in i butiken och hamna under så kallat LES, som står för Lokalt Efterfrågat Sortiment. Om vinet sedan fortsätter att sälja bra på hyllan bredvid de andra vinerna så finns det uppenbarligen en efterfrågan på vinet och det kommer in på hyllan. Majoriteten av alla kändisviner kommer in den här vägen tack vare att många människor beställer vinerna till sina lokala systembolag. 

Dock innebär de nya riktlinjerna inte att man inte får prissänka produkter längre. 

– Nej, det är fortfarande tillåtet att prissänka produkter. När det rör sig om prissänkningar på produkter som säljer sedan tidigare så är det helt okej. Om vinet funnits innan och sålt i rimliga volymer, och sen prissänks, så är det okej då vi ser att det funnits en efterfrågan på vinet tidigare när det haft sitt högre pris. Det enda vi nu tagit bort är möjligheten att lura kunder. 

– Vi försöker hela tiden ställa oss frågan om marknadsföringen är rättvis mot alla andra. Om man skaffar sig en fördel genom att göra på det här sättet så är det såklart inte okej.

"Inte blivit svårare att vara kvar på hyllan"

Möjligheten att komma in på hyllan via beställningssortimentet har funnits sedan 2013. Sedan dess har vi sett hur flera hundratals viner tagit sig in på hyllan den vägen, och i många fall har vinerna gjort stor succé försäljningsmässigt. Enligt Ulf Sjödin så är de nöjda med hur systemet fungerat sedan möjligheten infördes. 

Systembolaget
Det finns flera sätt att ta sig in på hyllan.

– Det har funkat oerhört bra. På det här sättet så följer vi kundefterfrågan och ser vad kunderna vill ha. Det är väldigt många produkter som kommit in den här vägen och som fortsatt har bra försäljning. Och det är exakt det vi är ute efter. Detta är produkter som vi inte plockat upp via våra trendspaningar och offertförfrågningar men som uppenbarligen har ett stort intresse kring sig. 

Branschen har förändrats sedan 1990-talet

Från Systembolagets sida vill man ge viner en ärlig chans att få bevisa sig på hyllan. Ulf Sjödin tror att det fortsatt går att komma in på hyllan utan att ha en stor marknadsföringsbudget att röra sig med. Men även han medger att branschen förändrats rejält sedan han började jobba i den på 1990-talet. 

– Bland annat ser jag att ni vinskribenter har ett mindre genomslag än förut. Förr hade tidningarna och vinskribenterna som skrev där mycket större utrymmen och genomslaget blev större. 

– Jag skulle nog säga att det inte blivit svårare att vara kvar på hyllan, men jag erkänner att det är enklare att komma in än att hålla sig kvar. Om du inte har en fast plats i det fasta sortimentet så lever du riskfyllt. Väldigt mycket som kommer in gör det på sin kvalitet och på sin stil, och det är så vi vill ha det även framöver. Jag tror inte att det enda sättet att komma in på är om man har en stor budget, utan det finns en hel del som kommer in tack vare att det är ett riktigt bra vin, avslutar Ulf Sjödin.