Laddar annons
6 Jul, 2013
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Folkhälsan, Nätvinhandeln och Systembolaget

Får man tro Systembolaget så är den lagliga distansförsäljningen via nätet av vin från andra EU-länder ett stort hot mot den svenska folkhälsan.  I det verkliga livet är det precis tvärt om. Systembolaget är fylleriets och alkoholskadornas helt dominerande leverantör. För folkhälsan vore det bättre med mer distansförsäljning av vin och mindre över disk på Systemet.

 

Distansförsäljning av vin direkt till en svensk konsument från ett annat EU-land är, om det sköts rätt, helt lagligt. Inte för att svenska myndigheter vill tillåta det utan därför att EU inte accepterar att Sverige förbjuder sådana inköp. Det gäller också när varorna levereraras till ett uthämtningsställe i Sverige eller skickas hem till kunden. Systembolaget ogillar att det är så och påstår ofta offentligt att det råder osäkerhet om lagligheten i sådan försäljning. Det råder ingen osäkerhet, men Systembolaget ogillar konkurrens.

 

För att stryka under sin kritik påstår man hela tiden att Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol i Sverige och därför skall det vara olagligt med näthandel. Nu är det så att handeln anses ske där flaskorna finns vid köptillfället. Distanshandeln sker utomlands. Där har inte Systembolaget någon ensamrätt på svenskars alkoholinköp.

 

Särskilt patetiskt blir det när Magdalena Gerger, VD på Systembolaget, hävdar att nätvinhandeln på distans är folkhälsans förförare, genom att de otäcka kommersiella intressena driver upp konsumtion och försäljning med ökade alkoholskador som följd. En egen beställd ”utredning” visar att denna otäcka verksamhet kan växa kraftigt i framtiden. Då går det åt skogen med svenska folkets hälsa säger Systembolaget. Men så är det inte. Hon kastar sten i glashus. De kommersiella reklamintressena som hon säger sig vara så rädd för har under hennes VD tid nått en extrem höjd. Och det för att påverka hennes bolags försäljning.

 

Systembolaget hävdar själva att det läggs ned ca 1 miljard kronor på alkoholreklam för produkter de har ensamrätt att sälja i Sverige. Det riktigt tråkiga är dessutom att det i betydande grad är ”fylleriprodukter” som annonseras.  Det är billig starköl, som är ungdomens speciella fylleriprodukt. Det är mycket billiga kvalitetsmässigt urusla viner på tetror och boxar, vilka är andra ungas kvinnors och övriga vuxnas främsta missbruksprodukter. Miljarden används för marknadsföring av det svenska monopolets, Systembolagets, produkter. Är det vad Systembolaget kallar ett system med ansvarsfull alkoholförsäljning?

 

Hur är det med näthandlarna och deras kommersiella marknadsföring? Deras nybildade branschorganisation har bl.a. skapats för att främja en ansvarsfull standard på medlemmarnas agerande i alkoholfrågor med tvingade regler på avgörande punkter när det gäller ålderskontroll mm. De uppger att de tillsammans lägger ut ca 3 miljoner kronor på reklam per år. En kommersiell spottstyver om man jämför med annonseringen för försäljning på Systembolaget. 3 promille är mycket som alkohol i blodet, men ingenting som reklamandel. Reklampengarna används dessutom i huvudsak för Fine Wine och att tala om att man finns, inte för fylleriprodukter, som de inte ens har i sitt sortiment. Hur kommer det sig att Systembolaget som det står i Lukasevangeliet kap 6 ” ser grandet i sin broders öga, men icke bliver varse bjälken i sitt eget öga”?

 

Nu kanske alkoholskadorna inte främst bestäms av reklamens storlek, även om Systembolagets försäljning är starkt reklamberoende idag. Ser vi till sortimentet och prispolitik så har Systembolaget, bland sitt totalt rätt imponerande sortiment, också en stor del av rena fylleri- och missbruksprodukter. Och dessutom en prispolitik som gör dessa riktigt billiga. En betydande del av Systembolagets försäljning går till missbruk och alkoholskador. Nätvinhandlarna har ingen billig starköl och inga billiga tetror och boxar för alkoholsugna och reklampåverkade konsumenter i alkoholens riskzon, som jag gissar Magdalena Gerger, hyggligt sanningsenligt, skulle sagt om hon istället var VD för nätvinhandlarnas organisation.

 

Det är Systembolaget som genom sitt agerande, sitt sortiment, sin prispolitik och sina System är den helt dominerande alkoholskadespridaren, även i relation till sin stora försäljning. Det blir sannolikt mycket mer alkoholskador per försåld mängd alkohol hos Systemet än vad en nätvinshandlare någonsin kommer i närheten av.

 

Större nätvinsförsäljning och mindre Systembolagsförsäljning skulle därför sannolikt vara bra för folkhälsan, inte det problem som Systembolaget målar upp. Missbruksalkoholen köps på Systemet över disk. Det är där den är enklast och billigast att få tag i och inköp och konsumtion är ofta mycket nära i tiden. Nätvinhandlarna som säljer flaskor som befinner sig utomlands kan aldrig ge den tillgänglighet till snabb berusning, som Systemet har sin ensamrätt på.

 

Att Systembolaget slår på krigstrumman mot nätvindistanshandeln är förklarligt ur konkurrensperspektiv. Men folkhälsoargumentet är både falskt och lögnaktigt.